OT. duits kenteken vraag

  • jamaar

    Weet hier iemand of het mogelijk is om met alleen een vakantie woning in duitsland een auto op je naam te krijgen?

    één mogelijk weet ik maar doe ik liever niet van wegen rondslomp namelijk je er laten inschrijven, auto op naam en weer in nl aanmelden, nooit iemand die controleert of je er nog woont.

    Frankrijk lukte het maar daar zitten zeer nare consequenties aan, je kan daardoor worden aangeslagen voor inkomsten belasting ook al heb je die in nl al betaalt :X

  • ErikH110

    Nee dat is eigenlijk niet mogelijk. Hier zelfde situatie en heb het uitgezocht maar nl wetgeving is zo dichtgetimmerd dat het niet mogelijk is. De Duitse wetgeving is overigens niet het probleem.

  • Marijn & Simba

    Alleen als je Hauptwohnsitz in Duitsland is. Je moet nl. een Meldebescheinigung van je woongemeente overleggen waaruit blijkt dat je in Duitsland woont, bij het aanmelden van een auto voor een Duits kenteken. Anders komt t me erg vreemd over dat ik intussen al aardig wat keren bij het Straßenamt zat en zonder dit papiertje toch echt geen kenteken meekreeg. als je een Hauptwohnsitz in Duitsland hebt moet je je in Nederland uitschrijven als geëmigreerd. Je kan namelijk maar op 1 plek gevestigd zijn.

    Een kenteken ophalen gaat niet zo als in NL even bij een postservicepuntje langs waar miepje van de buren achter de kassa staat. Dat wordt allemaal gecheckt of het klopt door een daartoe bevoegde ambtenaar.

    Je hebt de volgende papieren nodig om een kenteken te krijgen voor een auto die al een Duitse Fahrzeugbrief heeft:

    - Fahrzeugbrief (deel 1 en 2)

    - Geldige HU/AU

    - Meldebescheinigung van de aan te melden eigenaar

    - Bankgegevens voor de automatische incasso van de Kfz-Steuer

    - Versicherungsnummer (bewijsje dat je de auto aangemeld hebt bij de verzekering)

    - ID-bewijs (paspoort, geen ID-kaart of rijbewijs)

    Bij een auto van na 1997 moet je een CoC kunnen overleggen en een keuring bij de TÜV laten doen, auto's tot en met 1997 moeten een Vollabnahme bij de TÜV ondergaan en soms moet een Datenblatt bij de auto worden getoond (briefje van Jaguar Land Rover Deutschland). Dit is vergelijkbaar met een toelatingskeuring bij de RDW. Daarnaast heb je bovenstaande nog nodig waarbij de HU/AU door de TÜV is gedaan.

    Zonder hoofdwoonadres in Duitsland krijg je minstens 2 van de bovenstaande papieren NIET voor elkaar.

    Zonder kenteken ben je niet verzekerd, ook al is de auto helemaal in orde. Je kan echter zonder rijbewijs wél een auto bezitten. Dat kan in NL dan weer niet.

    Als je je in Duitsland vestigt op papier, dus daar een adres hebt waar je woont en dan een auto op Duits kenteken wilt, dan kan dat. Eerder niet. Iets met belastingontduiking en zo.

    De Nederlandse staat accepteert dan weer niet dat je een Duits gekentekende auto 24/7/365 op Nederlandse bodem gebruikt. Leuk dan dat die bij je vakantieadres zou horen, maar je kan een naheffing verwachten. Dat is geen onderbuikpraatje, kan ik je verzekeren. Duitsland en Nederland hebben een belastingverdrag met elkaar en wisselen dus ook gegevens uit.

    Je bent min of meer gebonden aan het land van je hoofdwoonplaats voor een kenteken.

    Hetzelfde geldt als je dan in Nederland nog een auto bezit die doorgaans op Duits grondgebied rijdt en gestald staat. Ook al is die in Nederland belastingvrij, in Duitsland kun je beboet worden wegens belastingontduiking. (een H-kenteken kost hier ca. €190 per jaar aan MRB). Boetes zijn niet mals.

    Er ís een reden dat ik geen Land Rovers met Nederlandse kentekens meer bezit. Alleen exportauto's die ooit Nederlands waren.

    Ga niet lopen goochelen met kentekens, verziek het niet voor de Nederlanders die in Duitsland wonen en nog dagelijks de grens over gaan om de Nederlandse staatskas te spekken.

    Als je een Duits kenteken wilt, emigreer dan. En anders neem je je verlies in Nederland.

  • jamaar

    Marijn

    bedankt voor de uitgebreide uitleg.

    ik ben niet van plan om ook maar iets voor iemand te verzieken, vandaar dat ik de vraag hier gewoon stel en ik een eerlijke oplossing zoek, maar zoals jij het verteld zie ik geen gaatje.

    je kan een buitenlands auto door de hele wereld gebruiken behalve in het land waar je woont, op de 14 dagen na, wel is het lastig maar te doen om een verzekering te vinden.

    ken een stel die al 10 jaar met een portugese auto rondrijden en daar al 8 jaar niet meer wonen, gek genoeg alles legaal, valt ergens in een gat van de wet

    om in nederland rond te rijden hou ik de ambu, die is 40 plus.

    ben op zoek naar een landcruiser met camper opbouw, want zoals bekend, men neemt een landrover om de woestijn in te rijden en een landcruiser om er ook weer uit te kunnen rijden :)-D

  • Marijn & Simba

    Klopt bijna ;)

    Graag gedaan :)

  • kookjoop

    is niet mogelijk, je woont er niet, je verblijft er alleen tijdelijk

    en wat was je van plan dan, om hier in nederland met een duits kenteken te gaan rijden?…nou vergeet dat helaas maar, de belastingdienst pakt ook die polen aan die hier langer als een maand rondrijden, die mogen ook belasting betalen

  • Jos Daalmans

    Hoi,

    Het is zo perfect dicht getimmerd, dat een dorpsgenoot ,voor een Duitse firma werkend, gek werd van de controles door de Douaniers die hem zowat wekelijks aanhielden. Hij reed alleen maar van de grens naar huis, maar dat werd al snel een onmogelijke opgave. Uiteindelijk heeft diezelfde Duitse firma een Leasecontract in Nederland moeten aangaan en toen vielen ze zowat van hun stoel toen ze zagen hoe duur een auto in Nederland was/is/blijft en als het even tegenzit, gaat worden (ze vinden tenslotte wel weer wat).

    Lijkt mij de moeite niet waard in Duitsland iets te gaan zoeken. Bovendien, een Tüv in Duitsland is een APK in het kwadraat. Niets, maar ook werkelijk niets wordt overgeslagen en gecontroleerd. Als er van de 100 punten er 99 goed zijn en één ligt in de verkeerde richting, jammer dan, afkeur.

    Verder, iedereen die in de grensstreek de grens over steekt en zich daar vestigt, komt na verloop van tijd weer terug naar Nederland.

    Het is niet alles goud wat er blinkt, het gras is niet groener aan de overkant, een Landrover lekt hier evenveel als in Duitsland:D

    Count your blessings and drive your Landrover,

    Jos

  • eduard

    Nee hoor, heb al 12 jaar een zaak in Duitsland, woon er ook al 12 jaar. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om terug te keren naar NL

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Er zijn best wat mogelijkheden hoor als je een bedrijf hebt. Een vriend van me heeft een nevenvestiging van zijn bedrijf net over de grens in DE, en rijdt een nieuwe Range RoverTDV8 op Duits kenteken, de wegenbelasting vindt hij nog niet eens zo heel spannend, maar wel de nieuwprijs die vele vele tienduizenden euro's BPM scheelt. Hij heeft een ontheffing om gewoon door heel NL te rijden. Volgens mij was de enige voorwaarde dat meer dan 50% van de kilometers met de auto buiten NL zouden worden afgelegd, en hij rijdt minstens 80% door Duitsland om klanten te bezoeken.

  • Marijn & Simba

    Dat heb je mis. Heel erg mis.

    Ik ben geenszins van plan om naar Nederland terug te keren. Het heeft wel degelijk meer voordelen dan nadelen om in Duitsland te wonen, ten opzichte van Nederland. Je moet alleen geen steuntrekker zijn, want dan kom je niet rond.

    Heb een prima baan bij ons in het dorp, waar 1000-en mensen zich ieder half jaar vergapen aan het moois dat wij bouwen.

    Woon mooi, kan mijn hobby uitoefenen zonder gezeik en ben gelukkig.

    Heb met de TÜV nog nooit problemen gehad die niet opgelost konden worden.

    Ja, ze zijn precies, maar ze komen dan ook niet terug op gemaakte afspraken. Daar kan de RDW nog wat van leren.

    Nee, het enige dat me nog bindt aan Nederland is mijn familie.

    Men zegt hier dat de meeste Nederlanders die binnen 10 jaar teruggaan dat doen vanwege heimwee. Niet omdat het hier nou zo slecht is.

    Maar blijf gerust in Nederland, tel je zegeningen. Dat doe ik hier ook :)