Beste medeprikkers,
Het moest er toch maar van komen: na tegenvallende compressiemetingen en een helemaal tegenvallende cylinder lektest heb ik m'n onlangs aangeschafte 3.5 SD1 blok uit '77 helemaal open gehaald en de diagnose is gesteld: Ik zou nog wat kunnen oplappen met nieuwe ridge dodger-zuigerveren, maar de krukas is bij een paar van de hoofdlagers dusdanig ingelopen dat revisie eigenlijk de enige serieuze optie is.
Het goede nieuws is dus dat we nog even kunnen wachten met de verbouwing van de keuken.
Cylinders gaan opgeboord worden tot 0.20, krukas geslepen op -0.10
Ik heb bij Real Steel alle goodies besteld: 9.75:1 +0.20 zuigers, nieuwe 0.10 lagers, 0.10 big end lagers, nokkenas, nokkenas lagers, edelbrock timing set en een hele berg pakkingen. Die hoog compressie zuigers moeten in combinatie met een composiet pakking toch nog een aardige compressieverhouding opleveren. De nokkenas is een Viper Hurricane geworden. Verder allemaal OEM spulletjes aan de binnenkant van 't blok. Verder had ik al een Pertronix electronische ontsteking bij dit blok.
Dat wordt vast een prima motor voor de komende 20 jaar.
Over die timing kit: Je kunt het kleine tandwiel op 3 manieren monteren: 4 graden Vroeg, 4 graden Laat, of TDC. Wat is het meest handig voor mijn toepassing? (Range rover classic 3.5 met automaat)
Nog andere tips?
Zijn er mensen die misschien ook met deze combinatie rondrijden? en misschien zelfs wel op LPG? Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
Wat zouden jullie doen? Motor zelf opbouwen, of lekker door revisiebedrijf laten doen? Ik denk aan 't laatste..
Groeten, Martijn Pompe