3.9 hotwire ecu probleem

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Een vraagje voor de V8 kenners… We doen eigenlijk alleen diesels, en de V8's zijn we nog niet zo ervaren in.

    We hebben net een 3,9 hotwire injectie ingebouwd in een defender. De set komt uit een RRC.

    Zodra we 12 volt op de bruine draad in de multiplug zetten klikt het hoofdrelais. Klopt dit? Of hoort deze alleen te klikken als de auto op contact gezet wordt.

    Als ik de geschakelde plus aanlsuit op de wit/grijze draad gebeurt er niets. De brandstofpom gaat niet draaien. Het brandstofpomprelais krijgt geen massa van de ecu op de blauw/paarse draad. Als ik hier handmatig massa op zet klikt het relais en gaat de pomp draaien. Deze slaat dan natuurlijk niet na een paar seconden af.

    Als ik start terwijl ik deze tijdelijk massa heb aangesloten draait de pomp en heb ik een vonk. De motor slaat echter niet aan, de injectoren worden waarschijnlijk niet aangestuurd.

    Heb ik ergens een draadje over het hoofd gezien of valt te verwachten dat de ecu defect is.

    Alle zwarte draden die ik kon vinden heb ik verbonden aan massa.

  • Bart van Dessel

    Hoi Paul, beste kun je Andrew effe vragen, hij heeft er voor mij verschillende aangesloten,

    gr, Bart

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Misschien reageert hij hier wel…

  • Andrew Colville

    Ik ga even kijken, je doet iets fout maar wat weet ik even niet ( V8 is iets van vroegha voor mij ik heb ze een beetje verdrongen na te veel slechte ervaringen )

    Hier de simpele schema, deze zou moeten werken mits de bedrading niet uit een soft dash komt.

    In de 8 polige stekker ( witte normaal ) zitten de draden die moeten worden aangesloten, hier heb je er maar een paar van nodig.

    Aller eerst moet je even na gaan of je de twee massa draden hebt vast geset, deze komen uit aan de achterkant van de linker cillinderkop tegen het schut bord, zonder deze massa zal het systeem niks doen.

    Dan moet een dikke bruine draad aan constant + 12 v zijn er meer dikke of dunne bruine (zonder tracer kleur )draden dan moeten deze ook aan constant 12v.

    dan is er een witte/licht grijze draad even dik of net iets dunner dan de bruine deze wordt door het contact met 12v + gevoed, weer geld dat als er meerdere wit/licht grijze draden zijn dat ook deze contact 12 volt nodig hebben.

    De overige draden heb je niet nodig, maar als er een Handbak in zit dan zal zwart/oranje dunne draad aan massa gelegd moeten worden. ten zie je de starter rechtstreeks v.a. contact bediend.

    Met de bruine draad aan plus 12v en de wit grijze via contact geschakeld zal bij het aan zetten van contact de hoofd relais in springen, gelijktijdig zal de tweede relais ook klikken om de pomp van 12 volt te voorzien.

    de meeste 3.9 efi systemen hebben ook een bots schakelaar onder de stoel ( Rechts ) als deze in het systeem zat moet je die of overbruggen of ook monteren, de bots schakelaar schakelde( uit mijn hoofd de massa) van de brandstof pomp relais af.

    Het makkelijkste werken is van uit de genoemde stekker, dan hoef je aan de rest van de motor boom niks te zoeken of veranderen.

    Die stekker zit bij de Rangerover net na de rubbermof waarmee de bedrading van motor ruim naar auto interieur gaat, dicht bij het schutbord in RV voetbak ( onder de airco kast )

    als je weet welk jaar de bedradig is dan kan ik de juiste schema zoeken.

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Hoi Andrew, bedankt.

    Dit is het schema dat ik heb gebruikt, en ik heb alles ook zo aangesloten als je zegt.

    Ik heb echter het vreemde verschijnsel dat het hoofdrelais schakelt zodra de dikke bruine draad 12v krijgt. wel of geen wit met grijs maakt geen verschil. Massadraden zitten netjes aan de kop.

    Brandstofrelais gaat niet draaien. Ik werk alleen met de multiplug, verder zit alles nog gewoon aangesloten.

    Ik heb de botsschakelaar verwijderd en ik heb de zwart-oranje draad niet aangesloten, maar ik start rechtstreeks met een draadje op de startmotor. Ik zal hem voor de zekerheid nog even aan massa leggen. Ik weet helaas niet uit welk jaar de bedrading komt, het is nog een v-snaar motor. Ik ben inmiddels bang dat het aan de ECU ligt, deze kwam niet uit de auto waar de motor uit kwam, maar lag bij de verkoper in de kast..

    Aan de achterkant van de motor hangt nog één dikke draad los, bruin met een rode tracer. Weet jij waarvoor die is, ik kan hem in het schema niet vinden. bruin-oranje staat in het schema maar dit is duidelijk bruin-rood.

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Nou, ik sta op het punt om maar weer carburateurs te plaatsen…. Ik snap het echt niet meer.

    Alles dertig keer doorgemeten, alles lijkt te kloppen. Pomp en injectoren worden echter niet aangestuurd vanuit de ecu.

    Motor loopt meteen op startspray. Ik heb de ecu vandaag in iemand anders zijn 3.9 gehangen, en die loopt er gewoon op, de ecu is dus ook wel goed.

    Moet dus toch ergens in de bedrading zitten, maar ik kan niets meer bedenken.

  • TVR

    Je moet ook 1 draad (wit/nogwat) op de bobine aansluiten zodat de ECU weet dat de motor loopt met een soort weerstandje ertussen bij de vroege types, deze komt ergens in de motorruimte uit. Zo weet de ECU je motortoerental en wanneer te injecteren. Tevens zijn het speciale relais type, niet zoals van de verlichting etc, dus zorg dat je het goede type hebt, je kan ze niet zomaar omwisselen.

    EFI multiplug zoals ik het heb aangesloten:

    Bruin/oranje -

    Zwart/geel EFI warning symbol pick up point

    Wit/grijs Ignition supply

    Oranje/groen Continu voeding (eigenlijk bruin)

    Wit/paars Feed naar fuel pump

    Oranje/zwart Automaat neutraal switch

    Geel/oranje -

    Paars/geel Windshield defroster input / heater front screen sensor

    Hier nog wat meer info:

    http://www.britishv8.org/articles/rover-14cux-efi.htm

    Groet, Tom

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Weerstandje zit er tussen. Heeft ook keurig precies 6,8K weerstand.

    Ik heb inmiddels de hele ECU checklist doorlopen, alles in orde. Alleen helemaal in het begin van de test gaat het mis, het brandstofrelais krijgt geen massa van pin 16 van de ecu.

    Als ik zelf massa geef draait de pomp, maar de ecu geeft dat signaal niet af….

  • TVR

    En de 2 relais even omgedraaid? Bij mij was die toen kapot… en dat komt vaker voor….. zijn het type met een diode erin….

    Maargoed, eigenlijk geeft/krijgt de ECU geen trigger om op contact te gaan en de brandstofpomp te laten lopen voor 10 tellen?

    En als je hem op contact zet, of er weer af zet, hoor je ook niet de stappenmotor achterop de plenum ratelen naar zijn basis stand? Dat moet hij namelijk normaal gesproken doen. (misschien een handige check om te kijken of de ECU wel in de ‘'op contact’' stand kan komen.

    Groet, Tom

    PS automaat neutral switch heb je geshortcut?

  • Louis

    Hoi Paul,

    Hier een klink die mij in het verleden al veel heeft geholpen,

    http://www.britishv8.org/articles/rover-14cux-efi.htm

    Ik denk zelf ook nog wel even, kan nooit veel zijn.

    grt Louis

    Land's End 4x4