ontstekeng??

  • john franssen

    met de defender 110 v8 1984 gestrand zwarte rook daarna vuur uit de uitlaat, bij later in zien bleek dat de verdeelkap er los opzat, er op gezet en hij liep weer maar niet fatsoenlijk, rook en stotteren of dat hij op 4 cilinders loopt. hoe kan ik dit het beste aanpakken.

    groet john

  • Carawagon

    Zat alleen de verdelerkap los of is de hele ontstekingsunit verdraaid? Als alleen de verdelerkap losgeweest is dan kan ik me zo voorstellen dat de rotor en de contactpuntjes binnenin de verdelerkap wat schade zouden kunnen hebben. Even goed inspecteren op putjes, inbranding van de contactpuntjes of andere beschadigingen.

    Daarnaast ga ik er vanuit dat de kap van een v8 er net als die van een 4 cilinder er maar op 1 manier recht op kan, en niet per ongeluk 90 of 180 graden gedraaid op de ontsteking gezet kan worden.

    verder kan ik me zo voorstellen dat als 1 of meerdere cilinders een tijdje niet meegedraaid hebben maar wel brandstof toegevoegd hebben gekregen dat dit hetzelfde effect geeft als wanneer je bij het starten de motor verzuipt..dan loopt die ook een tijdje niet soepel. evt even één voor één alle bougies eruit en even schoonpoetsen als ze nat zijn of onder de roet zitten.

    Succes!

  • john franssen

    bedankt voor de reactie, heb hem vorig jaar van lpg naar benzine om gebouwd, toen is er een elektrische ontsteking op gezet, daar kan volgens mij niet veel aan fout gaan lijkt mij.

  • Mrah

    Met loszittende verdelerkap kan best wel e.e.a. defect raken. Rotor krijgt een paar flinke tikken en rotorkap ook. Goed nakijken en evt. vervangen.

  • Bart van Dessel

    John z'n verdelerkap is er onderweg vanaf geschoten, waarschijnlijk de 2 veren niet sterk genoeg, de ontsteking is vrij nieuw maar zou wel een imitatie kunnen zijn, een originele is onbetaalbaar, dan ben je zomaar tussen de 500 en 1000 kwijt als je ‘m al kunt vinden. Evt nieuwe rotor plaatsen, nwe verdelerkap en de verdeler goed controleren. Ook de veren die de verdelerkap op de verdeler houden zou ik 2 sterkere plaatsen (die heb ik nog wel) En de tip die ik John al gegeven heb is om de carburateurs goed synchroon te zetten en afstellen. Zo mooi vind ik de motor niet lopen. Het zijn SU’s dus wel makkelijker dan de originele SZ's. Ik werk niet graag aan de Rover V8, ben ondertussen “omgedieselt”, maar wil John helpen als het nodig is. Ik hoor het wel.