remmen 109 2a

  • A.Willemse

    Ik heb wat proiblemen met de remmen van mijn 2a.

    Naast 2 liter rem olie te hebben verbruikt krijg ik het niet ontlucht.

    de wiel cylinders zijn vervangen,

    nieuwe CB cylinder,

    rem slangen zijn vrij nieuw en bulgen niet.

    het systeem is onder druk gezet voor drie nachten,

    remschoenen zijn afgesteld.

    Wat kan ik nog proberen? ik blijf op de plank trappen en heb druk na pompen, die druk verdwijnt snel als mijn voet van het pedaal is.

  • Lennart SII 109 2.25B

  • richard78

    Wat Lennart zegdt.

    En niet de moed opgeven. Ontluchten van de remmen van een series is een bekend probleem.

  • Eric&Betty Boop

    richard78 Schreef:

    ——————————————————-

    > Wat Lennart zegdt.

    >

    > En niet de moed opgeven. Ontluchten van de remmen

    > van een series is een bekend probleem.

    Alleen van de 109 dan toch.

    Ik heb de remmen van mijn 88 in een half uurtje ontlucht en in mijn eentje.

    Even pompen,stok tussen rempedaal en seatbase, nippel open en weer dicht.

  • fenix2

    zelfs bij mijn 109 SIII is het solo in een half uurtje te doen.

    hoofdremcilinder reservoir vol, beetje luchtdruk (a la eezy bleed) erop en dan eerst het wiel dat het verst weg is van de hoofdremcilinder en zo per wiel naar de hoofdremcilinder toe werken.

    Wel opletten dat je het reservoir op tijd bijvult tijdens het ontluchten!

    Belangrijk is ook om op te letten dat je remschoenen op de juiste plaats en manier hebt gemonteerd en dat ze juist staan afgesteld.

    Fenna

  • Hans 109

    Eazybleed gebruiken. appeltje eitje

  • richard78

    Als je het kunstje te pakken hebt is het idd gemakkelijk te doen. Toch blijven er veel series eigenaren er moeite mee hebben. Geeft aan dat je het recept goed moet volgen.

  • jarne

    Heb je het stangetje dat aan je pedaal zit en achterin de ‘master cylinder’ gaat afgesteld zodat er 1.5 mm speling is?

    Grt

  • Landsy

    Hi,

    Ik lees deze post omdat ik ook aan dit klusje moet beginnen. Het is dus enkel theorie wat ik hier schrijf, dus hou me ten goede.

    De manual die ik heb laat zien dat er twee soorten master cilinders zijn. (Mijn s2a heeft een enkelvoudig remsysteem zonder bekrachtiging) Voor het ene type moet je de wagen onder een hoek naar boven (dus voorwielen vd grond) zetten, zodat er echt geen lucht meer achter kan blijven in de cilinder, voor het andere type kan de wagen horizontaal blijven staan. Er schijnen ook twee manieren van pedaal intrappen te zijn, afhankelijk van welke cilinder.

    Wellicht dat dit helpt…

    Succes!

  • Apen-nootjes

    Het vervelende is dat het bij een S3 inderdaad een stuk gemakkelijker is als bij een S2(a).

    Uiteindelijk heb ik mijn hele remsysteem omgebouwd van een S2a naar een S3 systeem en toen pas de boel fatsoenlijk kunnen ontluchten. Wat Landsy schrijft klopt. De hoofdremcylinder van een S2a ligt onder zo een rare hoek in de auto gemonteerd dat er een hele grote kans is dat er lucht achter blijft in je hoofdremcylinder. Hoe simpel het klusje bij een S3 ook is, bij een S2(a) is het echt een stuk grotere uitdaging!