Met de Nanocom modellen kun je mits je de juiste type ECU hebt idd makkelijk de motormanagement voorzien van een “TUN file”een bestandje met aangepaste gegevens voor meer vermogen.
waar het voral om gaat als je dit zelf wilt doen is dat je naast een nanocom, een Discovery/Defender bezit van na 2002, of een ouder model ( voor 2002 ) maar dan met een vervangend NNN ecu. ( om het makkelijk te maken )
Let wel dat de Discovery ECU en defender ECU niet uitwisselbaar zijn de Defender ECU werkt niet lekker in de Discovery en viceversa je kunt dus niet elek NNN ecu in je Discovery planten en er van uit gaan dat alles werkt. ook een automaat ecu in een handbak Discovery geeft storingen, al zijn het geen cruciaale. ook kan dit software matig wel deels worden verholpen.
Daarnaast is er nog een nadeel aan het werken met een NNN ecu in een pre 2002 auto en dat is dat de nieuwe ECU over veel meer en grotere reken velden beschikt, hierdoor kan de motor veel verfijderlopen ( en dat was noodzakelijk voor EU3 norm o.a. ) om te kunnen rekenen met de extra kenvelden zij er aanpassingen gemaak in de bedrading van de motor, waar door de ECU optimaal benut wordt, deze bedradig zit niet in de eerdere modellen Discovery/Defender.
er is echter wel een oplossing en dat zijn de fabrieks fuel maps van Landrover zelf, deze fuel maps werken met de nieuwe type ECU goed in de pre 2002 Descovery Defender. maar er zijn er maar een paar van.
Discovery 2 hand bak europa
Discovery 2 hand bak ROW (rest of world)
Discovery 2 automaat europa
Discovery 2 automaat ROW
nog een andere??
Defender europa
Defender ROW
en nog twee andere ??
Je bent met die nieuwe ECU gebonden aan het betreffende Map voor jouw auto specificatie, op basis van deze map file wordt er een TUN file gemaakt met de aangepaste waarden voor meer power.
als je beschikt over een jongere Discovery na 2002 dan heb je veel mer keuze uit de diverse maps ( 15 tal per model/uitvoering ) je zou dus de beste voor jouw gevoel kunnen kiezen en deze laten aanpassen voor meer vermogen.
Asl je een auto van voor 2002 hebt dan heb je warschijnlijk een MSB ecu , deze kunnen niet via OBD ( on board diagnostics ) worden geprogameerd, de ECU heeft namelijk geen herschrijfbare eprom, en ook de progamering/software in de ECU ontbreekt om dit wel te kunnen doen.
De oplossing voor deze ECU is een andere Eprom die in een voetje wordt geplaast die op zijn beurt wer aan de printplaat van de ECU wordt gesoldeerd.
De nieuwe eprom wordt extern geprogameerd met de nieuwe Tun file en vervolgens in de ecu gestoken op de nieuwe voet.
Dat hou dus in dat de ECU elke keer als je de Tun file wilt aanpassen open zal moeten om de eprom te verwijderen zodat de gegevens kunnen worden aangepast.
Ik moet nogsteeds een lekkere remap tegenkomen van een nederlands tunings bedrijf, ze kunne het alle maal bij de Td5 meer ze lopen ook alllemaal het zelfde lopm veel power als de turbo in komt en verder niks, het lijkt wel of de bekendere namen ooi samen een bestandje hebben gekocht en deze telkens kopieeren.
De bekende bedrijven in de UK zijn er echt goed in, tuning is daar nog populairder dan hier7 van de Td5's 10 in handen van liefhebbers is voorzien van een andere fuel map, en die motoren lopen compleet anders, meer richting VW dan boeren tractor motor. het maakt de auto helemaal anders om mee te rijden.
Je kunt rustig een keer bij mij langs komen voor meer informatie, ik zit in weert op + - 45 min tot een uurtje rijden van breda Ik heb een nanocom en beide types ECU, en kan je eenvoudig laten zien wat de nanocom allemaal wel en niet kan. en ik heb map wizzard die en hele reeks fuel maps en fuel tune ID maps kan genereren voor de specifike NNN ECU.