schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogrammeren??

• Frank 110V8

Ron,

Als jij de 1.2 en de 1.4 tussenbak naast elkaar hebt liggen bouw je het diff of de tandwielen zo om. Eventueel heb ik een 1.2 bak onder de auto met schakelbaar difflock en ik heb liever een 1.4 dus wij kunnen zo wisselen.

groet Frank

• Rangie

mooi Frank, maar jij hebt niet het juiste type tussenbak voor mij. er zit geen hoog/laag schakelaar op voor mijn ecu.

denk idd dat ik de ‘neus’ maar ombouw naar de originele, of de tandwielen van de originele naar de 1.4

• Marc-my-Words

En wat doet de ECU met dat hoog-laag-signaal ?

En als je geen hoog-laag-signaal aan de ECU geeft ?

Ik meen dat er sprake was van een andere throttle-response, maar ook … dat men op een gegeven moment het signaal maar had omgekeerd omdat de originele setting geen voordeel bracht. In hoog was oorspronkelijk de response directer en in low moest je wat dieper trappen, omgekeerd is dus omgekeerd, en wat als je de ECU gewoon een van de twee meegeeft, naar wat je zelf het leukst vindt ?? In ieder geval was in mijn oude Td5 het verschil in response sowieso niet echt opvallend - vlgs het boekje zou ik de eerste setting gehad moeten hebben (in een Defender en dus met een hand-bak).

O ja, naar ik begrepen heb wil een eventuele originele cruise-control wel een “juiste” tussenbak hebben om goed te werken, maar dat staat los van High-Low.

Marc

• Rangie

Geeft idd een andere throttle response, en geeft minder power door. Je kunt hem niet aansluiten, maar dan moet je de 2 overgebleven draden wel aan elkaar solderen om het std vermogen te geven in high gear.

Ook geeft het difflock lampje een signaal aan de ecu van de tractioncontrole en abs, wat dat betreft kun je die beter niet aansluiten. schijnt een procedure voor te zijn, maar deze schakelt eea (gedeeltelijk) uit. moet me nog even beter inlezen

• Frank 110V8

Ron,

heb hier trouwens wel een tussenbak in onderdelen liggen dus als jij alleen een “neus”nodig hebt….

• Bart van Dessel

De sport stand zorgt ervoor dat de motor verder doortrekt in de versnellingen. En een TD5 is een diesel, geen benzine….. dus sportstand zou ik niet doen, je moet op je koppel rijden en niet op je vermogen. Maar als je nog een standaard, niet gechipte, ecu hebt dan ben je soms echt genoodzaakt om toeren te draaien. Dus, snel tunen die handel, ik draai nooit meer dan 2500 toeren, ook niet met aanhanger, en ik heb bergen met koppel.

• Rangie

@Bart, de Disco is gechipt (tu)

@Frank, we (Roland en ik) waren van plan om 2 van onze eigen tussenbakken ombouwen, tenzij ik een complete 1.2 TD5 bak kan vinden. Maar als we eenvoudig alleen de ‘neus’ kunnen overzetten, zou dat geweldig zijn.

Moet alleen nog even uitzoeken hoe dat zit. Schijnt dat je dan e.e.a. moet uitshimmen

• De Defender

Er staat volgens mij in de LRO van deze of van de vorige maand staat een stuk over hoe je een tussenbak uit / in elkaar zet.

Succes.

• Paul Stroink, One-Ten.nl

Je kan natuurlijk ook een gewoon standaard handbediend schakelaartje er voor in de plaats zetten, kan je zelf kiezen..

• Paul Stroink, One-Ten.nl

Ik heb trouwens nog een Disco TD5 tussenbak liggen, heb ik misschien al wel bijna tien jaar bewaard om ooit in mijn Defender te zetten. Kwam ut een schade auto met 60.000 km. Ik heb de bijbehorende automaat ook nog als iemand nog een reserve nodig heeft.