nanocom evolution td5

  • Thomas Lensvelt

    Hallo,

    Ik raak steek meer geintreseert in het chip tunen van mijn auto, vooral omdat ik tijdens het trekken van een zware trailer duidelijk vermogen te kort kom. De snelheid komt dan met vol gas amper boven de 90 uit. Nu zag ik dat je met een nanocom evolution nieuwe ‘maps’ kan laden in de ecu en ook de foutcodes kan uitlezen en wissen. Graag zou ik met iemand in contact komen uit de buurt van Breda die een nanocom in zijn bezit heeft en mij de tips, tricks en dont's kan leren van deze apparatuur. Ik wil zelf namelijk graag een nanocom evolution aanschaffen en vooral het tunen met de nanocom spreekt mij erg aan. Klopt het dat je inspuit maps ‘eenvoudig’ kan laden in de ECU?

  • Andrew Colville

    Met de Nanocom modellen kun je mits je de juiste type ECU hebt idd makkelijk de motormanagement voorzien van een “TUN file”een bestandje met aangepaste gegevens voor meer vermogen.

    waar het voral om gaat als je dit zelf wilt doen is dat je naast een nanocom, een Discovery/Defender bezit van na 2002, of een ouder model ( voor 2002 ) maar dan met een vervangend NNN ecu. ( om het makkelijk te maken )

    Let wel dat de Discovery ECU en defender ECU niet uitwisselbaar zijn de Defender ECU werkt niet lekker in de Discovery en viceversa je kunt dus niet elek NNN ecu in je Discovery planten en er van uit gaan dat alles werkt. ook een automaat ecu in een handbak Discovery geeft storingen, al zijn het geen cruciaale. ook kan dit software matig wel deels worden verholpen.

    Daarnaast is er nog een nadeel aan het werken met een NNN ecu in een pre 2002 auto en dat is dat de nieuwe ECU over veel meer en grotere reken velden beschikt, hierdoor kan de motor veel verfijderlopen ( en dat was noodzakelijk voor EU3 norm o.a. ) om te kunnen rekenen met de extra kenvelden zij er aanpassingen gemaak in de bedrading van de motor, waar door de ECU optimaal benut wordt, deze bedradig zit niet in de eerdere modellen Discovery/Defender.

    er is echter wel een oplossing en dat zijn de fabrieks fuel maps van Landrover zelf, deze fuel maps werken met de nieuwe type ECU goed in de pre 2002 Descovery Defender. maar er zijn er maar een paar van.

    Discovery 2 hand bak europa

    Discovery 2 hand bak ROW (rest of world)

    Discovery 2 automaat europa

    Discovery 2 automaat ROW

    nog een andere??

    Defender europa

    Defender ROW

    en nog twee andere ??

    Je bent met die nieuwe ECU gebonden aan het betreffende Map voor jouw auto specificatie, op basis van deze map file wordt er een TUN file gemaakt met de aangepaste waarden voor meer power.

    als je beschikt over een jongere Discovery na 2002 dan heb je veel mer keuze uit de diverse maps ( 15 tal per model/uitvoering ) je zou dus de beste voor jouw gevoel kunnen kiezen en deze laten aanpassen voor meer vermogen.

    Asl je een auto van voor 2002 hebt dan heb je warschijnlijk een MSB ecu , deze kunnen niet via OBD ( on board diagnostics ) worden geprogameerd, de ECU heeft namelijk geen herschrijfbare eprom, en ook de progamering/software in de ECU ontbreekt om dit wel te kunnen doen.

    De oplossing voor deze ECU is een andere Eprom die in een voetje wordt geplaast die op zijn beurt wer aan de printplaat van de ECU wordt gesoldeerd.

    De nieuwe eprom wordt extern geprogameerd met de nieuwe Tun file en vervolgens in de ecu gestoken op de nieuwe voet.

    Dat hou dus in dat de ECU elke keer als je de Tun file wilt aanpassen open zal moeten om de eprom te verwijderen zodat de gegevens kunnen worden aangepast.

    Ik moet nogsteeds een lekkere remap tegenkomen van een nederlands tunings bedrijf, ze kunne het alle maal bij de Td5 meer ze lopen ook alllemaal het zelfde lopm veel power als de turbo in komt en verder niks, het lijkt wel of de bekendere namen ooi samen een bestandje hebben gekocht en deze telkens kopieeren.

    De bekende bedrijven in de UK zijn er echt goed in, tuning is daar nog populairder dan hier7 van de Td5's 10 in handen van liefhebbers is voorzien van een andere fuel map, en die motoren lopen compleet anders, meer richting VW dan boeren tractor motor. het maakt de auto helemaal anders om mee te rijden.

    Je kunt rustig een keer bij mij langs komen voor meer informatie, ik zit in weert op + - 45 min tot een uurtje rijden van breda Ik heb een nanocom en beide types ECU, en kan je eenvoudig laten zien wat de nanocom allemaal wel en niet kan. en ik heb map wizzard die en hele reeks fuel maps en fuel tune ID maps kan genereren voor de specifike NNN ECU.

  • Marc-my-Words

    Thomas,

    Kijk eerst eens of alles wel “fabrieksnieuw” is. Een vuile of stukke LMM, een vastzittende EGR of WasteGate, en/of een vervuild inlaattraject incl intercooler … en je mist ook net dat beetje vermogen dat er wel hoort te zijn.

    Marc

  • Thomas Lensvelt

    Hoi Andrew,

    Ik ga graag op je aanbod in om een keer wat met je af te spreken. Waarschijnlijk was het slim geweest om er bij te vermelden wat voor auto ik heb. Het is een defenser 90 picknl up uit 2002. Ik vermoed met de nieuwere computer want ik heb er cruise control op aangesloten en het moderne td5 dashboard.

    Verdere specs van de auto:

    Egr verwijderd

    Katalysator en midden demper ook

    255/85 r16 banden

    Top snelheid 143 op gps.

    Ik mis dus alleen vermogen met het rijden aanhanger.

  • Andrew Colville

    Een top van 145 op GPS en dat met 255/85-16 is best redelijk.

    dat je vermogen te kort hebt met een aanhanger erachter is wel vrij normaal met deze banden maat, voral als de aanhanger ook nog eens een zware is.

    Hoogst warschijnlijk heb je de latere ECU, en dan is deze via de OBD poort te tunen middels een mapfile die je in de ecu plaatst met een Nanocom.

  • Fred

    Ik heb de nanocom nu een maandje in huis (voor de td5 en puma), net voordat de bank in Cyprus op slot gingen en hij heeft bij mij zijn geld al opgebracht bij een ABS storing die ik had.

    Het scheelt een boel zoeken.

    Ik had spijt dat ik de houder niet had mee besteld, dus later gedaan (toen de banken op slot zaten) en ook afgelopen week binnen gekregen. En ik zou die ook zeker mee bestellen.(makkelijk tijdens het rijden).

    Rvs monkey bestendige houder.

    Fred