200tdi resultaten compressie en lektest

  • ErikH110

    Vanavond van de vervangende 200tdi een compressie en lektest gedaan.

    de resultaten:

    Cyl 1 420psi / 82% lek

    Cyl 2 430psi / 82% lek

    Cyl 3 440psi / 78% lek

    Cyl 4 420psi / 80% lek

    bij alle cylinders geldt, dat de lekkage hoorbaar is door de olievulopening en het gat van de oliepeilstok. Betekent dit vier versleten zuigers??

    De lektest heb ik als volgt gedaan. Motor warm gedraait, eerst compressietest en daarna lektest gedaan. Motor nog wel warm maar niet meer op bedrijfstemperatuur.

    Het lekpercentage vindt ik erg hoog. Wel idee dat de carterdruk hoog is, er komt namelijk veel olie door carterontluchting. Proefrit helaas niet mogelijk ivm niet apkwaardig en geen nl kenteken.

    graag hoor ik jullie idee over deze resultaten.

  • pascal ubags

    zolang hij goed loopt en nog vermogen heeft, zou ik hem laten lopen, en als ik hem wil vernieuwen doe ik een gehele revisie.

    80% waar is de grens, hij is wel mooi egaal,

    wbt de karterdruk zou ik eens proberen de kleprubbertjes te vervangen, niet veel werk en kost niet veel, zonder de kop er af te halen. staat los van je comp meting.

    gr pascal

  • Bart van Dessel

    Hoge carterdruk is héél vaak de oorzaak van doorgeslagen koppakking, bekend probleem bij de 200 tdi.

  • ErikH110

    Een doorgeslagen koppakking verklaart alleen nog niet de grote lekken op alle 4 de cylinders.

    Wat zou dit kunnen zijn, of heb ik ergens een fout gemaakt in de meetprocedure?

  • Thimo

    Misschien even denken aan het stellen van de kleppen!

    Mvg Thimo.

  • Bart van Dessel

    Als de motor verder goed loopt, geen overmatige carterdruk heeft en geen liter olie op 1000 km verbruikt dan lekker laten lopen. Een blok van 25 jaar oud blijft niet nieuw meer….

  • Robert

    Hoi Erik,

    Hoe voer je een lektest uit, ik heb van de week ook mijn compressie getest en deze is op alle vier cilinders 32bar / 460psi. Het is een 200di. zonder de t dus.

    Ik heb deze test gedaan ivm carterdruk , ik zag damp uit de slang van het oliescheidingsfilter komen en ben toen verder gaan kijken en zag dit ook uit de vuldop en peilstok komen.

    Met de peilstok er geheel uit wel te verstaan, als ik hem enkele sec. met mijn vinger afdicht en deze weer verwijder komen er spettertjes olie uit.

    Olie verbruik 1/2 liter op de 1000km. niet overmatig dus maar hij rookt behoorlijk !

    Ik weet dat het oudere blokken zijn met km. stamden boven de 3ton maar dat wil nog niet zeggen dat je er geen onderhoud aan moet plegen !!

    De vraag is alleen wat en waar te zoeken en wie kan een goede diagnose stellen !?

    Gr. Robert

  • Bart van Dessel

    Robert, zoals ik al schreef is hoge carterdruk vaak het gevolg van doorgeslagen koppakking. Ik heb een paar maanden geleden een Defender 200 tdi binnen gekregen met zeer hoge carterdruk, de olie spoot er bijna uit, terwijl de motor prima liep. nadat ik de koppakking had vervangen (ook de kop weggebracht) was de carterdruk bijna 0.

  • Bart van Dessel

    Uiteraard wel beginnen met kleppen stellen en controleren of het carter ontluchtungssysteem overal open is, daarna kun je verder gaan zoeken

  • Robert

    Hoi Bart,

    Hartelijk dank voor je reactie, het gaat kop lichten worden hoor !!

    Dan kunnen gelijk de kleppen en klep zittingen opgeknapt worden en de rest aan toeters en bellen dat er bij hoort !!

    Gr. Robert