Inlopen nieuwe nokkenas v8

  • Frank 110V8

    Prikkers

    Als het goed is kan ik dit weekend eindelijk mijn 3,9 v8 Efi automaat in de defender starten. Hier zit een nieuwe nokkenas met tappets etc in nu lees ik wisselende berichten over het inlopen. Ik lees verhalen over een kwartier op 2000 toeren. Maar kan daar niks over vinden in de overhaul manual http://www.landroverresource.com/35_39_42_V8_overhaul.pdf of op de site van RPI. Wat is wijsheid.

    Groet Frank

  • Wim Janssen

    Ik heb destijds een nieuwe Piper nokkenas bij een complete revisie in mijn 3.5 gezet en daar was documentatie bij die dat specifiek benoemde. Na lang twijfelen heb ik dat dus toch maar gedaan en daarna direct de olie gewisseld. Het viel me op dat er veel brons deeltjes in de olie zaten. Ik heb ook de indruk dat na die 20 min alle lagers “op hun plek” zitten.

    Helemaal vreemd is het niet, want ik weet dat Moto Guzzi vroeger nieuwe motoren op een proefstand zetten en direct een bepaalde tijd volgas lieten lopen.

  • Frank 110V8

    Wim,

    Bedankt voor het antwoord, dan ga ik hem dat ook doen.

    Groet Frank

  • bowy

    Verrassend genoeg klopt dat voorschrift, meteen naar 2000 a 2500 toeren en dan 20 minuten laten draaien. Dit geld ook voor vele amerikaanse V8's maar stond ik de eerste keer ook wat vreemd van te kijken. De nokkenas schijnt er harder door te worden en daarna minder te slijten.

  • Jos Daalmans

    Hoi,

    Het probleem schijnt te liggen in de beperkte smering bij stationair lopen van de motor. De oliestroom is dan beperkt (laag toerental) waardoor er te weinig olie door de motor wordt geslingerd en de nokkenas te weinig oliespetters op kan pikken.

    Bij de genoemde 2000 tot 2500 toeren slingert er behoorlijk wat olie door het blok, die dan wel voldoende is voor de nokken, de tappets en de lagers van de nokkenas de wat hogere druk van het smeersysteem). Vergeet niet dat er behoorlijk wat krachten op een nokkenas wordt uitgevoerd en dan 8 keer per omwenteling van de krukas.

    Op die 15 tot 20 minuten loopt een en ander voldoende in om vooral de nok en de tappet netjes in te slijten. Als je dit niet doet, schijnen de Tappets het al meteen over hun falie te krijgen, met bekend resultaat en snel daarna een geluid van “knagende muizen” in het blok.

    Bij de Amerikaanse V8 blokken hebben we wel eens zo een Crane-Cam ingezet en die hadden hetzelfde voorschrift.

    Succes en sleutel ze,

    Jos