Gloeilamp brandt niet bij voorgloeien

• André met Truckie

Aloha,

Het voorgloeilampje brandt niet bij voorgloeien van mijn series III 2.25 diesel.

De gloeistiften gloeien wel.

Het lampje heb ik vervangen, daar ligt het dus niet aan…

Iemand een idee hoe dit voorzichtig aan te pakken? Ben absoluut a-technisch op elektra gebied.

• fenix2

Aloha André,

Heb je je gloeiers nog in serie of ben je omgeschakeld naar parrallel?

groetjes, Fenna

• André met Truckie

Hoi Fenna,

Tja…geen idee??

• fenix2

Hallo André,

Een makkelijke check is of je porcelijnen ringetjes hebt tussen de aansluitdraden op je gloeiers.

parrallel en serie geschakelde gloeiers hebben een verschillende aansturing naar de controle lamp, vandaar mijn vraag

groetjes, Fenna

• André met Truckie

plaatje van de bedrading.

Ik zie geen porcelijn, maar zoals gezegd, ben een a-techneut op de elektriek…

hier plaatje waar de touwtjes op het schutbord samenkomen 8-)

Heb ik nu serie of parrallel geschakelde gloeistiften?

• fenix2

Hi :)

Dat ziet eruit als parrallel stiften met aansluiting en controle lampje alsof je serie geschakelde gloeiers hebt…

Hoe was het starten op koude dagen?

In principe knoop je de parrallel stiften aan de dikke draad die uit je schutbord komt, niet via je voorschakel weerstand.

de dunne draadjes zijn van je controle lampje. een laat je zitten aan de eerder genoemde knoop van de dikke draden en de andere ergens aan de massa van je auto.

met parrallel gloeiers heb je de voorschakel weerstand niet meer nodig en zoals jij het hebt, geef je ze maar een deel van de 12 volt die ze nodig hebben.

Heb je een 6volt lampje of een 12 volt lampje erin gezet?

Fenna

• fenix2

als plaatjes je helpen, kan ik een paar pijltjes en tekst erbij zetten in je foto's, maar dat kost me wel een half uurtje… ;)

• André met Truckie

Aloha,

Dankjewel voor je info.(tu)

Starten geen probleem op de koude dagen.

Bij lang voorgloeien (25sec) klein grijs pluimpje. Kort voorgloeien (10 sec) geeft ie wel een dikkere grijze pluim .

Voor mij is de elektriek van een Land Rover hetzelfde als een kluw wol van oma waar de kat een tijdje mee heeft gespeeld. Helemaal als ik zie hoe dit achter het klokkenspel in de war steekt. :S .

Komend weekend zal ik eens rustig kijken hoe dit nu zit met al die touwtjes (:P).