110 diesel uit 1985 zakelijk?

  • Thimo

    Beste Landroverrijders,

    Ik heb een 110 uit 1985 waar een 300tdi in zit.

    Zoals zovelen kan/wil ik de motorrijtuigenbelasting niet betalen ( dit is voor mij niet op te brengen ).

    Nu heeft mijn partner een eigen zaak.

    Wat zijn de regels/voordelen/nadelen als ik mijn auto op haar naam zakelijk zet en er zelf grotendeels prive kilometers mee rijdt?

    Wie kan mij in simpel nederlands de regels/voorwaarden uitleggen en indien mogelijk een rekenvoorbeeld aandragen?

    Mvg Thimo.

    PS bij de belastingdienst wordt ik niet wijzer.

  • Bram90

    Je kan op meerdere manieren een auto op grijs kenteken rijden. De voorwaarden om voor dit lage tarief in aanmerking te komen zijn: je moet voor de omzetbelasting ondernemer zijn, je moet minimaal 10% van de kilometers voor de zaak rijden en de auto moet voldoen aan de inrichtingseisen. Van alle kilometers die je zakelijk maakt mag je dan €0,19/km aftrekken van de belasting. Het schijnt dat je evt ook nog een deel van de btw van onderhoud kan terugvragen, dat moet wel propotioneel zijn (stel je de helft van de km die maakt zijn zakelijk mag je ook van de helft van de kosten de btw aftrekken.

    Als je de auto ook op de balans en meeneemt voor de inkomstenbelasting dan komt het bijtellingsverhaal om de hoek kijken. Voordeel is wel dat als je de auto als zakelijk goed beschouwt je alle kosten van de inkomsten/omzet belasting mag aftrekken.

    Meestal is het zo dat als de auto als bedrijfswagen ingericht en geregistreerd is, dat hij automatisch en in het lage tarief gezet wordt als je hem overschrijft als ondernemer/ZZP'er.

  • Thimo

    Even ter aanvulling, het betreft geen grijs kenteken maar een 9 persoons uitvoering.

    Wat zal ongeveer de dagwaarde zijn?

    Mvg Thimo.

  • sjorsboomschors/aka/PP

    ik heb mijne ook op de zaak gezet, geel kenteken.

    dat betekend: 35% bijtelling… maar omdat mijne 31 jaar is , en de economische waarde inmiddels nihil is ( €2500,- oid) is daar 35% van genomen.

    dat wordt bij m'n inkomen opgeteld, maar het voordeel is dat ik GEEN km's hoef bij te houden, en ik allekosten welke ik heb aan onderhoud, MRB enz. ook op de zaak kan zetten, wat weer “kosten”zijn, en die weer verrekend worden.

    eigenlijk ben ik goedkoper uit, maar betaal liever geen MRB, omdat ik er maar 6000KM's per jaar mee reed, nu bijna 150008-)

  • Thimo

    Beste Sjors,

    Hoe moet/kan ik de dagwaarde laten bepalen?

    Mvg Thimo.

  • Mrah

    Heb zelf net inspecteur over de vloer gehad. Gewoon de waarde opgeven wat iemand er nu zo voor zou geven. Dit kan restwaarde zijn. Dus mag je dan niet meer afschrijven op balans. 1500 euro is mooi bedrag als hij niet meer spic en span is.

  • Thimo

    Dus als ik het zo samen kan vatten:

    De waarde is ca 1500 euro.

    35% ( dus ca 500 ) euro is de bijtelling.

    Wegenbelasting is 480 ipv 2316 euro.

    Prive als zakelijke kilometers hoeft niet bijgehouden te worden.

    Dus kosten per jaar 980 euro exclusief brandstof ed.

    Mvg Thimo

  • sjorsboomschors/aka/PP

    nee, MRB is gewoon €2316, maar dan als zakelijke kosten opgevoerd,

    en de waarde is idd 35% van €1500, die breng je dus in de zaak…. en staat ook op de balans en gaat van je winst af:D.

    omdat je 35% bijtelling hebt hoef je geen registratie van je privé km's bij te houden

    en AL je kosten, dus onderhoud, brandstof ect. betaal je zakelijk, en die gooi je dus in je boekhouding, en de BTW krijg je terug/wordt verrekend:D;)

  • pascal ubags

    tot zover mee eens, behalve dat op je inkomen nog btw wordt opgeteld voor gebruik, dwz ..% over de totale auto kosten, brandstof onderhoud enz.

    zie btw bijtelling over autokosten

    gr pascal

  • Thimo

    Dus alle kosten die je normaal prive zou betalen worden nu zakelijk.

    Er is dus weinig verschil tussen dezelfde auto prive of zakelijk.

    Klopt dit?

    Mvg Thimo.