Alternatief voor 2,25 benzine -> Mercedes 2.3 of BMW 1.8 of Volvo 2.3

  • bowy

    Ben bezig met een alternatief te bedenken voor de in mijn ogen underpowered 2,25 benzine die standaard in een 88 zit.

    Ik twijfel nu over de volgende 3 opties en ben benieuwd of iemand hier ideeën over heeft of ervaring mee heeft?

    Voor alledrie geld, injectie en ca 135 a 140 pk met ca 190Nm. Daarnaast zijn het in Nederland hele gangbare motoren en dus goed verkrijgbaar. Daarnaast kunnen ze alledrie relatief eenvoudig op LPG lopen wat voor mij ook belangrijk is. Bij alledrie geld ook dat de uitlaat aan de aandrijfas zijde zit, dus daar heb ik ook een uitdaging maar moet wel lukken hoop ik.

    Mercedes M102 2,3 benzine injectie

    (zit normaal in 190E of 230E)

    134PK 201Nm

    Adapter tussen motor is goed te krijgen

    Ca 200kg fully dressed, Gietijzer

    Volvo B230(F) 2.3 benzine injectie

    (zit normaal in een 740, 940 en 240)

    136PK 190 Nm

    Nog geen adapter kunnen vinden maar moet wel te maken zijn, motor heeft wel een beloodsing

    Ca 200 kg fully dressed , Gietijzer

    BMW M42 1.8 benzine injectie

    (Zit normaal in een E36 318ti, si)

    138PK 175Nm

    Bell housing is een creatieve oplossing voor maken aangezien deze motor geen bellhousing heeft.

    ca 150kg fully dressed, aluminium blok

  • Rangie

    tja, ben meer een BMW als Mercedes liefhebber, maar in jouw geval, Mercedes absoluut!

    betrouwbaar, veel in omloop, goedkoop, makkelijk in te bouwen (tu)

  • Frank 110V8

    Als je de bmw neemt met automaat erachter dan is dat volgens mij de zf4hp22 en bout je daar zo een adapter voor de lt230 op, dan wordt het wel makkelijk natuurlijk. Ik zou voor de keuze kijken naar de koppel en vermogen plaatjes en kijken naar het koppel bij 2000-3000 touren want dat is bij de lr veel belangrijker als bij een luxe wagen.

    Groet frank

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Is een Peugeot T16 niet wat, of wil je geen turbo. Welliswaar pas bij een hoog toerental zijn max vermogen maar een koppel van 324 nm tussen 2600 en 4500 toeren en in dat gebied heeft hij een vermogen van 120 to 208 PK.

    Ding moet vast redelijk stand alone aan de praat te krijgen zijn, want vroeger bouwden de peugeot jongetjes ze in alle oude peugeotjes in.

    In Frankrijk zag je veel peugeot diesel conversies, je weet maar nooit of die pasplaat ook op de benzines past..

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    o.. ik zie nu dat die inmiddels niet zo makkelijk meer verkrijgbaar zijn…

  • bowy

    Frank dat met die automaat valt helaas tegen en zeker icm het beperkte koppel van die motor.

    Paul Die T16 is ook een aardige optie maar helaas niet meer te krijgen, of bijna niet en daarmee valt hij af.

    Nog meer ideeën mensen? Ben benieuwd!

  • sjorsboomschors/aka/PP

    VW blok? 2 liter, 16V, of een Opel blok, die GTi blokjes kun je overal inlepelen:D en onderdelen zijn niet de hoofdprijs….

    of kijk eens naar iets Japans… rijdt genoeg op MOdderpoel;)

  • bowy

    Hee PP,

    Uit principe wens ik niets met opel onderdelen te maken hebben, een Mercedes motor is al op het randje ;)

    Japans? Geen koppel lijkt me of heb je iets concreets?

    VW heb ik ook naar gekeken maar wordt nauwelijks in de lengterichting geplaatst, koppel pas bij 6000rpm en ook niet heel veel pk of je moet een TFSI hebben maar die is dan weer behoorlijk complex en kostbaar. Daarnaast ook geen adapters voor :(

  • Michel WaZ

    De welbekende Ford V6 motoren zoals de 2.8 of 2.9……………pktjes genoeg zowel als carb versie als EFI verkrijgbaar.

    Groet Michel WaZ

  • sjorsboomschors/aka/PP

    er zit op Modderpoel/LRCH ToyRover, series met een toyotablok….en er rijdt genoeg rond met benzineblokjes: Rocky's ect.

    en deze gelezen?

    http://www.expeditionlandrover.info/engine_conversions.htm

    onderop staat een link naar div. adapters ;)

    http://www.expeditionlandrover.info/advance_Adapter.htm

    je zou ook bijv. voor een 4cyl. Amerikaans blok kunnen gaan…. ( of een 6 cylinder, Jeep bijv.(:P))

    of hier even neuzen:

    http://engine-conversion.com/content/view/14/28/