Arthur's APK avontuur 300Tdi

  • Arthur Verhalle

    Wel, na enige vertraging te hebben opgelopen in APK's (2 jaar) en daarvoor braaf alle bekeuringen te hebben betaald, vond een ijverige diender van de KLPD het noodzakelijk mij afgelopen vrijdag (tja, de 13e) staande te houden om mij een flinke reprimande te geven. Ik kreeg geen bekeuring, maar mijn kenteken werd gelijk ingevorderd. Ik zal jullie de daarop volgende discussie besparen, maar daar sta je dan……

    Goed, toch maar even wat in actie gezet. Afspraak met de RdW gemaakt voor zogenaamde WOK (om mijn kenteken terug te krijgen) en gelijk maar een APK. Deze afspraak stond op vandaag, de 19e. Als gezond ongehoorzaam burger nog even bij Bart van Dessel langs gegaan om zeker te zijn dat mijn 300Tdi goed draaide. Dat werd door Bart bevestigd, dus dat scheelde alvast in de wanhoop/vrees voor de APK. Nog even wat kleine dingen gedaan en toen was het zover!

    Vandaag aangekomen bij de RdW bleek dat oom agent me wel als een totale anarchist had afgeschilderd. iedereen was al gewaarschuwd voor Arthur “anti APK” Verhalle….. Nou, niets is minder waar en na een rustig babbeltje zijn we begonnen met alle noodzakelijke controles. Zelfs de roetmeting is uitgevoerd, waarbij de keurmeester ook precies uitlegde wat je wel en niet moet doen om een motor gewoon heel te houden. Mijn auto is met vlag en wimpel voor alle testen geslaagd!

    Hulde voor de RdW Amsterdam voor de uiterst bedreven en kundige mensen, ik trof een groep echte liefhebbers van auto's aan, terwijl ik toch ook wel hier andere verhalen heb gelezen. Zelfs na de WOK kreeg ik nog de keuze of ik de APK niet ergens anders wilde laten uitvoeren, dat is namelijk goedkoper. Ik koos voor “one stop shopping” dat vind ik nou eenmaal makkelijker, maar waar vind je nou nog zulke mensen? Remmentest is niet op de rollen uitgevoerd omdat de keurmeester niet zeker wist wat er zou gebeuren en ik al had gemeld dat ik al eens mijn defender terug had gekregen met een gebroken steekas. Geen probleem, gewoon een paar keer accelereren en goed remmen, dat is ook een test. Echt, het was super. Toen er ook nog even een Rolls-Royce uit 1930 ter keuring binnen kwam hadden we allemaal een mooi moment……. Wat een dag.

    Arthur Verhalle

  • Andtee

    apk is voor jouw wat voor anderen de tandarts is

    je loopt er tegen aan te hikken en achteraf valt het mee (:P)

    bij de rdw heb ik altijd leuke mensen ontmoet; zowel bij invoer als een PAT keuring

  • sjorsboomschors/aka/PP

    wel; gefeliciteerd, maar persoonlijk heb ik ietwat andere ervaringen met A'damse RDW(td)8-)

    wat een prutsers!

    pp110

    Ik had gisteren m'n LR geschrobt en vin leesbaar gemaakt, en alles is netjes BEHALVE:

    m'n VIN klopt niet!!

    zowel op chassis als op plaatje rembekrachtiger staat SALLDHMC7BAnummer

    en op de papieren staat SALLDHMC7AAnummer, en alles verder klopt, op de letters BA & AA na.

    is dat een probleem, is er een chassiswissel geweest, kan ik 'm als oud ijzer verkopen??

    volgens www.Clifton.nl is chassis# met AA uit ‘83-’84 en BA uit ‘85-’87

    RDW gebeld> geen uitsluitsel

    DVLA gebeld & gemailt> kom maar langs, oh, komt uw auto uit Noord Ierland? dan moet u daar zijn….

    vandaag toch maar naar het RDW gegaan, na een hoop ellende en gezeik, en ik was nr. 11 in de rij (om 8.20 bij Jarmuiden in A'dam)

    maar toen:

    Wat een Drama:4 sukkels die het totaal niet snappen, ondanks

    mijn uitleg qua vincode en bijbehorende jaartallen.

    Half negen was ik aan de beurt, nu is het 12.43 en heb ik eindelijk

    Nederlands kenteken , maar voordat dat zover was…..

    Er klopte 1 letter niet, wat ik zelf aangaf

    ze kwamen er niet uit, en eentje vulde met pen de juiste letter op mijn Engelse papieren.

    na 2 1/2 uur overleg kreeg ik te horen dat ik terug naar Ierland moest om de papieren te laten kloppen met het chassisnr.

    Ok, prima to zover: MAAR …..

    Ik ging er niet mee accoord dat ik een kentekenbewijs meekreeg waarop was geschreven.

    Zoiets is met Nederlandse papieren ook niet geldig, laat staan met Engelse

    dus kreeg ik een copy met handgschreven excuus( in het Nederlands!!) en een stempel

    laat ik daar nu geen genoegen mee nemen: ik zie mezelf al aan een noord Ierse DVLA beamte uitleggen hoe, wat en waarom; en voor jan lul naar Belfast zijn gegaan omdat ze het niet accepteren.

    gelukkig was de teamleider (Frans) wel sympathiek en begripvol en nu is het eindelijk in orde, mede door een grove fout van een RDW medwerker :)!!!

    ( wat uiteindelijk ook weer in mijn voordeel werkte.)

    en vandaag kenteken binnen:

    95-LRK-1, gaat nu ineens heeeel snel, ze kunnen het dus wel bij het RDW

    http://voitures-pp.blogspot.nl/search?updated-max=2010-07-20T13:46:00-07:00&max-results=7

  • Arthur Verhalle

    Nou kijk, dat bedoelde ik dus. Zulke verhalen waren mij bekend. Ik werd al helemaal bleek toen bij mij ook de letter “W” in mijn balk onduidelijk was. Ik merkte op dat de Engelsen waarschijnlijk de “double-u” wat letterlijk hadden genomen met inslaan en er ging een vinkje achter. Maar het had ook helemaal verkeerd kunnen gaan.

    Arthur

  • Bart van Dessel

    Maar Arthur,

    iedereen die jouw Defender 300 tdi ziet die begint toch te smilen? Ziet er perfect uit en loopt uitstekend.

  • martin

    Tja, APK moet nu eenmaal. Mijn LR wordt de 7e maand 30 jaar oud en voor 24 april moet ik toch voor de laatste jaarlijkse apk. En daarna mag het om de 2 jaar.

    Mijn ervaringen bij de rdw Amsterdam zijn eigenlijk alleen maar postief. Ik kwam er best vaak, veelal met een motorfietsje of brommer uit het buitenland. En mijn Deense 110 hebben ze ook goedgekeurd. Wel na een voertuigonderzoek omdat er een chassisnummer van een oud chassis op de plek van het nummer gelast was. Maar omdat verder alles klopte zoals asnummers en nummers van de sloten, heb ik er toch een kenteken op gekregen.

    Dit was nog wel in de tijd dat het nog zin had om een barrel uit Denemarken te halen en te upgraden met de aandrijflijn van een 300tdi uit gb. Dat is nu wel anders. Gelukkig wel een duidelijk leesbaar nummer met rdw in mijn chassis, dus nooit meer gezeur.

    Het was een risico dat ik nam toen ik de auto kocht, had ook anders af kunnen lopen. Maar je moet een beetje geluk hebben met de keurmeester en wees een beetje vriendelijk naar ze, dat scheelt volgens mij ook een hele hoop als het een twijfelgevalletje is. Want dan is het mensenwerk.