109 rijdt niet meer op 2WD

• Franseslag

Hallo allemaal,

Mijn Santana 109 uit 1984 (nu op benzine, origineel diesel) rijdt sinds kort ineens niet meer op 2WD. Als ik de gele knop indruk en de auto in de hoge gearing zet (rood naar voren) kan ik nog wel rijden, als de gele omhoog staat en de rode naar voren blijft de auto gewoon stilstaan. Ik hoor verder niks aparts. Ook in lage gearing (rood naar achteren) kan ik gewoon rijden.

Wat zou het meest waarschijnlijke zijn, de achterste cadan kapot, of een aandrijfas in de achteras kapot, of nog iets anders? Waar kan ik het beste beginnen te zoeken?

De versnellingsbak en aandrijving zijn allemaal nog van de dieselmotor. (Eigenlijk is alleen de cilinderkop vervangen, de dieselpomp door een ontsteking en de spruitstukken en carburateur en de tankinhoud)

• Alan T

Hallo

Eerste wat in me opkomt is een gebroken steekas

Wat gebeurt er als je hem op zijn handrem zet op 2 wd? kan je hem dan van zijn plek duwen? zoja achteras probleem

• Franseslag

Dat zal ik vanavond even proberen. Hij staat nu op 4WD in hoge gearing, op de handrem op een oplopende inrit en blijft staan, maar ik ben niet thuis en kan dat nu dus niet proberen.

• Anton (Rumble)

In de versnelling zetten en kijken of je cardanas naar achter ook rond draaid. Zoja, steekas of diff in achteras stuk. Kan ook nog een versleten meenemer zijn.