Compressietest vs Lektest

  • Ben leert elke dag van zijn Laro's

    Ik heb een blok liggen op een pallet, dus niet ingebouwd en niet simpel te laten draaien.

    Nu heb ik met bij een collega landrover liefhebber even wat gereedschap geleend en dus ligt er nu een compressietester naast mij en een lektester.

    Voor de compressietester moet de motor draaien om compressie op te bouwen, wat een beetje lastig is omdat hij naast de auto ligt. (zou wel mogelijk zijn, maar ik wil het blok niet slopen)

    Voor de lektest, kan ik de motor zonder te laten draaien testen.

    Voor het inbouwen wil ik het blok goed hebben, dus wil ik bepalen of ik het blok ga reviseren of niet.

    Maar dan is de vraag of een lektest voldoende uitkomst bied om te bepalen of de zuigerveren goed genoeg zijn of niet.

    Wie heeft ervaring met de lektest?

    lektest op youtube

  • neef Henk

    En, nog wat wijzer geworden?

    Gr. neef henk

  • Janus

    Zit de startmotor er wel op ? Dan zou je per compressie-test per cylinder eerst met een oliespuit wat olie op alle zuigers kunnen zetten, en dan even een paar slagen laten draaien via de startmotor en accu. Wel even goed verankeren.

  • Michel WaZ

    Compressietest : bedrijfswarme motor, alle bougies eruit en de + van de bobine eraf. Gasklep (pen) open. Dan via de startmotor 1 voor 1 alle cilinders meten. belangrijk is dat je gasklep open staat anders krijgt de motor geen lucht en krijg je een verkeerde meting.

    Daarna kan je eventueel er met een oliespuit olie in de te meten cilinder toevoegen, heb je dan wel een goede compressie dan weet je dat de kleppen in orde zijn en waarschijnlijk de zuigerveren/zuiger aan vervanging toe zijn.

    Doe je er eerder olie in dan fop je jezelf want de olie zorgt voor een extra afdichting.

    Koelvloeistoflekkagetest heb je al gedaan met je P38 blok dacht ik, kleppenlekkage : daar moet je de koppen voor demonteren.

    Kop omdraaien en het verbrandingsgedeelte met kleppen even vullen met wat benzine,, loopt het weg dan weet je genoeg.

    Als de koppen eraf zijn dan kan je ook mooi de cilinders visueel inspecteren…………..

    Succes en sleutel ze , Michel WaZ

  • Ben leert elke dag van zijn Laro's

    Ik heb de test met de lektester gedaan, volgens het filmpje.

    Draaien en op bedrijfstemperatuur krijgen is een beetje lastig als het blok op een pallet staat en de oliekoeler er niet tussen zit.

    Maar bij cilinder 2 ging het redelijk, maar cilinder 4 gaf gelijk al een fout aan, eens geluisterd waar de lucht ontsnapte volgens het filmpje, en dat was naar het carter.

    Toen nog een keertje de tuimelaars los gehaald zodat alle kleppen ongeacht de stand van de nokkenas dicht staan, nogmaals geprobeerd en hetzelfde resultaat.

    Dus na twee cilinders had ik mijn besluit al genomen.

    Kop van de even cilinders gelicht en de boring van de cilinders gemeten, die zijn nog volgens de standaard maat, dus zullen het wel de zuigerveren zijn.

    Nu ik hem dan toch zover uit elkaar heb, doe ik gewoon alles gelijk, nieuwe kleppenlichters en stoters, nieuwe zuigerveren, nieuwe drijfstanglagers en hoofdlagers en nieuwe timing ketting en tandwielen.

    Waterpomp nakijken en de strombergs een revisie geven, is het blok straks weer klaar voor een nieuw leven in de 101FC