Elektronishe ontsteking 2.25 ervaring ?

  • Alan T

    Hallo

    Ik ben op zoek naar het motor “vermogen” van mijn light weight 2.25

    heeft altijd lekker gelopen, 120 op de teller met 7.50 bandjes liep die zo naar toe {op lpg}

    Maar dat haald hij nu echt niet meer max is nu 100 en wind tegen 80 gas/benzine geen verschil

    en loopt heel onregelmatig

    heb de kleppen al gesteld

    compressie gemeten 11.5 tot 12

    nieuwe punten,condensator,kabels,kap,rotor,bougies

    loopt iets minder beroerd maar nog steeds niet lekker

    ik zit er nu aan te denken om een elektrische ontsteking in te plaatsen

    maar welke?

    123 ignition lijkt mij een mooi iets, maar best prijzig

    of deze http://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Series-2-3-electronic-distributor-red-rotor-arm-7mm-HT-leads-/361098227988?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item541321b114

    iemand hier ervaring mee?

    Of

    iemand nog een andere suggestie

    Grt Alan

  • Carawagon

    Als de motor nog steeds beroerd loopt na het vervangen van de meeste ontstekingsdelen dan zal het plaatsen van een digitale ontstekingsunit daar niet automatisch een eind aan maken lijkt me.

    Wat onderdelen die je nog na kunt lopen of wellicht al gedaan hebt:

    timing: Heb je de motor opnieuw op tijd gezet met een stroboscoop? als je slijtage hebt in je ontstekingsdelen (timing chain, verdelerkap aandrijving) dan verloopt je ontstekingstijdstip langzaam met beroerd lopen ten gevolg.

    timing chain. deze kan na verloop van tijd slijten waardoor je timing niet meer klopt. je kunt controleren of hier (veel) speling op zit door de rotorkap van de verdeler te nemen en vervolgens met een grote steeksleutel of slinger je krukas rechtsom te draaien tot de rotor van de ontsteking meedraait. vervolgens draai je de krukas linksom en houd je de rotor van je ontsteking goed in de gaten. Als de rotor pas begint te draaien nadat je de krukas een stuk hebt kunnen draaien heb je speling. daarbij geld dat een klein beetje speling geen kwaad kan, maar teveel speling is niet goed.

    Aandrijving van je ontsteking: als je de rotor in je ontsteking beetpakt en een stuk heen en weer kunt draaien dan heb je speling tussen het wormwiel op de nokkenas, tandwiel van de ontsteking en/of het asje van je ontsteking.

    Bobine: Als deze erg oud is en minder spanning doorgeeft word de vonk bij de bougies ook minder krachtig. daarnaast is het dunne kabeltje tussen de bobine en de verdelerkap ook erg belangrijk. als die niet goed contact maakt loopt de boel ook heel onregelmatig. Je hebt de contactafstand van de bougie's goedgezet voor je ze plaatste neem ik aan?

    Carburateur: als deze verstopt zit van binnen, (sproeiers, filters) dan krijgt je blok natuurlijk ook niet voldoende brandstof binnen op toeren en kan de boel gaan stotteren.

    Succes!

  • deWilde

    Kreeg mijn SIIa 2.25 ook niet lekker meer lopend, ontstekingsunit totaal versleten. Met de elect.ontsteking van Rega http://www.regaparts.nl/ontsteking.html en nieuwe Bosch bobine gaat ie weer als de brandweer. Geen aandelen, wel heel tevreden.

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    ik heb laatst een goedkoop electronisch ontstekingsetje van www.landro.nl op een 2,25 gezet en die doet het uitstekend. Die had wat startproblemen met de oude ontsteking en start nu weer perfect.

  • Mrah

    Zit de centrifugaal vervroeging niet vast? Er moet regelmatig een drupje olie onder de rotor op het viltje worden gedruppeld en dat wordt vaak vergeten. Dan gaat de centrifugaal vervroeging vastroesten of vastplakken. Je krijgt dan een trage motor met hoog verbruik.

    Heb ook wel eens gehad dat e.e.a. totaal versleten was. Vaak niet te zien zonder dat je het hele ding uit elkaar haalt en dat valt niet altijd mee. Verschijnselen van versleten unit zijn wel anders: je krijgt de contactpunten niet goed afgesteld vanwege te veel speling op rotoras. Dat resulteert in misfires.

  • Alan T

    Ieder bedankt voor zijn input

    alle genoemde punten heb ik zo een beetje wel gedaan

    ook verdeler unit schoongemaakt, gesmeerd en afgesteld zowel met lamp als op gehoor maar geen bevredigend resultaat.

    Ik vermoed dat de slijtage van de verdeler { mede } de veroorzaker is, daarom wil ik die vervangen.

    maar wat is dan een goede koop

    hoe zijn die curves van de goedkopere opties kloppen die?

    Alan

  • Dirk109

    Alan, ik rij al jaren met de 123 en deze werkt uitstekend.

    De meerdere curve's zijn inderdaad een voordeel om het geheel goed afgesteld te krijgen.

    Ik heb in het verleden ook geëxperimenteerd met onstekingen om meer vermogen te krijgen maar kwam toch altijd wel weer op de 123 uit.

    Al heb ik nooit een niet verstelbaar type getest maar alijd gewone tegenover de 123.

    Wil je helemaal een perfecte loop hebben zal je een schakelaar moeten in bouwen met twee curve's een voor lpg en een voor benz.

    Ik mijn 2.25 een keer helemaal laten doormeten en afstellen bij Iwema en daar de nodige info opgedaan.

    Kabels kunnen inderdaad een groot verschil uitmaken.Wil je helemaal een snelle en goeie oplossing dan kan je een AFR meter(Lambda) inbouwen.

    Met deze meter kan je constant de verbranding in de gaten houden en zie je heel snel aan de waarde of er aan die zijde wat verkeerd zit.

    Vaste waarden en afstelgegevens zijn een beetje een farce bij dit soort motoren want het meeste is toch een beetje op het gehoord en proefondervindelijk.

    Ik zou wel zorgen dat alle bekende onderdelen “nieuw of goed” zijn zodat je zeker weet dat het daar niet aan ligt.

  • Alan T

    Heb al het e.e.a van de 123 gelezen maar

    presteert de motor echt zoveel beter met die?

    zie je het ook terug verbruik?

    en maakt het nog uit waar je hem koopt

    Alan

  • Frans Bonnes

    Heb je er als eens aan gedacht, om als de ontsteking verder in goede staat is, om alleen de puntjes te vervangen voor elektronica.

    Heb je verder niks met instellen, uitzoeken van curves te maken.

    Heb ik gedaan op de 101 en verder niks geen poespas met curves enz, bevalt prima, start ook beter.

  • Alan T

    ik denk dat de staat van de verdeler een beetje het probleem is

    ander had het met het vernieuwen van de punten enzo al wel verholpen geweest.

    en aangezien de light weight mijn dagelijkse wagen is wil ik dit zo goed mogelijk hebben.

    ik heb in het verleden al eens zo een goedkope ontsteking van autoera geprobeerd

    maar mij ervaring daarmee was dat een in goede staat verkeerende originele punten ontsteking beter presteerde

    Alan