300 Tdi olie lekkage probleem

  • Hybrid In France

    Hoop dat iemand hier een idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn - wij hebben even geen idee meer…

    300 Tdi is 6 jaar geleden ingebouwd in een 110 en destijds zijn distributie en keringen vervangen, net als de complete koppeling. Vervolgens heeft de auto 5 jaar vrijwel stilgestaan - als de motor 30 minuten gelopen heeft is het veel. Auto is nu in gebruik en de olie komt er redelijk uit aan zowel de voor- als achterzijde.

    Vandaag de boel gedemonteerd en een nieuwe pakking en seal gemonteerd achter het vliegwiel en voor de distributie gedaan met moet nieuwe seals, poullie en riem. Alles OE.

    Motor gestart en de na enkele minuten kwam er weer olie achter het vliegwiel en aan de voorzijde achter de krukaskeering tevoorschijn..

    - Geen overmatig gevulde carterpan

    - Geen noemenswaardige druk in de charterventilatie

    - Geen olie in waterkanaal

    - Geen water in oliekanaal

    - Geen zichtbare beschadiging op de pasvlakken

    Wie heeft een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn ?

  • Bart van Dessel

    Niet goed gemonteerd en/of twijfelachtige kwaliteit keerringen. Ik doe het bijna wekelijks en geen last van lekkages. Is je carterventilatie goed open?

  • sjorsboomschors/aka/PP

    te dunne olie??

    mijn 200tdi heeft ook iets moeite met 10W40…. denk dat ik maar voor 15W40 ga…

  • Bart van Dessel

    Ik gebruik al jaaaaren 10W40 semi synthetische olie. Die is niks te dun maar gewoon voorgeschreven.

  • Hybrid In France

    Dank voor de suggesties.

    Keeringen & Pakking zijn OE.

    Montage is niet de eerste keer dat we het doen.

    Niet openend olie pomp overdruk ventiel misschien ?

  • Bart van Dessel

    Hij heeft inderdaad een veer/plunjer bij de oliepomp maar dan moet je het carter er onder vandaan halen, hij zit vooraan onder de krukaspully, een grote bout die schuin zit. Misschien kan de druk dan te hoog zijn als die plunjer vast zit op een bepaalde stand? Ik moet je het antwoord schuldig blijven, heb dit nog niet meegemaakt. In het oliefilterhuis zit ook een veer met soort thermostaatje voor de oliekoeling te regelen, volgens mij gaat de plunjer pas open bij een bepaalde themperatuur. Hij zit langs de oliedruk schakelaar.