Inbouwverslag 200TDI in Series 109

  • Nick

    Ik heb dit al geplaatst in het topic van André, zie dit draadje. Maar vanwege de vindbaarheid in het archief en om André zijn draadje niet te kapen, plaats ik het hier ook nog maar een keer. Ik heb een 200TDI in mijn Ambulance gebouwd een paar maanden geleden. Vooral vanwege het gewicht en het gebrek aan aerodynamica bij een ambulance, is de T toch wel een welkome aanvulling.

    Ik wilde het al eerder doen, maar ik ben er niet aan toegekomen; inbouwverslag 200TDI in Series met Defender Turbo:

    Ik heb een discovery 200TDI gekocht, aangezien deze het meest gangbaar en dus prijstechnisch goed verkrijgbaar zijn. Als eerste: het blok past op de bestaande motorsteunen en op de bestaande versnellingsbak, de boutgaten van het bellhouse van de Series bak kunnen wat te klein zijn (de 200TDI heeft M10 Studs en de 2,25 blokken gebruiken imperial studs) dus het kan handig zijn om even met een M10 boor door de montagegaten van het bellhouse van de LT76 te gaan, dat vereenvoudigd het monteren van het blok. Daarnaast is er 1 tapeind uit het vliegwielhuis dat verwijderd dient te worden en moeten de stalen “dowels” verwijderd worden. Tevens dient aan de onderzijde van het vliegwielhuis een 4-tal gaten geboord te worden om het vliegwielhuis te verstevigen aan de “Block Stiffener” die tussen het carter zit. Dit staat allemaal haarfijn uitgelegd op de site van Glencoyne engineering, dus het is naar mijn mening overbodig om dat hier te herhalen.

    Dan de wat spannender delen: De Turbo, oliekoeler, de dieselfilter, de motorrubbers, de gaskabel, de elektrische fan en de thermostaat+huis, de koppeling en de dynamo + steun.

    De Turbo, uitlaat en inlaat:

    Toevallig liep ik tijdens mijn zoektocht naar de mogelijkheden om de turbo te behouden tegen een Defender 200TDI uitlaatspruitstuk met turbo aan. Belangrijk om te vermelden is dat een Discovery turbo en een 300TDI Turbo niet passen in een linksgestuurde 109. Ik heb dus het Defender uitlaatspruitstuk gemonteerd i.c.m. de Defender Turbo. Ook dit past niet, omdat het stukje uitlaatpijp dat aan de turbo zit, tegen het stuurhuis aan komt. Ik heb het pijpje doormidden gezaagd, er een stukje tussenuit gehaald en hem iets gedraaid weer vastgelast, zie onderstaande foto`s:

    Ik kom hierdoor net boven het stuurhuis uit, waarna ik met een zelf gemaakt uitlaatbochtje naar een “standaard” Steve Parker 300TDI uitlaat ben gegaan. Deze uitlaat komt perfect uit achter de linker motorsteun, een andere route gaat ook niet lukken vanwege de beperkte ruimte in een links gestuurde Series. Zie foto`s:

    Deze uitlaat maakt gebruik van een 109 Stage One V8 einddemper, die achter de achterbalk uitkomt, in plaats van achter het linker achterwiel. Dit vond ik niet mooi, dus ook dit laatste stukje pijp heb ik iets aangepast, doorgeslepen, stukje tussenuit gehaald, gedraaid en weer vastgelast, zie foto`s:

    Dan nog even een stukje over het inlaatspruitstuk:

    Het inlaatspruitstuk van een defender 200TDI is inmiddels bijna de heilige graal onder de 200TDI onderdelen geworden; niet te vinden dus. Echter, na wat speur en meetwerk blijkt een 2,5TD inlaatspruitstuk ook te passen. De “bevestigingsoren” dienen wel iets afgeslepen te worden, en er moeten nieuwe beugeltjes gemaakt worden, maar de poorten komen precies overeen met die op de cilinderkop. Een match dus.

    Hier is het inlaatspruitstuk nog net te zien, ik heb er geen betere foto`s van helaas:

    De Oliekoeler:

    De oliekoeler wilde ik behouden vanwege 2 redenen; De Ambulance is een zware auto (2090 kg leeg, weegbrug gewogen), en heeft een slechte aerodynamica. Daarnaast zit de Turbo erop, die voor behoorlijk wat warmte zorgt, dit kan ik ook goed voelen aan de oliekoeler die ik dus gemonteerd heb. Het verdiend de aandacht om te vermelden dat de militaire series oliekoeler een bypass oliekoeler is, en het systeem op de 200TDI geen bypass systeem is, waardoor deze koeler NIET gebruikt moet worden. Het volume aan olie kan hierdoor te laag worden, met schade aan het blok tot gevolg. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Mocal 16 Rij`s oliekoeler uit de motorsport. Deze koeler heeft AN10 aansluitingen kan daarom gemakkelijk gemonteerd en aangesloten worden, zie foto`s:

    De koeler staat op een zelfgemaakte steun, die de montagegaten van de originele militaire oliekoeler gebruikt. Tevens zit aan de steun de elektrische fan gemonteerd. Alles is gemonteerd zonder extra gaten te boren, met uitzondering van het gat voor de slangdoorvoer aan de linkerkant in het radiatorfront. De aansluitingen op het oliefilterhuis (de oude versie, zie Glencoyne`s website voor de verschillen tussen oud- en nieuw) bevatten 1/2" BSP Gasdraad waar ik speciale slangpilaren in gedraaid heb. Deze slangpilaren (dezelde als die op de koeler te zien zijn), zijn gespecificeerd om de slang tot een druk van 20 bar vast te kunnen houden, zonder dat deze los schiet (zonder slangklem!). Met een extra slangklem dus een zeer betrouwbare aansluiting waarvan ik niet bang ben dan er een slang afschiet.

    Zie foto:

    In combinatie met dit verloopstukje, ook de oliekoeler heeft deze conische afdichting:

    De Dieselfilter:

    De originele dieselfilter van de Series kan gebruikt worden, deze bied meer als genoeg flow en wordt ook op grote tractoren gebruikt e.d. Je moet echter wel de aansluiting bovenop afdoppen (waar de banjo op zit bij een 2,25 liter blokje) en er moeten 2 slangpilaren in de in- en uitgang gedraaid worden om de slangen aan te kunnen sluiten. De bovenzijde waar de banjo in komt is een 10 mm schroefdraad, en de aansluitingen op het filterhuis en de opvoerpomp zijn voorzien van een 1/2" UNF schroefdraad.

    Zie deze foto voor een overzicht van de dieselleidingen:

    De rechterslang op de dieselfilter komt vanaf mijn voorfilter, in principe vanaf de tank dus.

    De Motorrubbers:

    Het is bekend dat de 200TDI een behoorlijke trilling veroorzaakt en deze tegen het onprettige aan gaat in een series als de verkeerde motorrubbers worden gebruikt. Ik heb nadat ik de “OEM” rubbers had geprobeerd en bijna de auto was uitgetrild de “standaard” motorrubers van Glencoyne gemonteerd. Deze zijn veeeele malen soepeler als de standaard rubbers, de aanschaf absoluut waard! Hij verkoopt ze per 2, koop er gelijk 4 (2x in winkelmandje dus) en doe ook gelijk de versnellingsbakrubbers. De 200TDI loopt nu net zo rustig en trillingsvrij in mijn ambu als een moderne diesel. Zie deze link om te zien welke ik bedoel.

    De gaskabel:

    De standaard 2,25 diesel gaskabel kan gebruikt worden, er dienen dan wel wat aanpassingen aan het systeem te gebeuren. Bij een 2,25 diesel verschuift namelijk de buitenmantel om de binnenkabel, en bij de 200TDI hoort zoals vaker standaard is, aan de binnenkabel getrokken te worden., Ik heb hier helaas geen duidelijke foto`s van. Ik kan wel duidelijke foto`s maken als hier behoefte aan is, het is gedeeltelijk te zien op de foto`s van de dieselleidingen.

    De elektrische fan:

    De elektrische fan wordt aangestuurd door een sensor en sensorhuis van X-engineering in de bovenste radiatorslang. Deze sensor is echter bedoelt voor in de onderste slang, maar hier is geen plek voor aangezien hier een scherpe knik in zit, hier kom ik op terug in de rest van het koelwatersysteem zometeen. Dit heeft echter als nadeel dat als de fan aan gaat, deze niet meer uit gaat. Waarom? De sensor heeft 2 verschillende inschakelmomenten, van 88-83 graden Celsius en van 92-87 graden Celsius. De thermostaat gaat open bij 88 graden Celsius, waardoor de fan dus nooit meer uit gaat als hij aan is geweest. Zou je de sensor in de onderste slang monteren, dan heb je dit probleem niet, maar hier is zoals gezegd geen plek voor. De sensor die ik gemonteerd heb is de 50215, deze loopt van 92-87/97-92. Er vanuit gaande dat de thermostaat al bij ongeveer 86 graden open gaat, zou dit goed moeten gaan. En anders kan ik altijd nog de bovenste stand gebruiken. De fan is nog nooit aangesprongen, dus ik kan nog geen praktijkervaring delen. Zie hier de artikelnummers en dergelijke van de switches die gebruikt kunnen worden:

    De Thermostaat + huis:

    Om de koelwaterslangen gemakkelijk te kunnen monteren, is het het gemakkelijkste om het series thermostaathuis te monteren. Echter, in tegenstelling tot wat Glencoyne engineering stelt, zit de 200TDI thermostaat niet netjes vast als je het standaard series thermostaathuis monteert, het gat is te groot. Ik heb daarom een stalen tussenplaatje laten lasersnijden om de thermostaat goed vast te houden, iemand die het .DXF bestand of een vergelijkbaar formaat wil hebben, die mag mij een Pb`tje sturen ;) Zie foto voor het voorbeeld:

    Aan de onderzijde moet er tenslotte een zeer scherpe bocht met de koelwaterslang gemaakt worden, om de motor op de series radiateur aan te kunnen sluiten. E.e.a. schijnt op te lossen te zijn met behulp van series slangen en stukjes pijp. Pal onder deze slang zit echter het diff, dus het is niet wenselijk om de slang te ver onder de radiateur uit te laten komen. Ik heb daarom gekozen voor montage van een Gates Vulcoflex slang. Artikelnummer van de slang die ik gebruikt heb is de GVF44, dit is een 40 cm lange slang met aan de ene zijde een 38 mm aansluiting en aan de andere zijde een 32 mm aansluiting, perfect voor de aansluiting op radiateur en waterpomp in dit geval, aangezien hierbij ook deze twee verschillende maten gebruikt worden door Land Rover.

    Foto voorbeeldje:

    De koppeling:

    De koppeling die gebruikt moet worden is de standaard Series 2/2A koppeling of een standaard Series 3 koppeling, e.e.a. afhankelijk van de versnellingsbak die erachter komt.

    Onderdeelnummer Series 2/2A: Drukgroep 571228, koppelingsplaat: FRC2297

    Onderdeelnummer Series 3: Drukgroep 576557, koppelingsplaat: FRC2297 (zelfde als Series 2/2A)

    Ik raad je aan een goede kwaliteit koppeling te kopen, AP Driveline, Borg & Beck, Valeo, LuK etc. De belasting wordt een stuk hoger met de 200(T)DI

    De Dynamo:

    De standaard series dynamo kan gebruikt worden, maar als de stuurbekrachtigingspomp van het blok verwijderd is (die de meesten ook niet nodig hebben in een Series), is de dynamo niet meer te monteren, omdat deze steun dan ook vervalt.

    Als er een tussenblokje gebruikt wordt, of bussen met langere bouten (beide verkrijgbaar via Ebay), dan kan de 2,25 dynamosteun en dynamo gemonteerd worden. Daarnaast kunnen hier ook andere passende dynamo`s voor gebruikt worden natuurlijk, ik gebruik een Ford Scorpio 90 Ampére dynamo vanwege de lier en andere extra`s op de auto. Ook deze dynamo en de originele series dynamo natuurlijk, passen zonder problemen en maken gebruik van een standaard defender V-snaar, onderdeelnummer ETC7939.

    Foto:

    Volgens mij heb ik alles wel behandelt nu, mochten er nog vragen zijn, dan geef ik daar natuurlijk graag antwoord op.

    Op dit moment rijdt ik overigens nog zonder intercooler, maar de planning is wel dat deze erop gaat komen zodra de buitentemperaturen weer hoger gaan worden.

  • André met Truckie

    Mooi en duidelijk verslag!

    Dank voor alle info.

  • Aussie62

    Hallo Nick,

    Mooi en duidelijk verhaal, ik herken een hoop.

    Heb afgelopen zomer de ombouw uitgevoerd.

    gr, Ed

    LHD 109 stawag met disco 200TDI

  • Ivo Cox

    Hoi Nick en andere LaRo liefhebbers,

    Das toevallig, ik ben net bezig met de afronding van zo'n zelfde project. Een Defender 200TDi in een 109 serie 3 uit 1973. Dit project stond voor komende zomer op de planning, maar omdat mijn 2.25 benzineblokje het niet leuk vond dat ik zonder olie met hem reed.

    Verschillen met Nick's project:

    - bij mij betrof het een Defender TDi (ik had een complete 90 als donor)

    - ik heb een P38 stuurhuis gemonteerd (dus meteen stuurbekrachtiging) om het uitlaatprobleem op te lossen

    Morgen hoop ik de eerste meters ermee te maken. Later zal ik mijn ervaringen en foto's hier plaatsen.

    Groet Ivo

  • 90_V8_CSW

    Hey Ivo,

    Ben vooral benieuwd naar de P38 stuurhuis inbouw. Die staat ook (nog steeds) op de planning. Onderdelen liggen er al maanden, maar komt er niet aan toe. Heb ook al veel foto's verzameld maar een verse inbouw met uitleg is natuurlijk altijd beter ! Zullen vast meer mensen in geïnteresseerd zijn ivm wetswijziging en meer series op de weg.

  • Hallo Nick,

    Ik ben mijn serie ook aan het ombouwen en wilde graag een stalen tussenplaatje laten lasersnijden om de thermostaat goed vast te houden.

    Kan jij mij het .DXF bestand toe mailen? ranulphus@hotmail.com Alvast bedankt.

  • mooi :D 

    ik weet het koppel niet van die 200tdi maar ik heb de drukgroep laten verzwaren dacht 35%

    is niet goedkoop en in mijn geval nog net niet voldoende want als ik echt vast sta en probeer in 1 hoog weg te rijden slipt hij nog een beetje, ik moet dan naar laag

    is iets om te overwegen als je denkt dat koppeling slipt want zo een 9.5 inch plaat is wel een beetje klein

    als ik nu een andere motor in zou bouwen zou dat ook een 200 tdi zijn maar dan met de orginele bak en ook de assen die er bij horen

    maar ben nog (al 27 jaar) supper tevreden met mijn 4.236 perkins, die prutteld nog lekker door en trekt overal doorheen

     

  • Gerben

    Bedankt voor het plaatsen van dit draadje, het is voor mij erg behulpzaam geweest. Ik had het alleen net iets beter moeten lezen - ik heb nl een serie 3 drukgroep gebruikt met een 2A versnellingsbak erachter en dit werkt niet goed. Hij ontkoppelt wel, maar ik krijg hem niet zonder veel gekraak in een versnelling. Ben nog aan het twijfelen tussen een andere drukgroep of versnellingsbak…

    Ik heb ook meteen een P38 stuurhuis gemonteerd en dit werkt fantastisch! 

    Mijn motor kwam overigens uit een Range Rover Classic. Past perfect, en ook de temperatuursensor past bij de S2A meter.

    Groet, Gerben