Liertouw repareren ?

• Elbert

Hallo Medeprikkers,

Vorige week zondag met de ANVT weer heerlijk terrein gereden in Veldhoven.

Het terrein lag er super bij. Veel modder, lekker manouvreren tussen de bomen door,

Regelmatig mezelf vastgereden om maar een excuus te hebben om te lieren.

Maar bijna op het eind (gelukkig) ging het mis. Ik dacht een slootje te kunnen pakken maar reed mezelf vast. Geen nood want er was hulp genoeg.

Het probleem was alleen dat degene waar ik het liertouw aan vastmaakte dacht dat het een sleeplint was en ik dacht dat ik mijzelf eruit lierde met hem als anker.

Beiden fout gedacht dus, de beste man stapte in gaf gas en voordat ik kon reageren was mijn touw geknapt. gelukkig op zo'n 3 meter van de 30 maar nu komt dus de vraag.

Weet iemand een adres waar ik de haak weer aan het overgebleven stuk kan laten maken of is het raadzamer om een stalen kabel te nemen.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten, Elbert

• Vincent

Elbert,

Als je een beetje handig bent kun je het touw zelf slaan.. Je moet dan weten hoeveel strengen het touw heeft en even googelen. Het is de enige juiste manier om de haak er weer aan te zetten. Kabelkiezen/klemmen zijn uit den boze (ook bij staalkabel)

Succes ermee

• Elbert

Hoi Vincent

Ik heb via een linkje een video op You tube gevonden maar dat zag er toch wel ingewikkeld uit met speciaal gereedschap en zo.

Maar misschien moet ik er eens rustig voor gaan zitten. Dat het met klemmen etc niet werkt had ik idd al gelezen en een ouderwetse

knoop was ook al niet verstandig .:D:D

Bedankt voor de reactie .

• megamannen

Even een visserman of oude baggeraar opsporen.

Die hebben dat gehad als vak op school (splitsen en knopen)

Wellicht bij een watersportwinkel.

Groet Laurens

• Elbert

Da's een goeie, ga ik naar op zoek(tu)

• sjorsboomschors/aka/PP

is echt makkelijk zelf te doen!! en niet Heeeuuul moeilijk!

https://www.youtube.com/watch?v=Q22wgYZL9f0

• jamaar

er is één knoop die 80 tot 90% van de sterkte geeft en dat is de dubbele 8 knoop, die word bij berg klimmers gebruikt om het touw aan de gordel vast te maken

verder is splitsen niet moeilijk, doe het vaak, alleen het begin, de eerste doorhalingen zijn even lastig, daarna simpel

• westfries.

Ja Jamaar ik heb nog nooit een gebroken spits of knoop gehad, dus houw die dubbele 8 knoop maar

Ja ook op de zeevaartschool snapte ze dat niet dus die bewering leg ik even naast me neer

Nog buiten het feit dat een touw zonder knoop nog splits geen geen toepassing heeft

Maar als het een nieuw oogje nodig heeft dan en je bent in de buurt

• jamaar

hier kan ik werkelijk geen touw aan vastknopen

elbert heeft een vraag ik geef antwoord met wat ik weet en van jou mag ik de dubbele 8 knoop houden en wat snapte ze op de zeevaart school niet?

en gefeliciteerd dat je nooit een gebroken knoop of splits gehad hebt, je hebt gelijk het breekt altijd naast de knoop of splits :?

kan het je wel uitleggen hoor, een knoop maakt bochten in een touw of kabel, daar verzwakt het en hoe kleiner de bocht hoe meer het verzwakt daarom is een dubbele 8 knoop de sterkste manier om een lus in een touw te maken, misschien snappen ze het nu wel op je school

maar goed het is belangrijker dat elbert het snapt, het was tenslotte zijn vraag

• Thimo

Vraag het eens bij scouting, die kunnen het je zo leren.

Mvg Thimo.