V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

  • Roel

    Ik krijg de 83'er V8 110 niet zoals ik het wel aan het lopen. Daar ik ondertussen door mijn eigen bomen geen bos meer zie heb ik ff een meedenkvraag.

    Wat heb ik gedaan (solex 175CDSE met verstelbare naald via oliepotje):

    * carbs synchrone gezet dmv slangetjes methode en gecheked dmv meters

    * stationair mengsel afgesteld op AFR waarde van 13 (= ca. lambda 0.9) middels meters op dashboard

    * stationair toerental kan tot 500 revs zakken, staat nu rond 650 omw/min

    * bimetaaltjes (temp compensator) gecontroleerd op juiste werking (openen beiden vanaf ca. 45 graden)

    * terugslagklepjes op gasklep zijn ooit door dealer vastgezet

    * vlotterafstelling is voor beide carbs 17mm

    * ontsteking staat op 6 graden

    Nu stuit ik op het volgende: de motor loopt heel erg mooi stationair en pakt ook goed op in toeren bij stilstand dus geen bijzonderheden op te merken. Op de weg is er ook niets aan de hand tot bij ca 70-75 km/h hij niet meer echt verder wil.

    De AFR waarden staan dan ergens tussen 16 en 18 dus veel te arm. Trek ik nu echter aan de handchoke danj pakt hij zich na 1-2 sec op en loopt dan zonder moeite door tot > 100 Km/h.

    De choke zit echter alleen op de linker carburateur, deze schijnt dan toch voldoende extra brandstof te geven om het mengsel weer in de juiste verhouding te krijgen

    Volgens mij zijn alle afstellingen correct, waar zie ik iets over het hoofd? Het probleem heb ik achteraf al langer, al doet het zich alleen voor op benzine en daar heb ik tot dit jaar heel erg weinig gebruik van gemaakt.

    AFR meter zit er ook pas recent in, dus heb ik geen historische waardes.

    groet

    Roel

  • Michel WaZ

    Ik zou maar oppassen met een te arm mengsel, je motor kan er ontzettend heet van worden. Je carb,s zijn eigenlijk nog uit de tijd dat er lood in de benzine zat, die is er nu uit met het gevolg dat de huidige benzine al “ armer ” is dan vroeger.

    Zet je carb,s wat rijker en voor de apk zet je ze weer op 4,5% CO.

    Zitten de “ shark teeth ” er nu wel of niet in? Als ze er niet in zitten heb je je probleem al denk ik.

    Groet Michel WaZ

  • G-men (Gargamel)

    Weet je zeker dat de benzinepomp voldoende opbrengst heeft ????

    Je zult niet de eerste zijn.

    G

  • Roel

    hmmm, die optie had ik zelf nog niet bedacht.

    Thnxs, dat ga ik eens controleren

  • Roel

    Ik kan het stationaire mengsel stellen (rijk/arm) wat ik wil, het probleem veranderd niet met eender welke instellingen van de naald. Shark theeth zijn nog steeds gemonteerd

  • Wim Janssen

    Roel,

    Jouw auto heeft veel stil gestaan. Kan het niet zijn dat je vliegroest in de tank hebt die het aanzuigfilter gedeeltelijk blokkeert. Toen ik mijn V8 pas had, heb ik daar vele weken naar gezocht. Als je de tank niet helemaal vol hebt, zou je hem via de centrale aftapbout leeg kunnen laten in emmers. Je ziet dan snel genoeg wat er allemaal in je tank zit.

  • Roel

    Nee Wim, tank is schoon want die heb ik er 3 jaar geleden onderuit gehaald ivm een APK afkeurpuntje waar ik anders niet bij kon komen.

    groet

    Roel

  • Frans Bonnes

    Te weinig benzine toevoer zal het waarschijnlijk niet zijn, anders ging hij op de choke ook niet beter / harder lopen.

    Is het niet zo dat je met de choke ook de gasklep verder opentrekt.

  • Frans Bonnes

    Zitten de bougiekabels wel op de juiste volgorde? verkeerd aangesloten kunnen ze jouw symptomen ook geven.

  • Mrah

    Hij wil niet echt snel met 75 km/h. Is verdeler wel inorde? Wil de rotor wel vervroegen? Kan rotor wel verdraaien t.o.v. pompas.