Alleen als je Hauptwohnsitz in Duitsland is. Je moet nl. een Meldebescheinigung van je woongemeente overleggen waaruit blijkt dat je in Duitsland woont, bij het aanmelden van een auto voor een Duits kenteken. Anders komt t me erg vreemd over dat ik intussen al aardig wat keren bij het Straßenamt zat en zonder dit papiertje toch echt geen kenteken meekreeg. als je een Hauptwohnsitz in Duitsland hebt moet je je in Nederland uitschrijven als geëmigreerd. Je kan namelijk maar op 1 plek gevestigd zijn.
Een kenteken ophalen gaat niet zo als in NL even bij een postservicepuntje langs waar miepje van de buren achter de kassa staat. Dat wordt allemaal gecheckt of het klopt door een daartoe bevoegde ambtenaar.
Je hebt de volgende papieren nodig om een kenteken te krijgen voor een auto die al een Duitse Fahrzeugbrief heeft:
- Fahrzeugbrief (deel 1 en 2)
- Geldige HU/AU
- Meldebescheinigung van de aan te melden eigenaar
- Bankgegevens voor de automatische incasso van de Kfz-Steuer
- Versicherungsnummer (bewijsje dat je de auto aangemeld hebt bij de verzekering)
- ID-bewijs (paspoort, geen ID-kaart of rijbewijs)
Bij een auto van na 1997 moet je een CoC kunnen overleggen en een keuring bij de TÜV laten doen, auto's tot en met 1997 moeten een Vollabnahme bij de TÜV ondergaan en soms moet een Datenblatt bij de auto worden getoond (briefje van Jaguar Land Rover Deutschland). Dit is vergelijkbaar met een toelatingskeuring bij de RDW. Daarnaast heb je bovenstaande nog nodig waarbij de HU/AU door de TÜV is gedaan.
Zonder hoofdwoonadres in Duitsland krijg je minstens 2 van de bovenstaande papieren NIET voor elkaar.
Zonder kenteken ben je niet verzekerd, ook al is de auto helemaal in orde. Je kan echter zonder rijbewijs wél een auto bezitten. Dat kan in NL dan weer niet.
Als je je in Duitsland vestigt op papier, dus daar een adres hebt waar je woont en dan een auto op Duits kenteken wilt, dan kan dat. Eerder niet. Iets met belastingontduiking en zo.
De Nederlandse staat accepteert dan weer niet dat je een Duits gekentekende auto 24/7/365 op Nederlandse bodem gebruikt. Leuk dan dat die bij je vakantieadres zou horen, maar je kan een naheffing verwachten. Dat is geen onderbuikpraatje, kan ik je verzekeren. Duitsland en Nederland hebben een belastingverdrag met elkaar en wisselen dus ook gegevens uit.
Je bent min of meer gebonden aan het land van je hoofdwoonplaats voor een kenteken.
Hetzelfde geldt als je dan in Nederland nog een auto bezit die doorgaans op Duits grondgebied rijdt en gestald staat. Ook al is die in Nederland belastingvrij, in Duitsland kun je beboet worden wegens belastingontduiking. (een H-kenteken kost hier ca. €190 per jaar aan MRB). Boetes zijn niet mals.
Er ís een reden dat ik geen Land Rovers met Nederlandse kentekens meer bezit. Alleen exportauto's die ooit Nederlands waren.
Ga niet lopen goochelen met kentekens, verziek het niet voor de Nederlanders die in Duitsland wonen en nog dagelijks de grens over gaan om de Nederlandse staatskas te spekken.
Als je een Duits kenteken wilt, emigreer dan. En anders neem je je verlies in Nederland.