olielekkage inlaatspruitstuk 300 TDI

  • megamannen

    Bij mijn Discovery 300 TDI uit 97 heb ik een olielekkage bij het inlaatspruitstuk.

    Bij het demonteren hiervan viel mij op dat er behoorlijk wat sludge in de rubberen bocht zat net voor de turbo.

    Op deze bocht zit ook de slang aangesloten van de Crankcase breather cyclone unit.

    Vanuit de luchtfilter komt alleen schone lucht dus de bocht zou bevuild moeten worden door de crankcase breather.

    Ik heb al op Engelse forums gelezen dat ze soms de slang tussen crankcase en turbo weghalen en een los opvangreservoir

    plaatsen voor de olie die uit de crankcase komt.

    Heb de Crankcase al een keer schoongemaakt met diesel maar er blijft een behoorlijke hoeveelheid olie uit komen.

    Hebben meer mensen hier last van en zijn er nog eventuele andere oplossingen.

    Kan dit schadelijk zijn voor de turbo als er lucht met olie door de schoepen vliegt ?

    Groet Laurens

  • sjeroens

    Laurens,

    Ik zat laatst ook te spelen met het idee om dat op te lossen.

    Je kunt kijken naar een nieuwe cycloon filter (willekeurige site)

    Verder kwam ik dit oude prikje tegen waar over een catchcan word gesproken.

    Voor de rest heb ik ook geen ervaring en wijsheid hierin :)

    J.

  • Thimo

    Ik had dit probleem ook en heb zelf een “oliefilter” gemaakt.

    Hierin heb ik een rvs schuurspons verwerkt zodat de olie hierin opgevangen wordt.

    Dit werkt perfect en tot de turbo geen spatje olie in de slang.

    Mvg Thimo.

  • sjeroens

    Thimo,

    Dus jij hebt tussen de cyclone breather en luchtingang turbo een extra oliefilter geplaatst?

    Waar laat jij dan de olie uit de extra oliefilter? gaat die naar de retourslang onder cyclone breather?

    J.

  • Thimo

    Nee, ik heb de cyclone vervangen door het zelfgemaakte oliefilter.

    Als ik thuis ben wil ik wel een foto maken, zit nu in Oostenrijk.

    Mvg Thimo.

  • VeeTee

    Zoiets waarschijnlijk. http://www.defender2.net/forum/topic18572.html