td5

  • michel

    dag allemaal

    ik heb een land rover discovery gekocht met een probleem

    hij gooit de automatenbak zo nu en dan uit, dus geen aandrijving meer, elektronische automatenbak.

    mijn idee is dat het komt door dat de kabelboom is voorzien van olie , en die de sensoren verward.

    iemand andere ideeen?

  • Mrah

    Ik heb hier wel eens wat gelezen over airco afvoer die op dr keuzehandel schakelaar uitkomt. Die geeft dan verkeerde signaal door.

  • Arthur Verhalle

    Hallo Michel,

    Het lijkt mij nogal sterk dat de automaat wordt beïnvloed door de motor-ecu die, inderdaad, de neiging heeft raar te doen als gevolg van olie IN de kabelboom. Deze olie komt van de injectoren in de cilinderkop en wordt door ongelukkig bedachte - lekke - connectoren in de kabelboom gezogen om uiteindelijk bij de ECU terecht te komen. De hieruit voortvloeiende storingen hebben eigenlijk alleen effect op de prestaties van de motor.

    Volgens mij heeft de automaat een eigen ecu die onder één van de stoelen is gemonteerd en dus niet deel uitmaakt van de olieleiding/kabelboom.

    De tweede suggestie die al voorbij kwam, namelijk dat de airco lekt op de standindicatie-schakelaar aan de zijkant van de automaat, geeft dat de wagen, door onjuiste informatie over de versnelling in “limp mode” gaat. Dit zie je op je dashboard als de lampjes “M” en “S” branden en de ledjes op de automaat gezellig knipperen.

    Een automaat die af en toe uitvalt en dat laat merken door geen aandrijving te geven is een mechanisch probleem. Ik denk dat je de bak er maar eens onderuit moet halen om te kijken wat daar aan de hand is. Het kan iets kleins zijn, maar het zit er echt IN.

    Arthur

  • michel

    ok…..dus als ik het goed begrijp….gewoon de airco leeg halen, kan die ook niet meer lekken….of denk ik te simpel?

    De vorige eigenaar heeft het wel gehad over knipperende lampjes…dus we weten nu wel wat de oorzaak is.

    Beadankt voor de tips.

  • Eric&Betty Boop

    michel Schreef:

    ——————————————————-

    > ok…..dus als ik het goed begrijp….gewoon de

    > airco leeg halen, kan die ook niet meer

    > lekken….of denk ik te simpel?

    > De vorige eigenaar heeft het wel gehad over

    > knipperende lampjes…dus we weten nu wel wat de

    > oorzaak is.

    >

    > Beadankt voor de tips.

    De airco zelf lekt niet. Het is condenswater van de airco die op die schakelaar lekt. Het slangetje verplaatsen is genoeg.

    En als de schakelaar ondertussen al overleden is zal je die ook moeten vervangen,maar het schijnt nogal een lastig klusje te zijn om die goed af te stellen zonder de special-tool.

  • Bart van Dessel

    michel Schreef:

    ——————————————————-

    > ok…..dus als ik het goed begrijp….gewoon de

    > airco leeg halen, kan die ook niet meer

    > lekken….of denk ik te simpel?

    > De vorige eigenaar heeft het wel gehad over

    > knipperende lampjes…dus we weten nu wel wat de

    > oorzaak is.

    >

    > Beadankt voor de tips.

    Je denkt inderdaad te simpel, de selector switch die aan de zijkant van de bak zit is waarschijnlijk (bijna) defect, daardoor gaat je automaat rare dingen doen, (rij hier absoluut zo min mogelijk mee!!), de oorzaak is afvoer/condenswater van de airco die er precies bovenop druppelt, heel slim van de ingenieurs van Land Rover. Ik vervang het kastje door een goede of nieuwe en ik zorg dat de airco afvoer een ander plekje krijgt. Het vervangen van het switch is wel wat werk, beste is op een brug, uitlaat en dwarsbalk demonteren en dan kan je er goed bij. de switch moet ook afgesteld worden anders gaat je automaat rare dingen doen. Ik doe deze klus vaker dus als je het wilt laten uitvoeren dan mag je me een PB sturen.

  • paul be

    zeker niet de airco zomaar leegmaken, dan is de smering van de aircopomp(compressor) ook weg en loopt het wieltje waar de multiriem over loopt vast en krijg je nog meer problemen zoals dat de multiriem kapot draait. (ervaren).

  • michel

    thanks……

    ik denk dat ik waarschijnlijk wel inga om hem te vervangen bij jou.

    maar uhhhhhh kost da?(:D

  • Bart van Dessel

    Michel, stuur me even een PB of een mail, info@bartsautoservice punt nl

  • Arthur Verhalle

    Bart,

    De automaat van een TD5 discoII gaat niet gek doen als gevolg van een defecte gearbox-selection switch. Deze switch koppelt alleen de stand van de handle (selector) terug naar de ecu. De bak van de disco gaat NIET vanzelf schakelen, en valt ook NIET vanzelf uit zijn versnellingen als gevolg van een vreemde/foute stand-indicatie. Het enige wat de auto hiermee doet is overschakelen naar “limp-mode”. Het vervangen van de switch is met een speciaal gereedschap inderdaad makkelijker, maar zonder gaat het ook wel. Met zijn 2-en moet het in een half uurtje lukken, alleen kostte het mij ongeveer 1 uur, zonder brug.

    Uit de eerste omschrijving maak ik op dat de bak serieus beschadigd is en dat de knipperende lampjes en “M” en “S” op het dashboard al een lang gepasseerd stadium is.

    Arthur