defender 110 1983 ongekeurt van 200 tdi naar 3.9 v8

  • disco1992

    vandaag naar rdw geweest voor om keuren van mijn defender van 200 tdi naar 3.9 v8.

    alles netjes van papier werk in orde gemaakt en meegenomen . alle oude documenten van alle keuringen bij rdw, oude kentekens, foto's van alle ombouwen, verklaringen etc etc.

    motor was zeer netjes ingebouwd .

    keuring alles prima maar co2 was ineens 9.5 en mag niet hoger zijn dan 4.5. flinke tegenvaller en dus gauw nieuwe afspraak voor de middag gemaakt.

    terug naar werkplaats om te kijken. bij de buurman eerst nog eens aan de co2 meter. en wat zien we 4.2 / 4.3 uitstoot dus prima !!

    rdw gebeld en uitgelegd kon gelijk terug komen. gelukkig maar paar kilometer. bij rdw weer aan apparaat en nog een 2de erbij. deze keurmeester haalde de eerste van smorgens erbij. bleek de eerste verkeerd gekeken te hebben !! co2 was wel iets te hoog 5.1 / 5.2 met 2 apparaten. blijkt dus toch verschil in te zitten met geijkte apparaten.

    was dus bij rdw nog niet helemaal goed maar bij apk garage wel.

    omdat hun ook fout hadden gemaakt werd hij toch maar goed gekeurd !!!

    mannen daar kennen mij enw eten dat ik bakker ben en vroegen smorgens al om worstenbroodjes .

    bij 2de keuring weer en ik zei die moeten julle eerst verdienen he.

    en dus morgen maar iets lekkers even afgooien daar . Mannen van rdw SMAKELIJK !!!

    disco1992 defender 110 1983 3.9 v8

  • Bart van Dessel

    Dat riekt naar omko…..nee…. naar lekkere worstebroodjes!! Goed geregeld Wout!(tu)

    Gr, Bart

  • Marc-my-Words

    En, om nu helemaal precies te zijn: Het betreft een CO meting en geen CO2.

    Marc

  • sjorsboomschors/aka/PP

    Mooi!!

    Maar kan dat dan??

    Een '83 er en een 200 TDI is al 1/3…

    En dan weer naar benzine…. Is dat niet weer 1/3??

    Heb nu met mijn 200tdi al €598 afgetikt en twijfel nog…

    Ze rijdt zo lekker(:P)

  • Marc-my-Words

    sjorsboomschors/aka/PP Schreef:

    ——————————————————-

    > Mooi!!

    > Maar kan dat dan??

    > Een '83 er en een 200 TDI is al 1/3…

    > En dan weer naar benzine…. Is dat niet weer 1/3??

    > Heb nu met mijn 200tdi al €598 afgetikt en

    > twijfel nog…

    > Ze rijdt zo lekker(:P)

    Het blijft dezelfde 2/3 die “oud” is, en diezelfde 1/3 die nu weer gewijzigd wordt.

    Was dat niet zo dan heb eerst 3/3 auto, daarna 4/3 … en …. voor je er erg in hebt betaal je voor twee auto's. :X

    Op benzine rijd je wel € 0,40 per kilometer aan brandstof weg, op diesel is dat € 0,12 tot 0,14, en daarbij is een diesel “bomb-proof”.

    Dus ligt het omslagpunt afhankelijk van de precieze invulling ergens bij enkele 1.000 den km – iedere auto is duurder als je denkt (en een LandRover is daar alleen maar beter in).

    Dit dan afgezien van de variant met drie maanden stalling, drie maanden zonder LandRover dus – drie wintermaanden fietsen ? Of drie maanden een andere auto, en dan moet je de kosten daarvan weer meetellen in de vergelijking (waarmee de “winst” ineens heel klein is, waarmee je weer terug bent bij – iedere auto is duurder als je denkt (en een LandRover is daar alleen maar beter in).

    Marc

  • sjorsboomschors/aka/PP

    Tsja, klopt.!maakt mij niet zoveel uit wat brandstof kost

    Reed maar 6000 km/jaar met m'n 110

    Heb haar nu op de zaak gezet, met 35%bijtelling( economische waarde is nu niets:€1500 oid)

    En kan alle kosten belastingtechnisch verantwoorden

    Maw: ik schijn spekkoper te zijn; maar blij??

    Heb nu al 4000 km gedaan in nog geen 5 maanden, en m'n bedrijfsbus de deur uit gedaan

    Doe nu alle catering/inkoop enz in de v70 of 110

    En schijn er in the end geld aan over te houden( merk er niets van)

    Ben zo gecharmeerd van een 200td-ietje

    Loopt mooi, genoeg torque, 100 km/u snelweg en easy going

    …. Dilemma 8-)

    Wel/geen benzine conversie:S:P

    ( sorry for trolling your topic ):)-D

  • Marijn & Simba

    Gefeliciteerd Wouter!

    Vraagje voor de kenners, over dat CO, hoe kan je dat zo laag mogelijk krijgen? Of is het doorgaans niet zo spannend bij de 3.9 efi en heeft Wouter last van opstart-CO?

  • Tom_RRC

    Ligt eraan.. Sommige 3.9 kabelbomen hebben er een o2 sensor inzitten en dan kan je de ECU op closed loopt zetten. Dan regelt deze de CO wel goed bij (nagelang de conditie van je motor).

    Op open loop (zonder o2 sensor) loopt de ECU in een fixed table die je nog kan beinvloeden met wat weerstandjes en eventueel je motortemperatuur, maar dan is het lastig om je CO goed te krijgen (je kan op de inlaat nog je MAF marginaal bij regelen, maar dat wil je eigenlijk niet).

    Mijn 1986 3.5 op megasquirt komt al 2 jaar zonder problemen door de CO keuring, netjes 1.7% op open loop. Ga het nog eens proberen closed loop, hij loopt namelijk nog wel wat rijkjes…

  • Dixo

    Gefeliciteerd!

    Auto ook nog op dieet gezet voor de weging met het nieuwe blok? Je kunt nu in ieder geval de radio weglaten, als die erin zat ;)

  • Big Al

    Wil zelf ook deze ombouw gaan doen.

    Heb een disco 3.9 met de ZF, die ik in mijn 110 wil plaatsen.

    Zit nu een 200tdi LT77 in.

    Kun je me tips & tricks geven mbt tot de ombouw en papier winkel.

    Mvg Albert.