Turbo 200tdi disco

• Marc vd K

Vanmorgen na 20km op de snelweg begon mijn turbo bij maximale druk(0,8bar) een hoog geluid te maken. Verder was niets te merken in vermogen of rook. Hierna heb ik met samen geknepen billen netjes met 108km/u verder gereden. En vermeden meer dan 0,6bar te maken. Na 60km heb ik nog is geprobeerd of het geluid er nog zat en dit leek niet zo te zijn. Maar toch maar voorzichtig door gereden

Waar kan ik het geluid mee vergelijken, uhm……misschien wat metalig, echt vanuit de turbo komend, de normaal aanwezige fluit veranderde in een hoge metalige fluit.

Wie kan mij vertellen wat dit kan zijn???????? Komt het iemand bekend voor?? Ik ben er alles behalve gerust op :(

• Thimo

Oliepijl gecontroleerd?

Mvg Thimo.

• Marc vd K

niet na het rijden, maar een paar dagen daarvoor nog gepijlt en aangevuld.

• Thimo

Hoe ziet de slang tussen turbo en intercooler er inwendig uit?

Mvg Thimo.

• Marc vd K

Die is nieuw, van dat blauwe spul. (ben even de naam kwijt)

• Marijn & Simba

staat je waste gate niet permanent af te blazen?

In het ergste geval: Kromme schoepen. Kan lang goed gaan, kan ook ineens mis gaan.

Nieuwe turbo is het medicijn.

• Mrah

Turbo's die in eens gaan fluiten of meer herrie gaan maken terwijl er geen turboslangen kapot zijn zou ik in de gaten houden of in ieder geval eens grondig bekijken op speling en of er olie in de turboslangen of intercooler staat. Als schoepen beschadigd zijn door aanlopen in turbohuis gaan ze meer of anders geluid maken. Als je er mee doorrijdt kan wellicht de motor op hol slaan door aangezogen motorolie via de turbo.

• Marijn & Simba

Heb t allemaal al eens meegemaakt. Op hol slaan kan je snel ten einde brengen door de motor af te laten slaan door de in de hoogste versnelling de auto te ontkoppelen.

In het gunstigste geval is alleen je turbo dan kaduuk…

Fluiten kan door versleten turbolagers, kromme schoepen, wastegate die op een kier staat, slang… maar als t metalig klinkt…

Heb je wel genoeg oliedruk in je systeem???????

• Marc vd K

Het olie lampje gaat rap uit en blijft bij afslaan/zetten van de motor ook nog even uit voor het controle lampje bij contact weer gaat branden. Het lijkt me dus dat ik genoeg druk heb.Ik ga de boel donderdag is controleren, vrijdag voorzichtig naar huis en zaterdag of de motor of alleen de turbo vervangen

• Marijn & Simba

Je kan met een 200tdi ook zonder turbo rijden geloof ik.

Zou alleen de turbo vervangen indien die het is.

Ben je in een middagje mee klaar.