olielekkage langs achterwielen

  • John de WIt

    Prikkers

    Heb steeds olie langs mijn velgen en banen lopen, van de achteras van mijn Ninety uit 1989 met trommels.

    Ahaa dacht ik:), wielremcilinders lek, dus vervangen door OEM.

    Jammerrrr! :( nog steeds olie, tewrijl de cilinders droog lijken. Eerst wordt vooral de binnenste rand van de (Boost) velgen nat en dan loopt t via de gaten over de banden. Lijkt me ook niet goed voor t rubber. Zeler al het remvloeistof zou zijn maar daar twijfel ik nu aan….kan het ook uit de achteras zijn? Wat ook past is dat het remvoeistofniveau niet of nauwelijks daalde…

    Als het de as is, wat is dan de remedie?

    Greetz John

  • fenix2

    Hallo John,

    In het naafhuis zitten een paar keerringen. daarlangs zal het wel lekken.

    Vergeet ook niet de asontluchter. Als die verstopt is, kan dat ook tot lekkage leiden (ook als de keerring op zich nog in orde is)

    Fenna

  • Janus

    Zijn de ontluchters nog open ? Zo nee, dan kan je overdruk in je as hebben waardoor de olie er bij het wiel uitgedrukt wordt. Als de lekkage stopt als je de ontluchter er even af draait weet je het. Grtz.

  • John de WIt

    Gaan we doen…wordt vervolgd. is wel erger geworden na verversen vd olie en dus afvullen tot de plug…dan ook mssn iets meer druk bij stijgende temperatuur?!

  • WillemJ

    Hoi John,

    Druk in je as zal stijgen wanneer de ontluchting niet functioneert. Normaal gesproken blijft de druk in je as gelijk aan de atmosferische druk.

    Willem

  • Henk Bossinade

    John, ik neem aan dat je het verschil weet tussen remvloeistof en transmissieolie ? . Vr gr Henk B.

  • John de WIt

    Henk Bossinade Schreef:

    ——————————————————-

    > John, ik neem aan dat je het verschil weet tussen

    > remvloeistof en transmissieolie ? . Vr gr Henk B.

    Hoi Henk jazeker weet ik het verschil, alleen als het als een vettige smurrie over je velgen en banden loopt wordt het voor mij iets moeilijker. Nou is DOT4 wel iets agressiever op de huid dus zo zou je het kunnen voelen maar het vermengt zich direct met zand en stof dus….ik vind het lastig. Proeven is ook geen optie denk ik :D

    Nu heb ik de remcilinders vervangen en de boel schoongemaakt en die omgeving is ook redelijk droog en schoon gebleven dus het lijkt er steeds meer op op dat t Eurol Transyn75W90 GL5 is en geen DOT4…..

    Ga morgenochtend eerst die ontluchting eens losmaken en even doorblazen, dan alles weer schoonmaken en zien B) wat er gebeurt.

  • John de WIt

    Prikkers

    Ontluchting is prima in orde (helaas?) dus daar ligt de oorzaak niet. Lijkt de olie toch uit de naaf te komen dan ?

  • John de WIt

    John de WIt Schreef:

    ——————————————————-

    > Prikkers

    > Ontluchting is prima in orde (helaas?) dus daar

    > ligt de oorzaak niet. Lijkt de olie toch uit de

    > naaf te komen dan ?

    En heb idd geen merkbaar verlies van remvloeistof maar kon wel al 0.3 ltr 75W90 GL5 bijvullen in het achterdiff, na amper 1000km na verversen en dus “top-up”

    Wordt dus keerringen vervangen, nog tips&tricks van experts?

  • Arthur Verhalle

    John,

    Het is een redelijk rechttoe-rechtaan karweitje, ik neem aan dat je de beschikking hebt over een werkplaatshandboek? Het beste is gelijk links en rechts de hele zaak te vernieuwen. Op eBay vind je genoeg aanbiedingen van complete setjes met alle onderdelen. Voor het losdraaien van de naaf_moeren zijn voordelige sleutels in omloop, een diepe dop 2" ligt tenslotte niet in iedere gereedschapskist….

    Alleen jammer dat je nu nog een keer je remmen moet losmaken. Misschien wel een goed plan zo'n remleiding-afdichtingssetje te scoren, dat zijn een soort tangetjes die je direct op je remleiding kan zetten zodat deze wordt afgesloten van vuil, maar ook niet verder leegloopt. Dat scheelt een hoop geneuzel met ontluchten.

    Arthur