Welke veren icm met daktent

  • Persepolis

    Hallo,

    Kan iemand mij advies geven over de juiste veren icm met daktent?

    Ik heb het gevoel dat onze Defender met daktent een beetje overhevelt bij schuine vlakken.

    Ik hoop dat iemand mij advies kan geven?

    Groet

    Mario

  • pascal ubags

    hoi mario

    veren lijkt mij niet de oplossing, deze zijn gemaakt om de auto acceptable te maken, ook met een max last in koffer ( dacht bij 110 800kg in koffer)

    hier kun je natuurlijk wel iets aan doen, dan denk ik hd veren die 10% stugger zijn en dus iets meer last kunnen hebben, maar dan krijg je dus ook een stugge auto.

    of dat prettig is met al de drempels en grevvel wegen.

    de stabelisator stang zorgt voor de overhelling in bochten zit die er nog onder?

    of verzwaarde schokbrekers, wordt hij ook stugger.

    maar het aller belangrijkste, het gewicht op het dak, 500kg heb je zo en dit is met momentum ( de afstand tussen weg en dak last) wel een iets ander verhaal dan dat je dit bij je voeten of onder in koffer legt.

    doe het gewicht eens van het dak halen en leg het zelfde verdeeld over koffer en voeten eind achter, kijk dan het verschil eens in rijden.

    kwa veren maakt het verplaatsen van gewicht niet uit, wel de helling in bochten.

    mijn advies is, grote gewichten onder in auto leggen, en niet meer als 100kg op dak .

    gr pascal

  • Persepolis

    Goedemorgen Pascal,

    Ik heb geen idee welke veren er nu onder zitten. Ik heb de auto ooit (2 jaar geleden) met deze veren gekocht. Wat ik wel weet is dat de auto schommelt.

    Ik weet niet wat normaal is, maar zonder daktent kan ik de auto makkelijk stilstaand laten schommelen. Als ik op een van de bumperette ga staan zakt de auto ook echt wat in. (76kg)

    Ik heb er nu geen stabilisatie stangen onder zitten. Ik heb ze wel liggen en ik ga ze waarschijnlijk ook plaatsen als ik helemaal door heb wat ze gaan doen met stuggere veren.

    Ik heb een Frontrunner roofrack en daktent Howling op het dak (achter) Ik schat zo,n 125kg. Dat lijkt mij toch niet echt teveel.

    Weet jij welke veren jij onder de auto hebt?

    Groet

    Mario

  • Henk Bossinade

    Mario, op je veren zit een kleurcode,daaraan kun je herleiden welke veren je hebt. Links en rechts kan verschillen.Een stabilisatorstang helpt overhellen in de bochten tegen te gaan.Vr gr Henk B.

  • Erik One-ten+LW op 't werk

    Ik heb standaard progressieve veren van een 110 TD5, stabilisatorstang en Koni heavytrack schokdempers. Ben daar erg tevreden over.

    Zoals Pascal ook aangeeft, de stabilisatorstangen maken het verschil.

    Je kan ook Heavy duty veren plaatsen, helt ie amper over, maar je comfort gaat zwaar achteruit, zeker als je weinig lading hebt.

  • JoostKenya

    Erik One-ten+LW op 't werk Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik heb standaard progressieve veren van een 110

    > TD5, stabilisatorstang en Koni heavytrack

    > schokdempers. Ben daar erg tevreden over.

    > Zoals Pascal ook aangeeft, de stabilisatorstangen

    > maken het verschil.

    >

    > Je kan ook Heavy duty veren plaatsen, helt ie

    > amper over, maar je comfort gaat zwaar achteruit,

    > zeker als je weinig lading hebt.

    ik ben het er met eens dat de standaard veren RKB101111 Brown/Purple prima zijn. Zie:

    http://rovers.red90.ca/RKB101111.html

    Maar wat mij betreft maken de dempers het grote verschil. Ik rij met RKB101111 achter, zonder stabilisatoren, met daktent en extra belading.

    De dempers zijn Fox dempers, het voelt prima stabiel. Ik heb de stabilisatoren gedemonteerd, dat geeft beter comfort op onverhard.

    Een demper met een kleinere diameter zoals bijvoorbeeld een Monroe is heel comfortabel en prima als je meestal leeg rijdt. Maar met meer belading en een daktent dempen ze niet genoeg en gaat het instabiel aanvoelen. Dempers met een grotere diameter zoals bijvoorbeeld OME of Koni Raid geven dan een veel stabieler gedrag.

    Als je regelmatig met veel gewicht rijdt (daktent en roofrack + extra) kan je ook veren zoals bijvoorbeeld Old Man Emu 755 kiezen.

    Maar kies veren niet te stijf want anders gaat het comfort snel achteruit.

    Verder is het natuurlijk belangrijk om het meeste gewicht laag in de auto te houden. Wat dat betreft kan je een daktent het beste op twee losse dragers monteren en niet op een zwaar roofrack.

  • Ploertje

    Als je de stilstaande auto gemakkelijk kan laten schommelen, stop deze beweging automatisch na ca 2 bewegingen?

    Zo niet dan zijn je schok dempers op.

    Ik heb zelf veren en schokdempers van OME (Old Man Emu) Dit bevalt uitstekend. ik heb veren met +2“ en dempers +5”.

    De veren zijn “heavy duty”.

    Deze set zit op een 90 TD5 met een daktent. Ook zonder daktent en in het terrein werkt dit prima.

    Richard

  • Ger 110

    Onze 90 helde ook op rotondes en in (lange) bochten. Aangezien mijn vrouw het grootste deel van het jaar zonder daktent rijdt wouden wij geen zwaardere veren i.v.m. comfort.

    Wij hebben de orginele veren laten zitten en alleen de schokdempers vervangen door OME dempers. Niet ingeleverd op comfort maar wel, ook met daktent, een prettig bochtengedrag.

  • Persepolis

    He Richard,

    Ga ik proberen! Mooie test.

    Groet

    Mario

  • pascal ubags

    hallo mario

    wat ik heb is eigenlijk onrelevant, wat wil jij.

    comfort en je last.

    maar ik heb gekozen voor

    voor verzwaarde veren van famous for

    achter ook

    schokdempers van konny track paddock ivm prijs kwalitijd +2 inch inc conen

    zonder stab stang

    heb dus geen dak last.

    heb wel een tubler bumper v en achter en voor een lier.

    zit dus weer op de standaard hoogte met dat gewicht.

    ze veren als zijnde origineel, heb ook al eens mee gemaakt met vacantie in romenie dat er een 110 mee ging , met verzwaarde veren, die heeft ge scholden dat we langzamer moesten rijden want hij was zo stug.

    dit wil ik dus niet, maar het is jou keuze.

    gr pascal