bestaand chassis galvaniseren, ja of nee, ervaringen

  • wilberth

    hoe zijn de ervaringen met het galvaniseren van een bestaand chassis.

    Ik heb een op zich redelijk hard chassis bj 1970, maar op dit moment wel nogal kaal en roest gevoelig. Graag wil ik dit weer voor de eeuwigheid beschermen. maar is galvaniseren van een bestaand chassis nu wel of niet aan te raden? Ik hoor wisselende verhalen mbt. achterblijvend zuur en andere dingen die de pret over een paar jaar weer vergallen.

    Kortom, galvaniseren (en waar dan) of een andere behandeling. Dat het ding er even in z'n geheel onderuit moet is geen probleem.

    (en nee, ik ga het liever niet vervangen, voor m'n oneton hecht ik nu eenmaal een beetje aan het origineel)

    ideas welcome…

    Groet, Wilberth

  • Wim Janssen

    Galvaniseren is prima, maar dan als voorbehandeling thermisch laten reinigen. Met stralen krijg je de binnenkant niet schoon.

  • Bart van Dessel

    Het moet zowiezo gestraald worden anders willen ze het niet eens verzinken, thermisch reinigen kan bij het verzinkbedrijf denk ik? Als voorbehandeling?

  • neef Henk

    Hoi Wilberth,

    Ik ben op dit moment een serie 2a aan het opknappen, heb het chassis gezandstraalt en alle slechte delen verwijderd en alles opnieuw gelast wat moest worden gedaan. Daarna heb ik voor en achter grote gaten geboord in het chassis en met een hoge drukspuit flink aan het spoelen geweest (rioolrat). Hierna is het chassis naar de plaatselijke constructiehandel gegaan waar 1 keer in de week al het metaal word opgehaald om te worden gegalvaniseerd. Twee weken later had ik het weer terug met een mooi laagje zilverspul er op:)-D

    In mijn ogen is verzinken altijd het beste wat je kan doen, ook al is de binnenkant niet geheel gereinigd, er komt altijd wel zink overheen. Bij verf moet je maar afwachten waar het aan de binnenkant komt;)

    Groeten neef Henk

  • Lucas van Lierop

    hier een verzinkfan! (heb mijn chassis EN body laten doen),

    Thermisch reinigen kan een verzinkerij niet. en het is ook duurder dan het verzinken zelf maar ZO effectief. En door je chassis netjes ECHT schoon aan te bieden voorkom je dat straks alle verzinkerijen oude chassis gaan weigeren.

    Even oud topic opgezocht in het archief, zie ook http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=3&t=503973&hilit=opzet+thermisch

    Groet en succes

    Lucas

  • Thimo

    Ik heb ooit 2 chassis ( een 88 en een 101 ) laten doen bij Bammens in Maarsen.

    Zeer goede resultaten, hebben daar de chassis schoon gemaakt, gezandstraald en verzinkt.

    Echt een aanrader.

    Mvg Thimo.

  • Yuri 90TDI

    Tja,

    En ik heb van mensen met uitgebreide restauratie-ervaring begrepen dat het NIET ideaal is. Bij dubbel plaatwerk - en daar zijn die Engelsen dol op - kruipt er wel zuur tussen maar dat spoel je niet geheel weg. Ook het drogen van die moeilijk bereikbare plaatsen is lastig te controleren. Vloeibaar zink is komt niet zo ver omdat het dikker is. Het zuur en spoelwater blijft dan van binnenuit (onder het zink) rotten. Dit verhaal geldt vooral ook voor schutborden waar schijnbaar nog meer dubbel plaatwerk in zit.

    Zelf ben ik ook bang voor vuil wat in de loop van de jaren beton is geworden. Dit spoel je echt niet even weg met een HD-spuit of zuurbad.

    Maar als je het chassis toch open moet halen om delen te vervangen… En als je dubbel plaatwerk kan voorkomen/verwijderen/dicht lassen… En je chassis zo uniek is dat een nieuwe niet mogelijk is… Dan zeker doen.

    Zelf heb ik ik hier prima ervaringen: http://www.verzinkerijbv.nl/

    Grtz,

    Yuri 90TDI / SIIA 88"

  • JeroenP

    ik zou hem eerst goed schoon maken met een hoge druk reiniger…oook aan de binnenkant…daarna thermisch ontlakken/reinige…daarna is hij brandschoon en kan hij verzinkt worden…stralen is dan absoluut niet meer nodig

  • Frans Bonnes

    Thimo Schreef:

    ——————————————————-

    en een 101

    > Mvg Thimo.

    ???????????????????

    Waarom weet ik niet dat jij een 101 hebt/had. Of ben je ook onder een anders naam bekend bij de DLR101SG ( https://groups.yahoo.com/neo/groups/DLR101SG/info )

  • G-men (Gargamel)

    Als je chemisch gaat reinigen en daarna galvaniseren (wat idd de echt ideale oplossing is) ; dan komt bij mij altijd de vraag boven of je niet beter een nieuw gegalvaniseerd chassis kunt bestellen in de UK.

    Dit ook gezien de moeite die je erin moet steken en de prijzen die in NL gevraagd worden voor dergelijke behandelingen.