Bekleden cornerpanel RRC

• Ivo Cox

Hoi,

Heeft iemand van jullie ervaring met het nieuw bekleden van cornerpanels van een RRC?

Mijn eerste poging is helaas gestrand. De cornerpanel had ik eerst volledig schoon gemaakt tot het aluminium. Daarna de cornerpanel ingesmeerd met Bison Tix mbv een fijne lijmkam, zo ook de skai stof. Na het plakken bleek elke oneffenheid in de lijm zichtbaar te zijn. Ik denk dus met spuitlijm aan de slag te moeten gaan.

Iemand ervaring? Spuitlijm van 3M (die een aantal van jullie gebruikt hebben bij het nieuw bekleden van de RRC hemel)? Zo ja, waar kan ik die het best kopen/bestellen? Het bekleden van de hemel wordt namelijk het volgende projectje.

Groet,

• RaRo74

Ik lift ook even mee op dit topic aangezien ik ze zelf ook opnieuw ga bekleden.

Waar heb je Skai gevonden als ik vragen mag en is deze gelijk aan de originele bekleding?

• Ivo Cox

Hoi RaRo,

Een buurman van mij is marktkoopman (hij laat broekriemen maken en verkoopt die vervolgens op de markt) en heeft aardig kijk op kwaliteitsverschillen in stoffen. Hij heeft de skai meegenomen van een collega op de markt. Qua kleur kan ik niet echt vergelijken of het lijkt op de originele, daar de originele door de jaren heen behoorlijk verkleurd zijn. Er zit in ieder geval wel een vergelijkbare structuur in.

Groet Ivo

• Leendert

Die klus heb ik een paar weken geleden ook gedaan.

Niet gehinderd door ervaring of kennis aan de slag gegaan.

Zwarte skai bij een lokale stoffenwinkel gehaald (10 euro per meter (140cm breed) en 1 meter is genoeg), daar wisten ze ook niet zeker of deze weerbestendig was maar er waren geen klachten bekent.

Overigens als je zoekt op Google naar water bestendige skai kun je dit redelijk snel vinden en ook niet erg duur.

Het verlijmen heb ik gedaan met Bison kit uit een pot.

Eerst het stuk skai aan de achterkant afgetekend en geknipt. Toen heb ik het grote zijvlak (waar het rooster in zit) aan beide zijden ingesmeerd met een kwast en na droging verlijmd.

Daarna pas het volgende stuk ingesmeerd en verlijmd, dit omdat ik bang was dat het anders niet goed zou gaan en alles verkeert zou komen te zitten.

Op het grote vlak had ik ook wat kleine bobbels van de lijm, het valt immers niet mee om de lijm gelijkmatig aan te brengen.

Deze bobbels zijn geheel weggetrokken in een paar dagen en ik ben prima tevreden met het resultaat.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes met de klus

• Ivo Cox

Hoi Leendert,

Die bobbels had ik dus ook. Ik kon me echter niet voorstellen dat die weg zouden trekken. Ik heb toen de skai weer verwijderd en de lijm weer van de cornerpanel gepeutert (tot blaren op mijn vingers aan toe).

Ik wacht even of er meer ervaringsdeskundigen zijn. Bedankt voor je reactie!

Groet Ivo

• GertH

tussen bison kit en bison tix zit een aardig verschil. Bisonkit is vrij dun en worden / werden o.a schoenzolen/fineer/kunststoffen op hout/metaal etc verlijmd , terwijl de bisontix tixotroop is , vrij dik / pasteus en moeilijk in dunne laag op te brengen , wordt vaak met een lijmkam gedaan , hout op hout dmv persen etc .

Skai met bisonkit werkt perfect en je gebruikt daar een lijmroller bij om grotere vlakken er mooi strak op te krijgen , een stevige rubber roller om eventuele bultjes mee vlak te krijgen mochten er die onder zitten .

Er is skai en skai/ kunstleer, ene kan poreus oppervlak hebben terwijl de ander dat juist niet heeft , de laatste wordt vaak voor buddyseats voor motoren en cabrio;s gebruikt die nat kunnen worden ….autobekleedbedrijf vragen .

• Arthur67

Hoi Ivo,

Zoals Leendert ook schrijft: stukje voor stukje doen. Goed ontvetten en goed aan de instructies van de lijmfabrikant houden, zeker zo'n deel dat tov interieur aan allerlei klimaatomstandigheden wordt blootgesteld.

3M-lijm kan je halen bij een leverancier van professionele autospuitspullen. Hier in de regio (Amersfoort) kan je bij Siero terecht. Mogelijk kan Brezan of wat er bij jou in de buurt zit het ook leveren.

Tav de bubbels: die kan je voorkomen door de skai er met een stevig rollertje (niet te breed, ca 4-5cm is prima) goed tegen het paneel te duwen. Kan je daarna ook goed gebruiken voor je hemelproject. Je hebt geloof ik de ervaringen van anderen al gelezen: niet iets met schuim nemen en de basisplaat goed afschuren en ontvetten. Je kan evt ook gelijk de onderkant van je dak behandelen met anti-dreun, enz. Zoek daar maar even op, is ook genoeg over geschreven.

Succes, Arthur

• Bart van Dessel

3M lijmspray (08080) of Bison kit kun je gewoon bij Heuts kopen Ivo, voor jou het makkelijkst.

• Michel WaZ

Hallo Ivo,

Het helpt als je de skai verwarmt door het even op de cv te leggen, ook je cornelpanel verwarmen dan vloeit de lijm beter.

Bij deze temperaturen is alles straf en stram en heb je geen soepelheid van de te verwerken materialen.

Succes Michel WaZ

• RobSLaro

Ivo,

Het heeft met de hoeveelheid rubber in de lijm te maken…..de “ hobby ” spuitbussen hebben meer weekmakers(?) dan rubber.

Ik heb in H'waard van een prof. spuitlijm (klikkerdeklik) gehaald nadat 3m etc niet hielden. Er zit echt kwaliteit verschil in. Ik heb ze gebeld, probleem uitgelegd en kreeg goed advies!

Maar temperatuur en schoonmaken help echt!