schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogrammeren??

  • Rangie

    is er een vervolg op dit topic van eind mei 2014?

    Ook mijn D2 schakelt zoals het hoort, en er zit nieuwe olie in volgens voorschrift.

    Wanneer de motor koud is, schakelt ie iets later als dat ie warm is. gaat me door merg en been….

    Mijn oude 300TDI automaat schakelde een stuk rustiger, en was beter te ‘regelen’ met de voet.

    Ben benieuwd of er door iemand al een oplossing is gevonden?

  • Rangie

    Draadje: http://landrover.startpagina.nl/prikbord/read.php?1162,17172531,17178027,quote=1

  • Paul Voortman

    Er zijn 2 mogelijkheden:

    Compushift van ashcroft

    Ombouwen van electronisch naar mechanisch gestuurd.

    Peter de Koning heeft vorige week mijn automaat versterkt dmv ZF HP24 delen uit een RR P38 en een mechanisch ventielenblok uit een ZF HP22.

    Met het carter van de HP22 komt er ook weer een peilstok in.

    Vlg Peter zijn de schakelmomenten goed aan te passen dmv het langer of korter afstellen van de kickdownkabel.

    Langer is eerder opschakelen.

    Opschakelen bij 1500 toeren zou mogelijk moeten zijn.

    Bak moet nog gemonteerd worden met hulp van Andrew

  • De Defender

    Het schakelgedrag is temperatuur afhankelijk bij een D2

    Wanneer je een standkachel inbouwt dan is het al een stuk beter.

    Ook een andere (grotere) koppelomvormer zou verbetering moeten brengen.

    Het eerste is bewezen en voor het tweede moeten we de omvormer nog wisselen.

    Succes.

    Groet,

    Sybolt

  • Bart van Dessel

    Het schakelgedrag zit in de ecu van de automaat, helaas is de ecu niet te manipuleren of te herprogrammeren, ook een grotere koppelomvormer zorgt niet voor andere schakelmomenten, ik ben er volop mee bezig geweest en heel het www afgestruint maar er is geen (electronische) oplossing voor, alleen wat Paul nu heeft gedaan is natuurlijk perfect. Je moet alleen het electronische gaspedaal aan gaan passen, daar moet je de kickdown kabel aan vast maken. Maar dat zal Paul/Andrew zeker lukken. Ik heb mijn Disco omgebouwd naar hand geschakelt (op advies van Andrew) en ben er heel tevreden mee. Het is best een hele klus maar zoals bij een Disco II kom je niet voor verrassingen te staan, het is plug en play, mits je een donor Disco hebt waar je alles vanaf kunt halen wat je nodig hebt. Het heeft niets gekost, alleen de uren en heb de 5-bak laten reviseren. Heb ook meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de tussenbak te voorzien van difflock bediening.

  • Rangie

    Tussenbak ga ik idd ook aanpassen zoals je weet. Kan ik een 1.4 tussenbak ook eenvoudig ombouwen naar een 1.2? deze hebben we nog liggen van een defender TD5, vandaar.

    Verder heb ik van het http://www.thed2boysclub.co.uk/ wél hele goede berichten over de HD torque converter gelezen. Het toerental zal dan zo'n 500 rpm zakken!

  • Paul Voortman

    Ashcroft adviseert in alle gevallen een HD koppelomvormer.

    Peter de Koning zeker niet !

    In mijn geval, dwz prive gebruik zonder wekelijks erg zware aanhangers te moeten trekken, geeft de standaard koppelomvormer een soepel rij- en schakelgedrag.

  • Bart van Dessel

    Een HD koppelomvormer voorkomt een heel stuk het speedboat gedrag, namelijk het vrij hoge toerental dat de motor draait bij vlot optrekken, dat is het toerental waarbij de koppelomvormer z'n werk moet doen, waarbij hij dus slipt zeg maar. Maar dat toerental is gewoon niet lekker, veel te hoog voor een moderne diesel. Ik rij nu met de 5 bak tussen de 1200 en 1700 toeren in koude toestand en daarbij heeft de motor al een fijn koppel, mede dankzij een fase II getunede ecu:D Als trucker vind ik dat heerlijk. Ik snap wel dat Peter de Koning liever geen HD koppelomvormer ziet, de bak krijgt meer op z'n donder en de oliecirculatie is minder.

  • Bart van Dessel

    Ik zou dus, tegen het advies van P de K in, wél voor de HD koppelomvormer gaan, vooral als er niet echt mee gewerkt wordt.

  • Rangie

    Wanneer je dus wél de HD koppelomvormer gebruikt, en zo af en toe een zware aanhanger of caravan moet trekken, kun je toch ook de ‘sport stand’ gebruiken.

    trekt ie ook langer door in de versnellingen