Koude start RRC lpg

  • Stefan

    Beste prikkers,

    Wellicht een bekend probleem bij lpg.

    Na een koude nacht start ie meteen en loopt prima stationair. Gas geven (in P of N) gaat goed. Loopt mooi hoog op in de toeren. Gas geven geen probleem.

    Nu zet ik ‘m in D. Als ik bij het weg rijden ook maar iets teveel gas geef slaat ie af. Het lijkt wel of ie verzuipt of juist te weinig lpg krijgt. Ik kan wel weg rijden maar dan met een heel precies voetje. Zet ik ’m terug in P/N dan kan ik wel weer veel gas geven waarop de motor prima reageert.

    Als de motor warm wordt, wordt het probleem minder. Totdat de motor helemaal warm is, dan is het probleem weg.

    Op benzine geen koude start problemen.

    Iemand enig idee welk onderdeel aan het eind van z'n latijn is?

    Gr.

    Stefan

  • neef Henk

    Mijn ervaring is de brandstof pomp.

    Gr. neef henk

  • Mrah

    Brandstofpomp? Op benzine geen problemen zegt ie toch?

    Ik zou ontsteking nakijken. Die is voor lpg meer kritischer dan op benzine. Heb zelf al heel vaak meegemaakt dat er op benzine geen problemen zijn terwijl op lpg problemen komen vanwege brakke ontstekingsdelen.

  • Mrah

    Overigens kan als ontsteking goed is de verdamper blijven plakken inwendig. Wellicht aan vervanging toe omdat membranen en rubbers koud niet meer zo soepel zijn. Na opwarmen functioneert alles weer naar behoren

  • Frank 110V8

    Of een bevroren verdamper door lucht of te weinig koelvloeistof.

  • Stefan

    Heren,

    Dank voor de reacties. Ik heb zelf helaas te weinig ervaring met LPG om te op te lossen. Ik heb wel even gekeken. Ondanks dat ik een projectje niet uit de weg ga heb ik besloten de rrc volgende week toch naar de LPG garage te brengen. HPO in Oostelbeers. Heb ik goede ervaringen mee. Ik zal de oorzaak en oplossing posten zodra het euvel is opgelost. (ik ook heb het vermoeden ouderdom…)

    Gr.

    Stefan

  • Bart van Dessel

    HPO is een goeie. Maar ten eerste moet de basis goed zijn, ontstekingstijdstip (mag op gas best enkele graden vroeger), vacuum vervroeging, centrifugaal vervroeging, bougies, bougiekabels, verdelerkap, bobine (je hebt ook extra krachtige) en rotor. Daarna kun je kijken hoe de gasafstelling is, ook beter iets te rijk dan te arm.

  • deWilde

    Als je verdamper in het koelsysteem in serie aangesloten is met je kachel, dan wordt de verdamper alleen verwarmt als je kachel ook open staat, kachel dicht is meteen bevriezen van je verdamper waarbij een beetje extra rijwind de trigger kan zijn. In serie aansluiten ipv met een t-stuk is wél de makkelijkste manier van aansluiten, én vlot te checken. Grtz.

  • Stefan

    Oke, ik denk dat ik maar even bel Bart (:P)

    Maar…..Als ie warm is dan loopt ie wel lekker, alleen als ik 'm helemaal intrap (als ie warm is) trekt ie net niet lekker door. Iets minder gas dan wel. Zou het dan nog te maken kunnen hebben met ontstekingstijdstip / vacuüm vervroeging / centrifugaal vervroeging / bougies / bougiekabels / verdelerkap / bobine of rotor? Als 1 van deze onderdelen niet goed zou functioneren dan zou het probleem toch ook bij warme motor moeten voordoen?

    Of de verdamper in serie is aangesloten weet ik niet. Ik kan niet herinneren of het verschil maakt of de kachel nu wel/niet aan staat. Straks ff proberen.

    Gr.

    Stefan

  • Mrah

    Je zegt eerst dat ie het warm goed doet maar nu blijkt dat ie warm bij hoge toeren en hoge belasting ook niet lekker loopt. Is dit nu op LPG of op benzine?

    Als hij op benzine bij hoge toeren niet lekker loopt is ontsteking eerste verdachte. Uiteraard loopt ie dan ook niet lekker op LPG onder dezelfde omstandigheden en eerder.

    De meeste LPG boeren trekken eerst alle oude ontstekingsdelen er af om die te vervangen voor nieuwe voordat ze ook maar iets aan het lpg systeem gaan doen.

    Het kan de verdamper zijn maar die werken vaak lang probleemloos. Ze moeten vaak echt heel oud zijn of veel km hebben gedraaid willen ze storing geven.