2 of 1 sterke dynamo voor het lier rover V8 v-snaar

• Victor

Vandaag m'n nieuwe RRC goed getest in het terrein. Rover 4.0 V8 (p38 blok) met frontcover van een 3.5 (vsnaar) en megasquirt. Auto heeft al 2 keer de Breslau extreme gereden, maar toch dient er nog het een en ander aangepast te worden. Met name de stroomvoorziening is een puntje.

Nu zit er een standaard dynamo op. Graag zou ik op basis van ervaringen van andere wedstrijdrijders minimaal 175amp aan dynamo's willen hebben. 1 kan voor een dikke gaan of bijv. 2 100amp dynamo's.

Nu zie ik op marktplaats wel valeo dynamo's staan voor een vw, 130amp, maar hier zit dan een multiriem poule op. Kan ik daar makkelijk mijn V-snaar poule op zetten? Heeft iemand ervaring met 2 dynamo's op een rover V8 met V-snaar?

Tevens komen er ook 2 semi traktie accu's of een Yellow Top in de auto.

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen ?

Gr Victor

• De Defender

Een v-snaar kan maar een beperkte hoeveelheid kw over brengen, hoeveel precies kan iemand van hier je vast vertellen.

Dus wanneer je voor twee dynamo's gaat kan dat dan op twee snaren? (ik heb alleen verstand van een 300tdi)

Een scheiding tussen de spanning van de auto en de lieren is volgens mij wel heel belangrijk.

Dus een dynamo met een accu voor de auto (en je lier relais) en een dynamo met één of twee accu's voor de lier.

Vooral de capaciteit van de lier accu's is heel belangrijk.

Een dynamo kan de vraag van de lier motor nooit bijhouden dus je hebt een goede buffer nodig.

Zoek ook uit welke laad spanning je accu's nodig hebben.

Met een te lage (standaard) laadspanning raken sommige accu's nooit vol.

Dit heeft bij ons al voor veel / dure problemen gezorgd ;-(

Succes.

(heb je gisteren de auto nog kunnen bevrijden?)

• Victor

Thanks voor de info! Nee, hij heeft vannacht in die sloot geslapen. Vanochtend om 08:30 aan de recovery begonnen, 15:00 was ie eruit, 4 auto's aan het lieren met snatchblocken X(

• GertH

op de 125kw 3.5 V8 rrc van 73 zit 1 120amp Volvo dynamo …met v snaar poulie ipv de standaard gemonteerde multiriem , deze kunnen eraf maar dan zit je met een v snaar poulie die nog pasgemaakt moet worden met de opname / spie ivm weerstand poulie bij stroomafname . 1 verkeerde vonk en er is niks meer om te laden , wel 1 of met beetje geluk 2 man om te duwen …….

Ik ging voor 2x redelijk stevige dynamo ( bij uitval blijft er in t veld vaak nog 1 werken, 1 op orginele plek en de ander zo hoog mogelijk ) en 2 optima yellowtops 75 ampere ( enorme capaciteit en reserve en na kompleet leegtrekken toch weer oplaadbaar en je kunt ze door hun totaal gesloten bouw , mooi laag monteren ivm zwaartepunt auto ) met stevige kabels naar de lier ( minimaal 35mm2 maar beter 50mm2 ivm afname/vermogen bow2 motoren )

• G-men (Gargamel)

175 Ampere krijg je niet door een standaard V-snaar zoals die op de V8 zit.

Wil het betrouwbaar zijn, dan is 100A echt het maximum. Kortstondig meer kan wel, maar dan gaat de v-snaar heel snel. En geen v-snaar betekend ook geen waterpomp meer. Dus uitkijken.

Er zijn natuurlijk grotere V-snaren die het wel aan kunnen; maar dat wordt een redelijke verbouwing omdat je dan alle poellies moet vervangen. .

Beste mogelijkheid is het plaatsen van een tweede dynamo, dan echter wel op de tweede groef van de krukaspoellie. Als je dan 2x 75A hebt, zit je al een end in de richting.

• sjorsboomschors/aka/PP

Wel,

Ik ging ook voor meer amps ; had een 65 A in m'n 200tdi, nu een 100A, zat op multiriem(300tdi) heb er een V-snaar van gemaakt , maar merk idd dat m'n blok heter wordt : eerst rond de 77/80* C nu tegen de 87/90*C

• Scratch

Gewoon een dynamo doen met een grote accu ! Wil je de heledag lieren, neem dan PTO

• sjeroens

misschien is een oplossing een dubbele poelie (of een 3 dubbele) Ik weet dat de 24v 3.5 v8 101 die hadden.

En dan 2 dynamo's aandrijven. Met grote accu's.

Voor de rest zoals boven beschreven.

J.

• Frank 110V8

Hou het simpel en licht dus een accu en een dynamo scheelt je weer gewicht dus hoef je minder te lieren. Een extra accu zou als enig voordeel kunnen hebben dat je je accu leeg kan lieren en dan nog kan starten maar bij lieren moet je eigenlijk je motor aanhebben dus helpt je niet veel. Zorg gewoon voor een zo groot mogelijke accu

• Victor

Heeft iemand foto´s van een rover v8 blok met 2 dynamo´s erop gemonteerd? En iemand eventueel een linkje naar een site waar ik evt brackets kan bestellen voor de tweede dynamo?