gewoon even een TD5 tip betreft de cylinderkop

  • Bart van Dessel

    Ik heb een TD5 staan waar ik de cylinderkop af heb gehaald en weggebracht naar een revisiebedrijf voor te reinigen/afpersen en vlakken. Dit bedrijf kent de TD5 koppen erg goed en heeft me geadviseerd om de kop helemaal te reviseren. Dit was maar goed ook want er bleek een scheurtje te zitten bij het gat van de injector waardoor er diesel bij de olie komt, een bekend probleem bij de TD5. Dus als je een keer een kapotte koppakking hebt en je brengt de kop weg, laat 'm dan goed controleren en niet alleen het koelsysteem afpersen. Deze kop wordt gerepareerd (gelast) zodat het probleem hopelijk niet terugkomt.

  • Aad & Marieke C

    Dag Bart,

    Hartelijke dank voor de tip. Als TD5 rijder zullen we dit in ons oren knopen.

  • Arthur Verhalle

    Nog een aardige tip:

    Let op dat een TD5 “kop” deelbaar is. Het bovenste gedeelte houdt de nokkenas op zijn plek. Hier zit een vloeibare pakking tussen. Als je die vergeet moet je de cilinderkopbouten weer helemaal los draaien en alles opnieuw vast trekken.

    Bij het losmaken van de bovenkant van de kop moet rekening worden gehouden met de TDC-stand van cilinder 1 en moet het tandwiel zijn losgemaakt. Anders kantelt de nokkenas eruit en dat is niet goed.

    Terugplaatsen en vastzetten van de bouten moet zorgvuldig worden gedaan om te voorkomen dat de tuimelaars verschuiven. Je merkt dit niet bij het vastzetten, zelfs niet bij het handmatig rondtornen, maar als je start klinkt het heel erg vreemd (een beetje als een Kromhout scheepsmotortje).

    Arthur

  • TomS2

    Er bestaat een in Spanje gemaakte versie van de TD5 kop met een dikkere wand van de tunnel waar de diesel onder hoge druk naar de verstuivers gaat. Een maat van mij had hetzelfde euvel als Bart beschrijft. We konden ze mooi met elkaar vergelijken. Ik meen bij VIS besteld.

    Succes.

  • Bart van Dessel

    Dat is een AMC kop, zijn idd beter dan de originele.