Voorvering V8 RRC (opgelost)

  • Stefan

    Waarschijnlijk al vele discussies over geweest maar kon het antwoord wat ik zoek niet echt terugvinden…

    Mijn RRC V8 heeft momenteel HD vering achter en “normale” vering aan de voorzijde (voor zover ik kan beoordelen). Zodanig hangt ie niet direct op z'n gat als er een zware aanhangwagen achter hangt, maar zonder aanhanger leunt de auto een klein beetje voorover. Ziet er op zich stoer uit maar ik wil 'm eigenlijk mooi recht hebben staan. Dus voor ook HD veren (HD veren zonder verhoging!)

    Een V8 blok is lichter dan een diesel. Iemand ervaringen met front HD vering en een V8? Rijdt het plezierig en geeft het een betere stabiliteit? Of is het hotse knots? :P

    Ook nog voorkeuren voor merk? Monroe's?. Ook meteen de schokbrekers vervangen?

    Gr.

    Stefan

  • Alan T

    hallo Stefan

    Ik had onder mijn RRC V8 voor en achter hd veren van paddock

    maar stond niet mooi, voorkant stond net iets hoger dan achter en met een beetje gewicht achterin zag heter helemaal niet meer uit.

    Bij mijn disco1 300tdi{grijskenteken} daar in tegen gooide ik zo 500kg achterin zonder dat die raar achterover ging hangen

    misschien dat dat een idee is om eronder te gooien{ Ik heb ze over na demontage van de disco}

  • Bart van Dessel

    Bij iedere RRC diesel of Disco diesel is het makkelijk om veren te kiezen, ik gebruik ook vaak de HD veren rondom, maar bij een V8 is dat een ander verhaal. Daarbij is het lastig om goede voorveren te kiezen. Ik zat te denken aan veren van een 110 V8?

  • Stefan

    Dank voor de reacties.

    Vooralsnog laat ik maar even voor wat het is. Vering bestellen/overnemen waarvan ik niet weet of het functioneert is gokken. Een maat van me heeft ook een RRC V8 welke mooi op z'n pootjes staat en prima veert. Ik zou daar 's kunnen informeren.

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Gr.

  • Bart van Dessel

    http://www.red90.ca/rovers/springinfo.html

  • Victor

    Ik heb nog wel een setje 300TDI disco veren liggen voor weinig.

  • Bart van Dessel

    Gaat niet op een V8. Dan gaan de koplampen van de RRC de sterren verlichten. Been there, done that, since 15 years…..

  • Bart van Dessel

    Stefan, hier liggen nog allerlei veren die je zo mag hebben, (als vaste klant;-)) maar wat het is en hoe goed het is????? Effe proberen is wel wat werk, daarom ben ik er nooit zo'n voorstander van. Of je wilt ze zelf proberen….

  • Stefan

    Hoi Bart, Victor,

    Dank je voor de link en aanbieding, bespreken we vrijdag wel even. Het is niet dat ik er momenteel niet mee kan rijden ofzo, het is meer een esthetische kwestie 8-). Als ik ze vervang ga ik idd liever voor nieuwe.

    Nu even heel theoretisch….. (:D

    Volgens red90 is de standaard voor-vering van een RRC V8 Petrol 16,44 inch = 41,76 cm hoog. Volgens red90 kan deze veer 133 lb/inch hebben, wat neerkomt op een druksterkte van 23,6 kg / cm. Per c.a. 25 kg zakt de vering dus 1 cm door. Een Old Man EMU Heavy Duty veer (751) voor een RRC V8 heeft een lengte van 38,86 cm. Dit is bijna 3 cm korter dan de originele. Echter zakt deze veer “pas” bij ca 41 kg 1 cm door.

    Stel dat een voor-veer 300kg? (correct me if I'am wrong..) belasting voor z'n kiezen krijgt in rust toestand. Een normale veer zakt dan 12 cm door. Een HD veer zakt 7,3 cm door. De HD veer zal dan dus 12 - 7,3 - 3 = 1,7 cm hoger staan dan de normale veer. Het lijkt me te berekenen, of het in praktijk zo werkt….:S.

    Is er ergens bekend hoeveel kgs opgevangen wordt door de voor- en achtervering? Zowel voor een diesel als voor een V8.

    Als er behoefte aan is zou ik er een “Excelletje” van kunnen maken en hier posten. Zodoende kan iedereen zelf het gewicht invullen en zien hoeveel een bepaald type veer doorbuigt….

    Gr.

    Stefan

  • Hybrid In France

    Zoals altijd met een dergelijke vraag is mijn suggestie om de auto te wegen.

    In zijn geheel en dan per as.

    Weet je waar je over praat en kunnen veren & schokdempers gericht gezocht worden.

    Voorkomt “proberen en opnieuw proberen..”

    Succes.