Discovery II TD5 2004 vreemde ervaringen

  • Arthur Verhalle

    Vandaag een hachelijke reeks ervaringen meegemaakt met mijn Disco. Het is een Disco II, sept 2004, TD5, een paar maanden geleden geïmporteerd uit Duitsland, met een lage km-stand van slechts 145000.

    Wat gebeurt er?

    De wagen start heel moeilijk, lang doorgaan met de het laten draaien van de startmotor geeft uiteindelijk een redelijk stationair draaiend motortje. Op het gehoor klinkt het goed, neutraal, op de toerenteller zie je hem van onder zo richting de 1000 tpm gaan. Het is een automaat, dus in zijn “D” en rollen maar……… wat wel opvalt is dat de auto niet echt snel optrekt, zeg maar rustig langzaam. Ik kan de wagen eenvoudig bijhouden met mijn defender 300tdi met bijna 4 ton op de klok (en dat is geen snelheidsmonster). Eenmaal onderweg, met de motor op temperatuur wordt het echt spannend als je gas inhoudt, bijvoorbeeld omdat er een stoplicht of bocht aankomt, de motor slaat dan gewoon af.

    Ik wilde eens uitvogelen wat er nou precies gebeurt, dus ik ben even van Almere naar Amsterdam gereden. Op dit korte stukje is de motor ongeveer 5x uitgevallen, dus vluchtstrook op, flink lang startmotor laten draaien totdat er weer iets van een lopende motor viel te bespeuren en weer verder :-(

    Vanaf Amsterdam terug werd het nog gekker: het viel me op dat ik niet meer harder kon dan zo'n 80 km/h en dat de motor niet meer reageerde op het gaspedaal, zelfs met het pedaal op de bodem gebeurde er niets, de wagen ging alleen maar langzamer rijden om vervolgens weer af te slaan.

    Na de zoveelste stop geprobeerd met het gas hoog te blijven rijden, in “D” met ruim 3000 toeren: een grote rookpluim erachter, maar niet harder dan 80 en een nogal rauw/onregelmatig lopende motor. Ook geen fijn effect, helemaal niet als je vrouw er ook nog naast zit…..

    Maar goed, nu ik dit allemaal heb geconstateerd heb ik natuurlijk wel wat vragen:

    -1- kan het de brandstofpomp zijn?

    Op het eerste gezicht lijkt het wel of de motor gewoon te weinig diesel krijgt en bij een flinke afwijking van het gaspedaal het helemaal kwijt en dus de motor laat stoppen. Na het opnieuw starten is het wel weer mogelijk om gewoon gas te geven.

    -2- kan het mijn versnellingsbak zijn ?

    Het niet op gang komen lijkt wel een beetje op een niet goed/soepel schakelende automaatbak die vervolgens (het is maar een idee) dit niet lekker schakelen doorgeeft aan de ECU en het gaspedaal buitenwerking gooit en de rest afbouwt… Het maakt voor het euvel overigens niet uit of de bak in D, 1, 2, 3, of R staat, het is echt na even rijden en een verandering van gewenst toerental.

    -3- of iets anders ?

    Het aanvankelijke moeilijke starten werd niet veroorzaakt door een slechte accu of gloeistiften, dit is allemaal getest naar aanleiding van eerdere postings.

    Ik ben redelijk ten einde raad, wie kan mij verder helpen?

    Arthur

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Is deze klacht er al vanaf het moment dat je heb hebt, is het geleidelijk of plotseling ontstaan?

    En wat is de ondehoudshistorie van de auto, dit ivm hoe oud je brandstoffilter is.

    Groet,

    Bert.

  • Arthur Verhalle

    Bert,

    Het probleem is redelijk geleidelijk ontstaan met vandaag als triest dieptepunt. De wagen is “scheckheft gepflegt” oftewel voorzien van alle onderhoudspapieren en gestempelde dealer onderhouds-schema's.

    Zou het werkelijk zo'n eenvoudig ding als een brandstof-filter kunnen zijn? Het zou me wel gelukkig maken, dan is dit probleem vlot opgelost (nog even los van hoe ik de dealer in D juridisch ga aanpakken….)

    Arthur

  • JanTD5

    Een longshot, maar trek eens de rode stekker van de ECU. Als daar olie staat heb je een lekkende kabelboom onder kleppen deksel. Meestal geeft dit eerder een ander probleem, maar toch. Laat hem eens uitlezen voor fout codes. Heb ik het goed dat je in Almere woont? De dealer in Lelystad is geen gekke zaak, kom er elk jaar voor de APK en ze snappen dat ik zelf onderhoud pleeg met onderdelen uit de UK. Heb een nanocom maar met alleen de unlock voor defenders met Td5. Heb geen idee of dat werkt op de Td5 in een disco. Maar je bent welkom in Lelystad.

    Met een beetje mazzel reageert Andrew nog, die heeft veeeeeeeel meer kennis.

    Groeten Jan

  • patrick nieuwenhuis

    schakelt hij wel normaal in zn automaat op,er is pas door Andrew iets geschreven over een NOODLOOP ,kijk dat even na anders hier in de zoekmachine,en als hij denkt dat t iets anders is dan horen we t wel,houd ons op de hoogte,succes

  • Eric&Betty Boop

    Ik ben niet zo bekend met die electronisch gestuurde Laro's ;) maar als het een gewone (lees echte :D) was zou ik zeggen vervang het brandstoffilter en maak de sedimenter(zit die op een DII?) eens schoon.

  • Andrew Colville

    Deze verschijnselen kan een aantal oorzaken hebben

    zo tehoren zit de motor in de noodloop, dit is zeker het geval als je de automaat niet voelt op/overschakelen, de autmaat gaat in noodloop standaard naar de 3 ongeacht de gekozen versnelling of de D stand enkel de R reverse en versnelling 3 kunne worden gebruikt ( en P en N natuurlijk )

    1 verstopte brandstof filter ( tenzei deze zeer recent is vervangen gewoon een nieuwe monteren kosten +- 20 euro )

    2 olie in de injector harnas en erger nog de ECU (resulteerd in het overslaan / onregelmatig lopen met weinig power)

    3 De brandstof pomp kan overleden zijn, de lage Km stand wil helaas niks zeggen.

    4 Oringen van de injectoren en de brandplaatjes zijn lek, je krijgt dan lucht in het systeem en de eerste start is dan heel moeilijk ook na b.v. een aantal uur te hebben stil gestaan.

    5 defecte lekke brandstof druk regelaar, ondanks dit zou de auto wel alsnog direct aan moeten slaan, dus valt deze een beetje af.

    natuurlijk kan het een combinatie van bovenstaande zijn of nog andere oorzaken, maar dit zijn de meest logiese.

    Uitlezen kan je al een eind de goede richting op helpen zijn er geen fouten dan is het of de pomp in de tank,brandstof filter of lucht via brandplaatjes.

    Ik verwacht niet dat er een probleem in de automaat te zoeken is, de ECU van de motor en automaat werken wel samen, ( als de een ziek is helpt of beschermd de ander;) )

    laat de auto eens uitlezen, dat kan ik voor je doen ( limburg ) maar er zijn ook anderen ( misschien een prikker ) die dat kunnen mogelijk in jouw omgeving.

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Ik krijg hier helaas met regelmaat auto's binnen met keurig afgestempelde onderhoudsboekjes waarbij de daadwerkelijke staat van onderhoud niet overeen komt met wat er zou moeten zijn gedaan.

    Als ik de klachten zo lees zou ik er eerst eens een nieuw brandstoffilter op zetten, kost weinig (€20,-) en heeft veel invloed.

    Dit filter kun je zelf makkelijk ff wisselen, desnoods wel op de oprit, hier een link hoe dat moet. Filter wissel

    (Kijk ook even naar de kleur van de diesel in het oude filter, wellicht handig voor evt vervolg actie.)

    Laat ff weten wat het effect is van het nieuwe filter, helpt dit niet dan zou ik volgens het verhaal van Andrew doorzoeken.

    Kosten maken is niet moeilijk, het probleem vinden soms wel.

    Groet,

    Bert.

    P.S.,

    Welke omgeving woon je?

  • Sylvester

    Heb hetzelfde probleem gehad door een defecte brandstofpomp ( die in de tank zit). Nieuwe pomp erin en de problemen waren over.

    Groet Sylvester.

  • disco ronl

    de gaspendaal stuur unit, als deze niet meer lekker werkt (ingesleten contacten) dan krijg je ook dat de motor uitvalt.