V8 acceleratieprobleem

  • Roel

    Ik heb dit probleem al eens hier geplaatst, echter geen van de tips die daaruit kwamen was de oplossing voor mijn probleem.

    Probleem: auto accelereert goed in 1e en 2e versnelling (LT95 4-bak 110 1983) en gaat dan in zijn 3 inhouden. Zo zeer dat inhalen van een truck al problematisch wordt. AFR waarde loopt op naar 16 en hoger.

    Indien je op dat moment de koppeling intrapt en gas geeft lopen de toeren vlot en ver op.

    Gebruik ik de choke dan heb ik na 1-2 seconden voldoende power om vlot naar >100 km/h te gaan

    Probleem doet zich ALLEEN voor op benzine en niet op LPG

    Wat is er gedaan/ getest/ afgesteld:

    - hoogte vlotters gecontroleerd –> 17 mm/ was volgens spec

    - opbrengst electrische benzinepomp gemeten (onbelast) –> 1.5L/min dus zoveel hoop ik niet te verbruiken

    - gebruikte V8 electrische pomp gemonteerd –> geen verandering van probleem

    - temp compensatoren aan zijkant carbs gedemonteerd en gecontroleerd –> gaan bij ongeveer dezelfde temp open

    - carbs (Stromberg/Zenith 175 CDSE) individueel afgesteld en daarna gesynchoniseerd –> stat toerental kan zakken tot <600 omw/min

    - AFR meter ingebouwd om te kunnen weten wat er gebeurd, meter staat ingesteld op benzine (14.7 = lambda 1)

    - stationaire mengsel in diverse afstellingen gehad en getest, geen verschil in probleem (nu ca waarde van 11.5)

    - aanzuigleiding naar pomp en persleiding naar carbs gecontroleerd op verstopping –> eenvoudig met de mond door te blazen

    - tank gedemonteerd en gecontroleerd op vuil voor aanzuigfilter –> niets gevonden

    - tevens zijn recent verdelerkap, rotor en kabels vervangen

    - dikkere olie (140) in carbs om zo te trachten de zuiger iets langer beneden te houden bij max vacuum (schijnbaar is er meer verrijking van het mengsel bij een lage zuigerstand en hoog vacuum dan een hoge zuigerstand en iets minder vacuum. Volgens testen van geloof ik Buckeye althans). Rij-eigenschappen veranderen gevoelsmatig niet bij gebruik van verschillende dikten olie, dus laat ik cardanolie maar zitten

    - Membranen zijn naar mijn mening oke, want de zuigers gaan beiden synchoon op en neer bij bedienen gaspedaal, een lek membraan zou betekenen dat er minder/ geen vacuum boven de zuiger staat en deze dus minder snel of niet omhoog komt

    Op het wereldwijde web vind ik een paar “lotgenoten” met hetzelfde probleem, echter hen worden ook al de tips gegeven die ik hier ook kreeg of werd hun klacht belachelijk gemaakt en voorgesteld dat ze maar inspuiting of Edelbrock moesten nemen. Alleen nergens een terugkoppeling of het probleem ooit is opgelost. Het verschil tussen de www klachten en de mijne is dat het bij hen kwam na het vervangen van de carbs en bij mij na overschakelen op benzine.

    Daaruit concludeer ik dat het probleem in de carbs moet zitten, maar wat zit er dan nog in wat dit probleem kan veroorzaken? Stromberg/Zenith 175 CDSE is geen rocketscience namelijk

    groet

    Roel

  • Frans Bonnes

    Kromme en of vervuilde naalden.????

  • neef Henk

    Als de wagen heel lang op lpg heeft gedraaid dan slijten de naalden hard en zal je auto dus slecht op benzine willen lopen.

    Gr. neef henk

  • Michel WaZ

    Ik denk dat je mengsel te arm is……..demonteer eens 2 of 3 bougies. Witte aanslag op je bougies betekent een te arm mengsel.

    Het moet een beetje bruinig zijn en maak ze sowieso even schoon.

    Groet Michel WaZ

  • Wim Janssen

    AFR meter ingebouwd om te kunnen weten wat er gebeurd, meter staat ingesteld op benzine (14.7 = lambda 1)

    Roel,

    Als je AFR bij accelereren naar waardes boven 16 gaat, heb je absoluut een te arm mengsel. Dus of te weinig benzineaanvoer of een verkeerde carburateurafstelling. Aangezien je overtuigd ben van je benzineaanvoer, blijft de carburateurafstelling over. Bij welk toerental heb je de carburateurs afgesteld dat je AFR meter 14,7 aangeeft. Dit kun je stationair doen maar ook op deellast, dus je meest gebruikte toerental bijv. 3000 rpm. Het kan best zijn dat je naalden onderaan gewoon een beetje te dik zijn en daar dus te weinig benzine doorlaten. Of zoals Frans zegt, krom. Ik heb de naald van de SU carburateur op mijn 2.5 benzine ook met behulp van de AFR meter passend geslepen, zodat hij over het hele bereik goed presteerd. Heeft me uiteindelijk maar 2 naalden gekost.

    Weet je trouwens zeker dat de benzinedoorlaat naar de vlotterkamer schoon en open is, want ik neem aan dat je de aanvoermeting met een losgekoppelde slang hebt gedaan.

  • Roel

    Wim Janssen Schreef:

    ——————————————————-

    > Bij welk toerental heb

    > je de carburateurs afgesteld dat je AFR meter 14,7

    > aangeeft. Dit kun je stationair doen maar ook op

    > deellast, dus je meest gebruikte toerental bijv.

    > 3000 rpm. Het kan best zijn dat je naalden

    > onderaan gewoon een beetje te dik zijn en daar dus

    > te weinig benzine doorlaten. Of zoals Frans zegt,

    > krom.

    Wim, afgesteld bij stationair toerental, mengsel staat dan ergens rond de 12. Die 14.7 was om aan te geven dat de meter op benzine staat en niet op LPG daar ik niet de lambdawaarden vermeld

    Verhoogd stat afstellen kan ik wel nog eens proberen

    > Weet je trouwens zeker dat de benzinedoorlaat naar

    > de vlotterkamer schoon en open is, want ik neem

    > aan dat je de aanvoermeting met een losgekoppelde

    > slang hebt gedaan.

    Carbs ontvangen samen 1.5 L/min en beide doorlaten zijn vrij

    Naalden kunnen wellicht wel wat geleden hebben, auto heeft echter max. 15.000 km op LPG gereden dus zou naaldenslijtage nog acceptabel kunnen zijn. Er blijft in zo'n vacuumcarburateur weinig anders over dus ik zal dat deel nog eens kritisch bekijken en eens kijken of er nog naalden van verkrijgbaar zijn.

    Wil ook nog wel eens een proef doen met marginaal grotere oliepot-dempers. Ene Buckeye had daar merk- en meetbaar voordeel van tijdens acceleratie. Idee erachter is dat de oliestroom bij stijgende zuiger iets meer wordt geremd en zonder meer hinder wel kan zakken. Dus een rijker mengsel bij acceleratie.

    Hiervoor maakt hij de buiten- en binnendiameter van de plunjer iets groter en de plunjer zelf iets langer zodat er minder vrije slag is.

    Zal wel eventjes duren voor ik daar tijd voor krijg

    groet

    Roel

  • Mrah

    Beetje vreemd dat de naalden ineens verdacht zijn. Op lpg slijten ze en geven vervolgens een te rijk mengsel op benzine…

  • Eric&Betty Boop

    Een AFR van 12 bij stationair is veel te rijk. Dit komt overeen met lambda=0,81. Die waarde kan je bij volle belasting wel draaien,maar niet stationair.

    Een AFR van 16 onder belasting is veel te arm maar dat wist je al.

    Tipje van mij. Laat de meter de lambda waarde aangeven ipv de AFR. Dan maakt het niets uit of je op LPG of benzine rijdt.

    Heb je dit probleem altijd al gehad met deze carbs of heeft hij het eerst goed gedaan en is dit kort geleden ontstaan?

    Ik heb geen ervaring met de strombergs maar ik neem aan dat er meerdere verschillende naalden en sproeiers voor te verkrijgen zijn.

    Heb jij wel de juiste in deze carbs?

  • Jos Daalmans

    Hoi,

    Je geeft aan dat de pomp 1,5 L/min geeft. Wat levert de pomp als deze enige weerstand ondervindt?

    Wat je zou kunnen proberen is het volgende:

    De retourleiding, waar die aan de tank is gekoppeld, is voorzien van een stukje rubber slang met klemmetjes. Doe dit stukje vervangen door een wat langer stuk doorzichtige benzineleiding (ongeveer 1 meter). Laat de plaat boven de tank weg en zorg dat je de leiding kunt zien door deze met een stuk touw ergens aan jet dashboard vast te maken. Op deze manier test je het hele circuit vanaf de pomp tot en met de terugstroom naar de tank.

    Als het goed is, met draaiende motor, moet je de benzine zien stromen. c.q. moeten er af en toe luchtbelletjes langskomen.

    Is dat niet het geval, heb je ergens een verstopping of weerstand in het leiding circuit.

    Als de doorstroming stationair wel goed is, kijk dan eens als je dan naar de derde en vierde versnelling gaat. Dan moet dat ook nog steeds het geval zijn. Valt de doorstroming in de retourleiding weg, is er toch iets met de pomp of leidingen aan de hand.

    Ik heb het eens met een vette Amerikaanse V8 gehad, waarvan de binnenmantel van een van de benzine leidingen in elkaar klapte bij hogere toerentallen, lees doorstroming. Deze had echter wel een mechanische pomp (zoals gebruikelijk bij die motoren van die tijd). De Holley carburateur droogde dan zeer snel op bij plankgas:S

    Succes en sleutel ze,

    Jos

  • Frank 110V8

    Hoi,

    Zit er wel een restrictie in je retour, als deze mist gaat de benzine gelijk de retour in inplaats van naar je carbs, ik heb daardoor ooit eens een soortgelijk probleem met een diesel gehad. zet anders eens als test een klem op je retour.