Voorgloei storing bij 2.5NA diesel in onze series 3

  • Dennis

    Hallo,

    Ik heb een vraag over het voorgloeien van onze series 3 met een 2.5NA motor.

    Ik heb het idee dat er iets aan het stuk gaan is, normaal gloei je voor door de sleutel door te draaien totdat het gele lampje gaat branden. Nu komt het steeds vaker voor dat dit lampje niet gaat branden in deze stand, pas als je even een keer heel kort start en dan weer gaat gloeien brand het lampje.

    Heeft iemand een goede tip of ervaring met dit ‘probleem’ ?

    Zit ergens en relais of wordt het contact rechtstreeks in het contactslot gemaakt?

    Al vast bedankt!

  • Exfietser

    Het klinkt alsof het contactslot wat gaar aan het worden is. Het contactslot schakeld normaal gesproken het voorgloei relais. En het relais schakeld dan weer de gloeibougies. Als het contactslot wel direct je gloeibougies schakelen is het niet raar dat je contactslot op een bepaald moment verbrand. Maar het is evenmin raar dat een minstens dertig jaar oud slot wel eens vervelend kan gaan zijn.

    Dus waarschijnlijk een probleem in je contactslot en je moet even uitzoeken of je voorgloeirelais aanwezig is en of het probleem niet daar zit. Omdat de motor er later is ingezet kan de voormalige knutselaar er van alles raar ingebouwd hebben. Op jouw vraag of er een relais is kun je alleen zelf een antwoord geven door even te kijken.

  • Dennis

    Hoi Ex fietser, mooie naam trouwens, bedankt voor je reactie.

    Ik heb de bekabeling van het gloeisysteem gecontroleerd en gevolgd. Deze loopt zonder relais direct naar het contact slot. Hierop zitten dikke aansluitpennen. Ik verwacht gezien van dit formaat dat er ook geen relais nodig is of tussen hoort. Na het reinigen van de schuifstekkers en aansluitpennen werkt het systeem weer.

    Bedankt

    Dennis