Liertouw repareren ?

• westfries.

Vreemd

8 jaar scouting en 30+ jaar op sleepboten rond de wereld

Waarvan slechts 12 jaar aan dek en de rest in de hut

Gebeurd het niet , ik zou die jamaar spitsen en knopen wel eens willen zien

• sjeroens

Elbert,

Ik heb 20 jaar lang scouting ervaring, zeevaartschool gedaan, zeil en kliminstructeur geweest, vaarbewijs 1 en 2. (het schijnt dat het helpt in dit topic ;) (:P))

Volgens mij is een liertouw een statisch touw, En als ie gebroken is dan weet je zeker dat een gedeelte van het touw opgerekt is en daardoor beschadigd, cq er een mindere breekstekte is/ je liertouw is zwakker.

Als je incidenteel liert lijkt mij dat geen probleem, maar ik zou er rekening mee houden dat deze nog eens een keer kan breken. Zonlicht en zand zijn ook killers voor touw.

Kijk maar wat je doet met de info.

Sccs,

Jeroen

• Apen-nootjes

http://nl.scoutwiki.org/Oogsplits

Zo maak je een oogsplits, als het meer dan 3 strengs touw is gewoon hetzelfde te werk gaan, maar dan meer strengen rond steken. Zorg er met het splitsen voor dat je altijd zo strak mogelijk werkt en de strengen altijd strak aan trekt… Wil je de splits mooi rond hebben? Aan het eind even goed stevig tussen je handen draaien, of als het heel dik touw is, op een schone ondergrond met je voet :)

• VeeTee

Apen-nootjes Schreef:

——————————————————-

> http://nl.scoutwiki.org/Oogsplits

>

> Zo maak je een oogsplits, als het meer dan 3

> strengs touw is gewoon hetzelfde te werk gaan,

> maar dan meer strengen rond steken. Zorg er met

> het splitsen voor dat je altijd zo strak mogelijk

> werkt en de strengen altijd strak aan trekt… Wil

> je de splits mooi rond hebben? Aan het eind even

> goed stevig tussen je handen draaien, of als het

> heel dik touw is, op een schone ondergrond met je

> voet :)

We hebben het hier over liertouw, dat is een modern touw van kunststofvezels in de lengte in de kern met een gevlochten (“gebreide” ) mantel van een andere kunststofsoort eromheen ter bescherming. Dat is een ander soort splits dan die met je met conventioneel touw met strengen doet.

Het punt wat sjeroens aanhaalt vind ik een goeie, stof om over na te denken. En wat mij betreft mag je dat “incidenteel” gewoon weg laten, ook gewoon 1 x keer een “incidenteel” ongeluk t.g.v. beschadigd opgerekt touw is ook al 1 te veel. Wat kost veiligheid? (Ik heb het al een eerder genoemd, een uitspraak van een bevriende BHV-er tegen de baas: “Veiligheid duur? Je moet eens een ongeluk proberen…”)

• jamaar

begrijp nog steeds niet waar je het over hebt en waarom je zo een commentaar hebt

wat gebeurt het niet??

en je weet helemaal niet over mijn splits en knoop kunde

ben je zo van slag af omdat je niet weet wat een dubbele 8 knoop is? of dat een knoop een touw verzwakt?

nogmaals ik zou heel graag weten wat ik in jou ogen voor doms geschreven heb en wat volgens jou dan het goede zou moeten zijn

of heb je gewoon een pest bui en ben je aan het treiteren?

• jamaar

vraagje

heeft olie of vet uitwerking op dit soort touwen? van klimtouw weet ik dat het er door verzwakt wordt

er is zo veel onderscheid in touwen poliprop valt uit elkaar door zonlicht nylon gaat veel langer mee enz

ben benieuwd

• Peter

Kern van liertouw is van Dyneema of HMPE .

Splitsen van deze lijnen is anders van de ouderwetse geslagen lijnen.

Dyneema-splitsen

• elbert

Zo, het heeft even geduurd maar ik heb het liertouw gerepareerd.

Met behulp van jullie adviezen, you tube, een oude pen en een beetje geduld is het gelukt. Volgende week zondag gaan weer het terrein in en kan ik hem testen. En nu goed uitkijken aan wie ik hem vastmaak:D

Fijne zondag, Elbert

• noudje

@ jamaar,, ja heeft invloed op dit soor touw,, alles wat wij gebruiken aanboord wat hijsmiddelen betreft waar poly in verwerkt zit.. Slings stroppen ed olie en vet is afkeur je poly propje word ook zwakker. Ook door zout water word zwakker.

Grr noudje

• jamaar

dank je

weet niet of er ook poly in liertouw zit maar gewoon geen vet of olie op het touw morsen is het beste :D