Dit 'Wisselen met een 100Ah zal dan beter moeten gaan. Een 2e dynamo zou ik niet zo snel doen vanwege montage/v-snaar/poulie problemen. ‘ ,gaat niet werken Tinus. De reden is al genoemd in de posting van VeeTee. Een dynamo levert meer dan zat stroom om accu’s te laden. Je moet wel zorgen dat de dynamo lang genoeg draait.
Twee verschillende accu's gekoppeld met een cyrix relais. Ik dacht dat die cyrix dingen pas de tweede accu bij schakelen als de startaccu vol gemeten wordt.
Dit geeft twee problemen. Het eerste probleem is dat het technisch zeer lastig is om te meten wanneer een accu vol is met alleen een spanningsmeting. En dat is wat een cyrix relais in principe doet. De accuspanning is n.l. van veel meer variabelen afhankelijk dan alleen de ladingstoestand. Dingen als temperatuur, conditie/leeftijd enz. zijn ook belangrijke factoren. Verder moeten de redtop type accu's naar een hogere eindspanning geladen worden dan de gewone startaccu. Als de boordspanningsregelaar in de dynamo per ongeluk een lagere spanning heeft dan zou moeten (Je praat over tienden van volts.) Zal de redtop accu volledig opgeladen worden. Daar hoef je niets van te merken. Met een goed startende motor heb je normaal gesproken nauwlijks accu capaciteit nodig. Het cyrix relais kan hierdoor te laat, te weinig of misschien wel geheel niet omschakelen. De tweede accu wordt dan dus te weinig of niet geladen.
De enige echte betrouwbare meting van de ladingstoestand doe je met een zuurweger.Als je echt alleen elektrisch wilt doen moet je behalve spanningmeten ook bij gaan houden hoeveel Ah er de accu uit uitgaat als de accu stroom levert en hoeveel er bijkomt als de accu geladen wordt. Deze methode wordt ook gebruikt in veel mobile apparatuur zoals telefoons. Dat kan redelijk betrouwbaar zijn maar blijft behelpen.
Dit dus een van de redenen dat ik die gescheiden laadsystemen met relais maar zozo vind. Je weet nooit hoe goed dat relais functioneert. Ook als je een testlamp er bij in bouwt waaraan je kunt zien of de tweede accu laad heb je maar een indicatie en geen zekerheid.
Scheidingsdiodes vind ik om die reden veel en veel beter. Dat functioneert gewoon altijd en daar heb je geen omkijken naar. Beide accu's (En dat kunnen totaal verschillende accu's zijn worden gewoon tegelijk geladen. Ik lade zelf drie accu's tegelijk. Twee keer een 24 volt accu en 1 keer een 12 volt accu. En ik had dan ook een scheidingsdiode met drie takken. Achter 1 tak zat natuurlijk een 12 volt laadregelaar. Het heeft altijd uitstekend gewerkt.