V8 carburateurs

  • J.Maas

    Ik heb sinds kort op mijn RRC de versleten Stromberg carburateurs vervangen door nieuwe SU hiff 44 nu wil het maar niet lukken om deze goed af te stellen, heeft hier iemand ervaring mee?

    Ik denk er op dit moment erg sterk over na om mijn Stromberg te reviseren en er weer terug op te zetten.

    Groetjes

  • Jos Daalmans

    Hoi,

    Kijk eens naar:

    http://landrover.startpagina.nl/prikbord/16345415/16354563/re-slecht-lopende-v8#msg-16354563

    of:

    http://landrover.startpagina.nl/prikbord/read.php?1162,15995206,15995489#msg-15995489

    Voor de temperatuur controllers (TC's)

    http://landrover.startpagina.nl/prikbord/read.php?1162,16862633,16863976#msg-16863976

    In de regel zijn de Strombergs redelijk Bomb-Proof, maar een goed membraan, olie in de piston en vlotters die niet vol met benzinde staan (been there, done that) moeten deze goed presteren.

    Mercedes, Volvo en BMW (Motors) hebben ze niet voor niets gebruikt.

    Voor wat foto's:

    https://plus.google.com/photos/101253567782863215031/albums/5770494282064099601?authkey=CO2k54-Fo5vUcw

    Succes en sleutel ze,

    os

  • Michel WaZ

    De SU,s zijn niet zo moeilijk en zijn zonder synchroonmeter redelijk goed af te stellen. Het afstellen gebeurt altijd bij een bedrijfswarme motor en zonder luchtfilter en ellebogen.

    - zet beide carb,s in de 0 stand dwz dat de sproeiers gelijk staan met de brug van de carb,s ( de ronde verhoging in het carb huis ) meet dit na, verwijder daarvoor de drie schroefjes waarmee de oliepotjes vastzitten en verwijder ze even zodat je van de bovenkant met een precisieschuifmaat ( onderzijde uitschuiven ) kan meten dat de sproeiers gelijk staan. Zet even een streepje als markering op het oliepotje en carbhuis zodat alles weer juist gemonteerd wordt na het meten.

    - stationairschroeven ook in 0 stand

    - centreer de sproeiernaalden of check of ze in het midden zitten. Je kan het ook horen, wip even de zuiger waar hij aan vastzit omhoog en laat hem los als je een mooie klik hoort is het goed.

    - draai de mengselschroef 3 1/2 slagen met de klok mee, de sproeier is nu dusdanig gezakt dat de motor straks zal gaan lopen, het brandstofmengsel is zo wat rijker gezet, tegen de klok in is het armer. Meet wederom of de sproeiers gelijk staan, monteer daarna pas de oliepotjes weer.

    - zorg dat de choke gaat werken bij de pijltjes/streepje op het halve maantje, stel dit af met de schroefjes.

    - monteer niet de verbindingsstangen !

    - start de motor en laat deze op bedrijfstemperatuur komen.

    - maak ondertussen 2 in het voorraadpotje passende houtjes met gelijkwaardige markeringen.

    - verwijder de 2 zwarte schroeven met plunjer op de oliepotjes en zet de houtjes erin. dit is een soort synchroonmeter

    - als de motor warm is het volgende, wip de zuiger met daaraan de sproeiernaald 1 à 2 mm op, luister goed naar de motor, als het toerental iets inzakt of zelfs de motor afslaat staat het mengsel te arm. Gaat het toerental omhoog dan staat het te rijk.

    - luister ook naar het gesuis van de luchtstroming dit is ook een indicatie

    - geef bij elke handeling die je verricht aan de carb,s even iets gas zodat alles weer in de juiste stand geraakt.

    - stel dmv brandstofmengselschroef de carb dusdanig af dat het toerental het zelfde blijft als je de zuigers iets opwipt.

    - check de streepjes op de houtjes, als voorgaande goed hebt uitgevoerd dan staan die gelijk.

    - stel het toerental af dmv de stationairschroeven op ongeveer 750/800 rpm

    - stel de choke af dmv de schroeven op ongeveer 1100/1200 rpm

    - zet de motor uit en monteer de verbindingsstangen.

    - monteer de zwarte dekseltjes met plunjers weer in het olievoorraadpotje.

    - start de motor weer en check het toerental nogmaals. De verbindingsstangen kunnen je stationairafstelling wijzigen en regel dit weer met de stationairschroeven

    Zo je bent al een heel eind zo, dan komt nog even je CO erbij want dat moet ook nog even gedaan worden.

    Het zal wel iets teveel zijn, maar dat los je zo op.

    - bij een bedrijfswarme motor de CO meter in de uitlaat bevestigen en doe een meting.

    - brandstofmengselschroef met zeer kleine slagen tegen de klok in draaien ( brandstofmengsel wordt armer ) en als de motor dreigt af te slaan ietsjes bijstellen met de stationair regelschroef.

    - tot bwj 1986 mag het 4,5% % zijn, na deze datum 3,5 % met carb,s.

    Succes, Michel WaZ

  • marcel

    Als je in de buurt van breda woont.

    Hier in de buurt zit een kleine garage die de oude meetkasten nog in gebruik heeft voor de afstelling van oudere auto s. Die kast neemt bijna zijn hele garage in beslag zo groot.

    Erg ervaren en is zelf ook gek op engelse auto s . Die krijgt m wel goed.Is niet duur.

  • J.Maas

    Hartelijk dank voor de info.

    Wat michel beschrijft over hoe de carburateurs af te stellen, komt over een met het manual van de Hiff 44.

    Is ook ongeveer zo gedaan, ontsteking afgesteld enz enz….. warm en stationair, prima ….lekker geluid … geen problemen.

    Maar bij gas geven veranderd het in een catastrofe, … schieten,hoesten, wegvallen in toeren enz.

    Dus niet goed…. denk er sterk over om de Strombergs te reviseren en te monteren want daar heeft hij wel op gedraaid.

    Weliswaar niet helemaal soepeltjes maar de Strombergs hadden ook echt een beurt nodig.

    Ik zou graag naar Breda rijden, voorstel van Marcel maar op dit moment haal ik dit niet eens, stuur maar eens een adres, wie weet.

    Groetjes

  • Michel WaZ

    Werkt je vacuumvervroeger wel? Stationair draaien V/D motor kan je beschouwen als de 0 stand en loopt hij wel. Zodra je gas gaat geven heeft de motor een eerder ontstekings tijdstip nodig.

    Toevallig een paar bougiekabels los gehad? Je bent niet de eerste die ze verkeerd terug zet………

    Groet Michel WaZ

    ps zuigt hij geen valse lucht………..

  • J.Maas

    Hoi Michel…. ja onsteking werkt naar behoren … is trouwens nieuw en electronisch.

    Tijdstip vervroegt ook… te zien met stroboscooplamp.

    Het valse lucht trekken is nu iets waar ik op dit moment naar op zoek ben… dit kan nml… op mijn auto zit nml een econometer in het dashbord en die speelt vreemde toeren.

    Hij werkt nml via een vacuum slangetje op het inlaatspruitstuk.

    groetjes,

  • Jos Daalmans

    Hoi,

    Volgens mij duidt dit op een verwisselde bougie kabel of een vonk door overslag in de verdeelkap of twee (of meer) kabels. De V8 loopt stationair vrijwel altijd, omdat er voldoende “andere” cilinders wel meewerken. Als de Econometer begint te sputteren, krijg je waarschijnlijk een ontsteek moment op een van de cilinders als deze nog mengsel naar binnen is aan het halen (meestal halverwege de inlaat-slag).

    Je zegt een nieuwe ontsteking te hebben. Ik neem aan dat je ook een nieuwe verdeelkap hebt gemonteerd?

    Die heb ik ook eens gekocht bij een grote automaterialenhandel in het zuiden van het land, echter na een lange rit in de zomer, begon ik wat rare geluiden te krijgen. Toen ik een paar dagen later de Ninety startte, was het alsof er een schutterij onder de motorkap bezig was:S. Nadat ik de motorkap open deed kon ik zo de vonken om de verdeelkap zien “kruipen”. Dit wil zeggen dat die Constant-Energy ontsteking behoorlijk wat energie levert. Er werd niet één, maar er werden twee of drie bougies tegelijk voorzien van een vonk

    Gelukkig heb ik Wim Janssen in de buurt wonen en die had nog een verdeelkap, dito bougiekabels liggen en het probleem was opgelost.

    Succes en sleutel ze,

    Jos