De SU,s zijn niet zo moeilijk en zijn zonder synchroonmeter redelijk goed af te stellen. Het afstellen gebeurt altijd bij een bedrijfswarme motor en zonder luchtfilter en ellebogen.
- zet beide carb,s in de 0 stand dwz dat de sproeiers gelijk staan met de brug van de carb,s ( de ronde verhoging in het carb huis ) meet dit na, verwijder daarvoor de drie schroefjes waarmee de oliepotjes vastzitten en verwijder ze even zodat je van de bovenkant met een precisieschuifmaat ( onderzijde uitschuiven ) kan meten dat de sproeiers gelijk staan. Zet even een streepje als markering op het oliepotje en carbhuis zodat alles weer juist gemonteerd wordt na het meten.
- stationairschroeven ook in 0 stand
- centreer de sproeiernaalden of check of ze in het midden zitten. Je kan het ook horen, wip even de zuiger waar hij aan vastzit omhoog en laat hem los als je een mooie klik hoort is het goed.
- draai de mengselschroef 3 1/2 slagen met de klok mee, de sproeier is nu dusdanig gezakt dat de motor straks zal gaan lopen, het brandstofmengsel is zo wat rijker gezet, tegen de klok in is het armer. Meet wederom of de sproeiers gelijk staan, monteer daarna pas de oliepotjes weer.
- zorg dat de choke gaat werken bij de pijltjes/streepje op het halve maantje, stel dit af met de schroefjes.
- monteer niet de verbindingsstangen !
- start de motor en laat deze op bedrijfstemperatuur komen.
- maak ondertussen 2 in het voorraadpotje passende houtjes met gelijkwaardige markeringen.
- verwijder de 2 zwarte schroeven met plunjer op de oliepotjes en zet de houtjes erin. dit is een soort synchroonmeter
- als de motor warm is het volgende, wip de zuiger met daaraan de sproeiernaald 1 à 2 mm op, luister goed naar de motor, als het toerental iets inzakt of zelfs de motor afslaat staat het mengsel te arm. Gaat het toerental omhoog dan staat het te rijk.
- luister ook naar het gesuis van de luchtstroming dit is ook een indicatie
- geef bij elke handeling die je verricht aan de carb,s even iets gas zodat alles weer in de juiste stand geraakt.
- stel dmv brandstofmengselschroef de carb dusdanig af dat het toerental het zelfde blijft als je de zuigers iets opwipt.
- check de streepjes op de houtjes, als voorgaande goed hebt uitgevoerd dan staan die gelijk.
- stel het toerental af dmv de stationairschroeven op ongeveer 750/800 rpm
- stel de choke af dmv de schroeven op ongeveer 1100/1200 rpm
- zet de motor uit en monteer de verbindingsstangen.
- monteer de zwarte dekseltjes met plunjers weer in het olievoorraadpotje.
- start de motor weer en check het toerental nogmaals. De verbindingsstangen kunnen je stationairafstelling wijzigen en regel dit weer met de stationairschroeven
Zo je bent al een heel eind zo, dan komt nog even je CO erbij want dat moet ook nog even gedaan worden.
Het zal wel iets teveel zijn, maar dat los je zo op.
- bij een bedrijfswarme motor de CO meter in de uitlaat bevestigen en doe een meting.
- brandstofmengselschroef met zeer kleine slagen tegen de klok in draaien ( brandstofmengsel wordt armer ) en als de motor dreigt af te slaan ietsjes bijstellen met de stationair regelschroef.
- tot bwj 1986 mag het 4,5% % zijn, na deze datum 3,5 % met carb,s.
Succes, Michel WaZ