Hoi,
Het probleem schijnt te liggen in de beperkte smering bij stationair lopen van de motor. De oliestroom is dan beperkt (laag toerental) waardoor er te weinig olie door de motor wordt geslingerd en de nokkenas te weinig oliespetters op kan pikken.
Bij de genoemde 2000 tot 2500 toeren slingert er behoorlijk wat olie door het blok, die dan wel voldoende is voor de nokken, de tappets en de lagers van de nokkenas de wat hogere druk van het smeersysteem). Vergeet niet dat er behoorlijk wat krachten op een nokkenas wordt uitgevoerd en dan 8 keer per omwenteling van de krukas.
Op die 15 tot 20 minuten loopt een en ander voldoende in om vooral de nok en de tappet netjes in te slijten. Als je dit niet doet, schijnen de Tappets het al meteen over hun falie te krijgen, met bekend resultaat en snel daarna een geluid van “knagende muizen” in het blok.
Bij de Amerikaanse V8 blokken hebben we wel eens zo een Crane-Cam ingezet en die hadden hetzelfde voorschrift.
Succes en sleutel ze,
Jos