OT: Yamaha BB motor uit de winterslaap, twijfels.....

  • Bart van Dessel

    Behoorlijk OT……excuus daarvoor, maar ik weet dat hier heel veel botenmensen zitten die het veel beter weten dan ik. Mijn Quicksilver wil ik dit weekend lekker uitlaten op het Veerse meer, heb net de boot uit de schuur getrokken en de motor weer aan de praat gekregen, goh wat klinkt die Yamaha 30 PK 2-tact toch geweldig. Ik heb er uiteraard de waterslang opgezet voor de koeling, hij begon direct te piesen uit de afvoer bij de motor, waterpomp is dus prima. Maar er komt ook water uit de schroef, is dat normaal? Ik vind het ook een beetje vettig water alsof er olie meekomt. Kan er een keerring uitliggen? Hij heeft in een overdekte schuur gestaan maar helaas zonder verwarming. Ik kan evt. een filmpje plaatsen.

  • sjeroens

    Bart,

    Welk type is het, bouwjaar e.d., dan pakken we er een tekening bij voor onderdelen en weten we meer.

    Olie al gecheckt?

    jeroen

  • Bart van Dessel

    Is een Yamaha duralube 30 van begin '90, heb nog niet naar de olie gekeken, ga er morgenvroeg aan verder.

  • Henk Bossinade

    Bart, geen idee hoe het bij een Yamaha zit , maar bij diverse andere merken BB motoren komen de uitlaatgassen door het hart van de schroef naar buiten samen met (een deel van het) koelwater. Zou dus weleens kunnen kloppen. Had je de motor nog goed gespoeld voor hij de winterstop inging ? Vr gr Henk B.

  • VeeTee

    Klopt, ik had een Mercury en daar kwam zelfs het meeste koelwater door de schroefnaaf naar buiten, samen met de uitlaatgassen, dat is om de uitlaatgassen te vermengen met het water, zodat je er boven water minder last van hebt (ja over milieu gesproken :S). Daardoor is dat ook wat vettig. Het kleine piesstraaltje wat boven water er uit komt is eigenlijk alleen ter indicatie dat het koelwater 't doet.

  • Bart van Dessel

    Jullie hebben me weer gerust gesteld, ik had ook een mailtje gestuurd naar Peter Snellens in Haelen, die zei hetzelfde. Snellens heeft er vorig jaar een grote beurt aan gedaan en de 3 carburateurs gereviseerd. Ik had de motor vorig jaar goed gespoeld en een tijdje laten lopen op extra vette mengsmering zodat de carburateurs niet uitdrogen of vergaan door de schrale benzine. Hij loopt in ieder geval weer prachtig.

    Dank!

    Gr Bart

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Ik heb iets meer te doen voordat ik weer kan varen..

    Vorig jaar niet gevaren vanwege de geboorte van onze tweeling, dit jaar willen we het weer gaan proberen. Wordt wel spannend met twee kleine meisjes van nog geen anderhalf jaar…

  • VeeTee

    Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:

    ——————————————————-

    > Wordt wel spannend met twee kleine meisjes van nog geen anderhalf jaar…

    Moet goed kunnen… Die van mij zat al met 6 maanden in de maxi-cosi vastgebonden op de kuipbank. En dat betrof een zeilboot, dus dat wou nog wel eens lekker schuin gaan op zee :D

  • pascal ubags

    he die bart

    wat je zou moeten doen,

    nieuwe bougies ?

    dan elk jaar

    nieuw staart stukolie ( wel de goede) dan kun je zien of deze gemengt is met water en heb je een indikatie of de keerringen nog goed zijn.

    nieuw schoepen wieltje, ik zou elke 2 jaar of gewoon elk jaar een nieuw rubbere impellor zetten in het staart stuk, omdat, deze uit kan drogen, en stuk kan gaan door vuil in het water dat opgezogen wordt, wat je dus niet wil is dat halverwege je vaar plezier je geen pis water meer hebt, je ziet dit dan niet en je motor loop dan heet of stuk, en dan zeg je had ik maar, dus controlle, of voor een paar tientjes een nieuwe.

    verder gaan met dat ding en plezieren. wordt morgen mooi weer he, dan kriebelt het.

    gr pascal

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Ik vaar ook alleen op zee, maar ga natuurlijk als het goed is niet schuin:-)

    Die van mij willen natuurlijk inmiddels niet meer voor langere tijd in een stoeltje, maar willen leuk rondkruipen. Gelukkig heb ik vrij hoge gangboorden. Misschien zet ik wel een reisbox achter of zo..