Mijn 109 moet stoppen met roken

  • Paul

    Hallo!

    Ik ben het roken van mijn 109 (SIII; 2.25 5MB benzine) een beetje zat.

    Het is wel erg veel rook, en ik moet erg veel olie bijvullen.

    Dan zijn er denk ik 3 manieren:

    1) het probleem zoeken en oplossen

    2) een gereviseerd blok erin

    3) een gokblok kopen en erin zetten

    Met 1 ben ik een paar jaar terug begonnen, door er een gereviseerde Turner Engineering kop op te zetten. Dat was de belangrijkste oorzaak dus niet, alhoewel het wel iets minder is geworden.

    Wat ik gek vind, is dat mijn oliepeilstok er niet helemaal in kan (komt onderaan iets tegen, dan moet ik hem echt doorduwen) dus wellicht is de oil sump wel verkeerd? Zou dat uit kunnen maken voor de oliedruk, gooi ik er daardoor teveel olie in en verbrandt hij dat steeds? (als ik hard rem gaat vaak het lampje branden)

    Als ik mijn compressie test, wat zouden dan +/- de juiste waarden zijn voor deze motor?

    Hebben jullie verder nog tips/ideeën/een goede motor staan eventueel?

    Hoor't graag!

    Groeten

    Paul

  • Jurgen van Aken

    Dat van die peilstok heb ik ook gehad.

    Na demontage van de carterpan bleek dat daar onderin en goeie 1.5 cm dikke laag smurrie zat.

    Die heb ik er met een plamuurmes uitgestoken, en daarna met de onderdelenwasser schoongemaakt.

    Dan past er ineens en hoop meer vloeibare ( >:D< ) olie in, en is dat knipperen van je olielampje ook weg.

    Wat het roken betreft, nieuwe zuigerveren erin zetten?

    Benzineblokjes zijn schijnbaar nogal schaars geworden…

    Jurgen

  • Bart van Dessel

    Het zijn hele simpele blokjes om te reviseren, een 300 tdi vind ik al heel simpel, ik neem aan dat de oudere niet veel anders zijn. Als je kop van Turner is (dus een goeie??) dan zou ik die eraf halen en het onderblok aanpakken. Als er diepe krassen inzitten evt. laten kotteren en overmaats zuigers monteren.

  • Arthur Verhalle

    En aansluitend op Jurgen en Bart:

    Haal inderdaad je sump los, dat is echt een klusje van niks. Die troep moet eruit. Meteen kop even losmaken en de zuigers eruit halen. Met een beetje mazzel zijn het alleen je zuigerveren. Nieuwe veertjes erop, zuigers/drijfstangen weer vastmaken, sump er weer onder en klaar…..

    Er is geen mooier blok om zulke reparaties op uit te voeren, je kan het nog wel doen met je ogen dicht….

    Arthur

  • richard78

    Een gok blok erin leggen zal waarschijnlijk dezelfde en/of andere problemen opleveren. Al deze blokjes zijn ongeveer even oud en dus een versleten. Een revisieblok kost je 2000,- (waarschijnlijk duurder dankzij de belastingsregels).

    Ik zou om eerlijk zijn beginnen met een compressie test. De precieze compressie voor een 2.25 B weet ik niet maar doorgaands zijn benzine blokken ongeveer 10 bar. Belangrijker is dat alle 4 de cillinders ongeveer dezelfde waardes geven. Als er eentje sterk afwijkt is er met die cilinder iets mis.

    Je kan er dan een klein beetje olie in laten lopen en kijken of de compressie is toegenomen. Olie dicht de zuigerveren beter af waardoor je hierlangs geen compressie meer verliest. Dus als de compressie is toegenomen zijn je zuigerveren versleten en moet je de cilinders opnieuw honen. Of waarschijnlijker. Cilinders uitboren tot de volgende overmaat en nieuwe zuigers en zuigerveren plaatsen. Kosten ongeveer: opboren 50,- per cilinder en zuigers 50,- per zuiger.

    Als het je kleppen zijn meot je (weer) een kop reviesie doen. Dus nieuwe kleppen en slijpen maar. Vergeet ook niet de klep seals te vervangen. Kost niks.

    Andere mogelijkheden zijn kapotte koppakking (zie je als je de kop verwijderd). Of je hebt ergens een kleine breuk in het blok zitten. Maar in beide gevallen heb je vaak ook last van je koelvloeistof en witte rook.