defender velgen op 110 uit 1986 help

  • mjheijnen@on.nl

    Hoi ik kan een paar 16" velgen origineel landerover kopen maar passen deze op mijn 110 ?

    achter heb ik versterkte meenemers is dit mogelijk met alu velgen

    vast bedankt voor jullie reacties

  • JoostKenya

    Originele Alu velgen passen niet op de vooras van een 1986 110.

    De stubaxles van de vroegere modellen zijn langer en daardoor komen de meenemers tegen de velg aan.

    Het past wel als je spacers monteert.

    Ik twijfel of originele Alu velgen op het oude type as met trommelremmen passen. Dat heb ik nooit geprobeerd.

    Maar de meenemers zijn dikker dan bij de latere types dus waarschijnlijk geeft dit hetzelfde probleem.

    Alu velgen waarbij het gat in het midden net zo groot is al de meenemers passen waarschijnlijk wel (bijvoorbeeld Mach5 of Zu)

    (dat is vergelijkbaar met de stalen velgen)

  • mjheijnen@on.nl

    Bedankt voor je antwoord

    ik wilde alu velgen om gewicht te sparen de landrover is een camper en met spacers wordt het waarschijnlijk net zo zwaar als stalen velgen

    groet,

    Marc

  • JoostKenya

    Zelf zonder spacers levert dat niets op.

    De meeste velgen (staal en alu) zijn ongeveer 10 kilo per stuk.

    Alleen Wolf velgen zijn significant zwaarder.

    In banden zit meer verschil dan in velgen.

  • Bart van Dessel

    Alu velgen zijn idd niks lichter dan stalen exemplaren. Je zou Modular of Mangels eight spoke (mijn voorkeur) kunnen nemen, die staan ook mooier naar buiten en heb je geen spacers nodig. Minder bouten dus betrouwbaarder.

  • Mrah

    LM velgen Kun je beter ZM (zwaar metalen) velgen noemen. Alleen hele dure legeringen van aluminium zijn echt licht.

  • Marc-my-Words

    Een standaard stalen velg komt op 10-12 kilo. Een HD (=Wolf) velg komt op 15 kilo.

    Een standaard stalen tubed velg met een Michelin XPC (met biba) zit op 32-33 kilo.

    Een standaard stalen tubeless velg met een lichte Michelin band komt op 27-28 kilo.

    Een stalen HD-tubeless velg met een Conti AT of een Nokian winterband zit rond de 35 kilo.

    Een lichte lichtmetalen velg blijft maar weinig onder het gewicht van standaard staal.

    Of te wel: Er zit verschil in, met een goede combi kan je gewicht sparen, en met wat geluk kom je in een lichtere belastingklasse.

    Echter, als je gewoon een prettig rijdende band wilt dan is het rubber om oud ijzer, de verschillen zijn beperkt.

    Marc