Aanloopstroom koelfan

  • Wim Janssen

    Na een zeer succesvol sleutelweekend blijf ik nog met een probleempje zitten.

    Afgelopen weekend aan mijn Series III een nieuw stuurhuis, andere startmotor, andere radiator, mooi gerestaureerd frontje en een zelfgemaakte draadgril gemonteerd. verder de Steve Parker uitlaat voorzien van een fatsoenlijke flens zodat deze eindelijk echt goed aansluit op het uitlaatspruitstuk. En als laatste een Kenlowe fan gemonteerd als vervanging van mijn Citroen fan. En bij deze Kenlowe fan zit het probleem. De aanloopstroom laat een 30A zekering springen. Als ik hem met de acculader voedt loopt hij mooi op 9A dus de fan is verder ok. Aangezien ik bij de restauratie de hele bedrading heb geoptimaliseerd en uitgelegd heb met relais op de juiste plaatsen en overal steekzekeringen, die maximaal 30A zijn, kom ik hier dus niet mee verder. Ik kan natuurlijk wel weer een andere zekeringhouder er tussen knopen, maar dat vind ik een beetje jammer van de nette installatie.

    Zie ik nog andere oplossingen over het hoofd?

  • Ben leert elke dag van zijn Laro's

    Als hij gewoon vrij draait is het de gegevens opzoeken bij kernloze, dat zou bekend moeten zijn.

    Je weet zelf dat elke motor een aanloopstroom heeft, dat hoef ik je niet te vertellen.

    Anders een keertje meten, dan weet je het.

    Je heb vast wel eens gehoord van meten is weten.

  • Wim Janssen

    Ben,

    De specificaties geven een stroom op van 24A. De vraag is natuurlijk of dit aanloop, vrijloop of met een hoop weerstand is. feit is dat de fan gemonteerd voor de radiator draaiend 9A trekt afgelezen op mijn acculader. De 15A zekering die er in zat bij de vorige fan springt direct. 20A springt ook direct. Bij een 30A zekering trekt de fan heel even aan en dan springt de zekering. Conclusie: de aanloopstroom ligt ergens even boven de 30A. Maar 30A is volgens mij de grootste steekzekering die te koop is.

  • 90_V8_CSW

    Had ik ook bij mijn dubbele seat fans. Bij seat gezekerd op 30amp maar die vloog eruit bij mij. 40amp steekzekering heeft dit opgelost. Ik had de bedrading over bemeten gelukkig dus die 40amp bleef de zwakste schakel.

  • Ben leert elke dag van zijn Laro's

    Volgens mij heb je in de autotechniek geen trage zekeringen of met een C of D karakteristiek, maar ik weet wel dat je ook grotere steekzekeringen heb, maar dan zijn ze een maatje groter.

    Daar heb je 40 en ook 60 ampère in.

    Ik had je kunnen helpen met meten, ik heb een ampère tang die gelijkstroom meet, maar ja , een beetje ver om even samen te meten.

  • GertH

    wij hadden 2 apart geschakelde 12v vw fans van een 2.5tdi op de 4x4s gemonteerd ipv de standaard viscofan en die gingen er met 30amp ook uit…de aanloopstroom is vrij hoog van die dingen dus je bent een redelijke stevige voedingskabel nodig en een steekzekering van 40 ampere per fan …standaard afmeting en bijna overal te koop ( o.a. vw heeft ze )……….ja , ook via relais geschakeld

  • Wiel

    Hallo Wim,

    Wij hebben wel zwaardere zekeringen bij Ford, echter destijds bij mijn defender heb ik de koelvin die van een Transit was uiteraard, aan gestuurd via een 80 Ah relais.

    M.vr.gr.Wiel

  • sjeroens

    Wim,

    Ik heb ook een kenlowe fan gemonteerd, met de bijgeleverde 30A zekering.

    Bij mij springt ie niet eruit. De kenlowe heeft 2 snelheden, wellicht 2 draden omgewisseld?

    Of anders een mailtje naar kenlowe….

    Jeroen

  • Huub

    Je kan de stroom ook over twee 2x 20A zekeringen laten lopen als je er nog eentje extra vrij hebt…..

    GRT Huub

  • 90_V8_CSW

    40amp is ook gewoon te koop in de standaard kleine maat bij de auto materialen zaak . Zijn rood van kleur.