Defender 110 TD5 2004 weinig power alsof turbo niet werkt

  • TVR

    Goedemiddag,

    Met de TD5 110 uit 2004 met 265k km op de klok van mijn oom hebben we de volgende problemen:

    - De auto heeft weinig power, alsof de turbo het niet doet. Dit is uitgelezen in Maka en het zou de luchtmassameter te zijn. Deze heb ik zojuist vervangen door een nieuwe van VDO maar er is geen verschil te merken.

    Tevens heb ik net de kabelboom van de injectoren vervangen ivm olielekkage bij ECU, ook geen verschil.

    - Daarnaast wil af en toe de auto niet starten, een paar keer proberen en dan doet hij het opeens wel. Heb het zelf nog niet meegemaakt maar lijkt ergens een slecht contact te zijn. Zou dit het startrelais van de startmotor kunnen zijn (zoals hier beschreven; http://timtrott.co.uk/defender-td5-starter-motor-removal/ ) of zijn er nog andere oorzaken?

    Op het dashboard branden er geen motormanagement lampjes.

    Alvast bedankt voor het meedenken!

    Groet, Tom

  • Andrew Colville

    Jouw omschrijving doet me gelijk denken aan een versleten brandstofpomp, maakt de pomp een jankend geluid als je het contact aan zet??

    ze horen slechts een heel licht gezoem te geven.

    Lucht en brandstof zijn de vermoedelijke oorzaken, Laat evt de druk van de pomp meten deze moet 4 bar zijn aan de retour van de cilinderkop ( meet via de tempsensorgat ) en 6 bar aan de pomp.

    Loop alle slangen na van lucht filter tot inlaatspruitstuk, via de grill kun je kijken of de Intercooler nog heel is, deze willen wel eens lek gaan, dit zie je goed omdat daar waar een lekkage is er ook vet/olie zal zijn een vette plek op de intercooler is mogelijk een lekkage plek.

    als je twijfelt aan de lucht massa meter dan moet je deze loskoppelen, de ECU van de motor gaat dan uit van basis waarden in de ECU.

    Ik wil er ook wel even naar kijken, maar zit wel in Limburg, niet dat dat vele anderen weerhoud om honderden KM te rijden om bij mij te komen.

  • TVR

    Beste Andrew,

    Bedankt voor je reactie! De intercooler ziet er aardig uit, (wat ik ervan kan zien van boven en onder ivm airco) alleen aan de turbokant lijkt het alsof hij wat gezweet heeft, zie hier:

    Ik weet niet of dit ernstig is of al veel verlies in vermogen kan betekenen?

    De pomp maakt wel wat geluid, maar echt janken vind ik hem niet. Drukmeter heb ik wel, echter niet echt goede aansluiting, dus ga vrijdag even langs bij lokale garage om dat te checken.

    Verder bij de EGR wel wat zweet, maar lijkt wel allemaal dicht te zitten;

    Zou het verstandig zijn om de EGR weg te halen mbv de diverse kitjes hiervoor? (moet dit ook periodiek schoongemaakt worden, net zoals de intercooler?)

    Bedankt voor het aanbod! wil echter eerst proberen zelf het probleem te vinden.

    Groet, Tom

    PS luchtmassameter losgekoppeld en geen verschil te merken; die is waarschijnlijk nog goed.

  • TVR

    Ik heb verder het startmotor relais eruit gehaald en het koperen contact was helemaal ingebrand, dus dat is hoogstwaarschijnlijk het startprobleem waardoor hij slecht contact maakte.

    Zie hier:

    Groet, Tom

  • Andrew Colville

    Je intercooler lijkt redelijk schoon, maar die kun je pas echt goed beoordelen als je hem demonteerd.

    Die EGR zou ik afdoppen, best kans dat die zo vuil is dat hier je turbo druk probleem zit. Ik haal altijd de klep en ventieltjes weg met alle vacuem slangen, Let wel dat je een 90 graden bochtje wer terug zet op de reb booster vacuem , hier draai ik RVS imbusjes in voor een goede afsluiting. Of je koopt de LHD ROW specificatie rembooster vacuem leiding.

    Ook kan het zijn dat je een afdichting moet maken bij je lucht filter bak, hier loopt bij de latere modellen een slang heen. de egr koeler kun je afdoppen ( uitgebreide EGR kit ) of open laten.

    Het startmotor verhaal is bekend, de gemiddelde dynamo/starter revisibedrijf kan je aan het setje helpen en anders de bekende adressen.

  • -

    Andrew, als de turbo vol wordt belast en het betreft een standaard turbo (td5 2004) , welke waarde mag ik aflezen op de Nanocom?

    Is uit het getal af te leiden of een turbo “vermoeid ”is ?

    Groet! Paul

  • pjcmfranken@hotmail.com

    Kan niet zo goed begrijpen, dat als je in het algemeen van iets geen verstand hebt, het toch zelf wil gaan proberen op te lossen. Het lijdt mijns inziens alleen maar tot onnodige hoge kosten. Je vervangt, schaft aan zonder te weten of je de juiste oplossing hebt gevonden.

    Teleurstelling tot gevolg. Maar dit euvel kom ik op deze pagina wel meer tegen.

    Peter & Linda

  • JanTD5

    Iedereen is ergens begonnen Peter ;) Snap het wel je wilt het toch zelf leren. Er zijn vele door schade en schande wijs geworden. Als jij toch met onze adviezen een klacht kan oplossen dan is dat toch mooi. Op de keper bekeken zijn hier op de prik maar een handje vol die beroeps matig aan landrovers sleutelen, wij de rest, zijn maar goed amateurs.

    Groet Jan

  • Bart van Dessel

    Paul, volgens mij rond de 1,2 bar

  • Bart van Dessel

    Bij hogere waardes wordt ingegrepen door de electronica