Gekocht! Range Rover Classic 1987 3.5 EFI (motorprobleem)

  • Nelis Infra

    Hier is 'ie dan, mijn Range Rover Classic uit 1987! Reeds eerder aangekondigd, maar nu eindelijk een momentje gevonden om e.e.a. op de prik te gooien.

    Het is een roestvrij exemplaar, maar hij loopt niet goed. Heb er even een filmpje van gemaakt, die kun je hier bekijken:

    https://www.youtube.com/watch?v=aiIRc-Kt5UI

    Dit zijn de contateringen tot dusver:

    - Accu zal wel wat half zijn, i.v.m. de vele startpogingen en het aansluitende slechte (en vooral: korte) lopen, waardoor die niet bijlaadt. De aut start dus alleen met wat hulp van de donorauto. Dan nog, duurt het wel even voor 'ie aanslaat.

    - Er zit volgens mij stokoude benzine in. Weet niet of dat relevant is, maar wie weet.

    - Als de auto loopt, loopt hij stationair niet mooi. Niet op alle cylinders? Zie filmpje.

    - Ergste is: de auto gooit z'n benzine eruit terwijl 'ie loopt. Het rookte al een beetje bij het spruitstuk, dus de motor kan ook niet al te lang draaien. De benzine loopt achter het blok langs, lijkt het wel. Zie hier een fotootje van waar het op de grond druppelt.

    - Gevolg is ook, dat de auto na kort lopen uitvalt.

    Zou de auto gewoon geen benzine krijgen (dat lekt allemaal op de grond) en daarom uitvallen? Of is er wat anders aan de hand. Ik hoor graag jullie ideeën :-)

    En hier nog wat extra fotootjes!

  • Dennis

    Ik zou direct oude benzine vervangen voor mooie nieuwe verse en je brandstoffilter vervangen.

    Volg vervolgens je brandstof toevoer van achteren naar voren volgen en kijk waar de lekkage vandaan komt. Als de motor door lekkage niet de juiste brandstofdruk krijgt zal deze ook niet goed lopen. Daarnaast ook gevaarlijke combinatie. Benzine met warme motor en vonken.

    Bekijk ook de basis zaken zoals kabels en bougies eens, met name uit de kleur van de bougies kun je soms al veel opmaken. Zonder goede vonk van je ontstekingssysteem zal hij ook niet goed lopen. Dus kabels, bougies en afstelling zijn cruciale zaken. Eventueel als de auto loopt eens bougie kabel 1 voor 1l los halen, de motor zal dan slechter lopen of zelfs afslaan. Trek je een kabel los en merk je geen verschil dan zal je daar verder moeten gaan zoeken, dan zal die cilinder een probleem hebben. Soms kunnen dit hele simpele dingen zijn als een bougie/kabel of lekkende leiding.

    Leuke auto verder, zelfde kleur en uitvoering als ik rij ;). Weet niet waar je woont, wie weet kan ik of iemand anders eens mee kijken.

  • G-men (Gargamel)

    Als ie benzine lekt zou ik daar idd eens mee beginnen…….. daarna pas verder gaan kijken :)

    Leuke wagen trouwens !

    G

  • Leendert

    Het benzine lek zou ik zoeken tussen de fuelrail en de injectoren.

    Bij het flapper systeem zoals jij dat in de auto hebt zitten horen de slangetjes vast aan de injector (officieel zou je dan de injectoren moeten vervangen).

    Maar je kunt makkelijk de slangetjes vervangen door normale stukjes brandstofleiding en slang klemmen.

    Nadeel het is wel veel werk want je kan er zo niet bij.

    Ook kan hij lekken aan de achterkant van de fuelrail waar de drukregelaar zit.

    De druk van het EFI systeem is niet zo heel hoog ik dacht in de buurt van 2.5 bar. Die druk heeft hij nodig voor de inspuiting, dus als die druk niet goed is (te laag) vanwege lekkage zal hij niet lekker lopen en moeilijk starten.