Wel, na enige vertraging te hebben opgelopen in APK's (2 jaar) en daarvoor braaf alle bekeuringen te hebben betaald, vond een ijverige diender van de KLPD het noodzakelijk mij afgelopen vrijdag (tja, de 13e) staande te houden om mij een flinke reprimande te geven. Ik kreeg geen bekeuring, maar mijn kenteken werd gelijk ingevorderd. Ik zal jullie de daarop volgende discussie besparen, maar daar sta je dan……
Goed, toch maar even wat in actie gezet. Afspraak met de RdW gemaakt voor zogenaamde WOK (om mijn kenteken terug te krijgen) en gelijk maar een APK. Deze afspraak stond op vandaag, de 19e. Als gezond ongehoorzaam burger nog even bij Bart van Dessel langs gegaan om zeker te zijn dat mijn 300Tdi goed draaide. Dat werd door Bart bevestigd, dus dat scheelde alvast in de wanhoop/vrees voor de APK. Nog even wat kleine dingen gedaan en toen was het zover!
Vandaag aangekomen bij de RdW bleek dat oom agent me wel als een totale anarchist had afgeschilderd. iedereen was al gewaarschuwd voor Arthur “anti APK” Verhalle….. Nou, niets is minder waar en na een rustig babbeltje zijn we begonnen met alle noodzakelijke controles. Zelfs de roetmeting is uitgevoerd, waarbij de keurmeester ook precies uitlegde wat je wel en niet moet doen om een motor gewoon heel te houden. Mijn auto is met vlag en wimpel voor alle testen geslaagd!
Hulde voor de RdW Amsterdam voor de uiterst bedreven en kundige mensen, ik trof een groep echte liefhebbers van auto's aan, terwijl ik toch ook wel hier andere verhalen heb gelezen. Zelfs na de WOK kreeg ik nog de keuze of ik de APK niet ergens anders wilde laten uitvoeren, dat is namelijk goedkoper. Ik koos voor “one stop shopping” dat vind ik nou eenmaal makkelijker, maar waar vind je nou nog zulke mensen? Remmentest is niet op de rollen uitgevoerd omdat de keurmeester niet zeker wist wat er zou gebeuren en ik al had gemeld dat ik al eens mijn defender terug had gekregen met een gebroken steekas. Geen probleem, gewoon een paar keer accelereren en goed remmen, dat is ook een test. Echt, het was super. Toen er ook nog even een Rolls-Royce uit 1930 ter keuring binnen kwam hadden we allemaal een mooi moment……. Wat een dag.
Arthur Verhalle