Vreemd
8 jaar scouting en 30+ jaar op sleepboten rond de wereld
Waarvan slechts 12 jaar aan dek en de rest in de hut
Gebeurd het niet , ik zou die jamaar spitsen en knopen wel eens willen zien
Elbert,
Ik heb 20 jaar lang scouting ervaring, zeevaartschool gedaan, zeil en kliminstructeur geweest, vaarbewijs 1 en 2. (het schijnt dat het helpt in dit topic ())
Volgens mij is een liertouw een statisch touw, En als ie gebroken is dan weet je zeker dat een gedeelte van het touw opgerekt is en daardoor beschadigd, cq er een mindere breekstekte is/ je liertouw is zwakker.
Als je incidenteel liert lijkt mij dat geen probleem, maar ik zou er rekening mee houden dat deze nog eens een keer kan breken. Zonlicht en zand zijn ook killers voor touw.
Kijk maar wat je doet met de info.
Sccs,
Jeroen
http://nl.scoutwiki.org/Oogsplits
Zo maak je een oogsplits, als het meer dan 3 strengs touw is gewoon hetzelfde te werk gaan, maar dan meer strengen rond steken. Zorg er met het splitsen voor dat je altijd zo strak mogelijk werkt en de strengen altijd strak aan trekt… Wil je de splits mooi rond hebben? Aan het eind even goed stevig tussen je handen draaien, of als het heel dik touw is, op een schone ondergrond met je voet
Apen-nootjes Schreef:
——————————————————-
> http://nl.scoutwiki.org/Oogsplits
>
> Zo maak je een oogsplits, als het meer dan 3
> strengs touw is gewoon hetzelfde te werk gaan,
> maar dan meer strengen rond steken. Zorg er met
> het splitsen voor dat je altijd zo strak mogelijk
> werkt en de strengen altijd strak aan trekt… Wil
> je de splits mooi rond hebben? Aan het eind even
> goed stevig tussen je handen draaien, of als het
> heel dik touw is, op een schone ondergrond met je
> voet
We hebben het hier over liertouw, dat is een modern touw van kunststofvezels in de lengte in de kern met een gevlochten (“gebreide” ) mantel van een andere kunststofsoort eromheen ter bescherming. Dat is een ander soort splits dan die met je met conventioneel touw met strengen doet.
Het punt wat sjeroens aanhaalt vind ik een goeie, stof om over na te denken. En wat mij betreft mag je dat “incidenteel” gewoon weg laten, ook gewoon 1 x keer een “incidenteel” ongeluk t.g.v. beschadigd opgerekt touw is ook al 1 te veel. Wat kost veiligheid? (Ik heb het al een eerder genoemd, een uitspraak van een bevriende BHV-er tegen de baas: “Veiligheid duur? Je moet eens een ongeluk proberen…”)
begrijp nog steeds niet waar je het over hebt en waarom je zo een commentaar hebt
wat gebeurt het niet??
en je weet helemaal niet over mijn splits en knoop kunde
ben je zo van slag af omdat je niet weet wat een dubbele 8 knoop is? of dat een knoop een touw verzwakt?
nogmaals ik zou heel graag weten wat ik in jou ogen voor doms geschreven heb en wat volgens jou dan het goede zou moeten zijn
of heb je gewoon een pest bui en ben je aan het treiteren?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?