Vandaag een hachelijke reeks ervaringen meegemaakt met mijn Disco. Het is een Disco II, sept 2004, TD5, een paar maanden geleden geïmporteerd uit Duitsland, met een lage km-stand van slechts 145000.
Wat gebeurt er?
De wagen start heel moeilijk, lang doorgaan met de het laten draaien van de startmotor geeft uiteindelijk een redelijk stationair draaiend motortje. Op het gehoor klinkt het goed, neutraal, op de toerenteller zie je hem van onder zo richting de 1000 tpm gaan. Het is een automaat, dus in zijn “D” en rollen maar……… wat wel opvalt is dat de auto niet echt snel optrekt, zeg maar rustig langzaam. Ik kan de wagen eenvoudig bijhouden met mijn defender 300tdi met bijna 4 ton op de klok (en dat is geen snelheidsmonster). Eenmaal onderweg, met de motor op temperatuur wordt het echt spannend als je gas inhoudt, bijvoorbeeld omdat er een stoplicht of bocht aankomt, de motor slaat dan gewoon af.
Ik wilde eens uitvogelen wat er nou precies gebeurt, dus ik ben even van Almere naar Amsterdam gereden. Op dit korte stukje is de motor ongeveer 5x uitgevallen, dus vluchtstrook op, flink lang startmotor laten draaien totdat er weer iets van een lopende motor viel te bespeuren en weer verder :-(
Vanaf Amsterdam terug werd het nog gekker: het viel me op dat ik niet meer harder kon dan zo'n 80 km/h en dat de motor niet meer reageerde op het gaspedaal, zelfs met het pedaal op de bodem gebeurde er niets, de wagen ging alleen maar langzamer rijden om vervolgens weer af te slaan.
Na de zoveelste stop geprobeerd met het gas hoog te blijven rijden, in “D” met ruim 3000 toeren: een grote rookpluim erachter, maar niet harder dan 80 en een nogal rauw/onregelmatig lopende motor. Ook geen fijn effect, helemaal niet als je vrouw er ook nog naast zit…..
Maar goed, nu ik dit allemaal heb geconstateerd heb ik natuurlijk wel wat vragen:
-1- kan het de brandstofpomp zijn?
Op het eerste gezicht lijkt het wel of de motor gewoon te weinig diesel krijgt en bij een flinke afwijking van het gaspedaal het helemaal kwijt en dus de motor laat stoppen. Na het opnieuw starten is het wel weer mogelijk om gewoon gas te geven.
-2- kan het mijn versnellingsbak zijn ?
Het niet op gang komen lijkt wel een beetje op een niet goed/soepel schakelende automaatbak die vervolgens (het is maar een idee) dit niet lekker schakelen doorgeeft aan de ECU en het gaspedaal buitenwerking gooit en de rest afbouwt… Het maakt voor het euvel overigens niet uit of de bak in D, 1, 2, 3, of R staat, het is echt na even rijden en een verandering van gewenst toerental.
-3- of iets anders ?
Het aanvankelijke moeilijke starten werd niet veroorzaakt door een slechte accu of gloeistiften, dit is allemaal getest naar aanleiding van eerdere postings.
Ik ben redelijk ten einde raad, wie kan mij verder helpen?
Arthur