24v laden met 12v Stomme vraag?

  • AadG

    Ja maar die 35 watt is wat Arold aan aangaf het normale verbruik.

    Het is net een Senseo.

    Aanloop stroom is vaak vele malen die 35 watt en dan wordt jouw omvormer niet blij van.

    Dan zou een tweede dynamo een goeie optie zijn :)

  • Exfietser

    Alleen draait een tweede dynamo niet als 's ochtends voor het starten je standkachel moet werken. Er is dan dus geen 24 volt beschikbaar. En inderdaad is die 35 watt het nominale vermogen. Er loopt dan dus een kleine 2 ampere. Volgens de oude vuistregels kun je uitgaan van een aanloopstroom die een factor 6 groter is als de nominale stroom. In dit geval dus 12 ampere.

    Nu is dit een vuistregels uit de tijd dat er geen halfgeleiders gebruikt werden in motorschakelingen. En toen was de regel van 6 x I-nominaal een uitstekende waarde. De narigheid met die omvormers is dat er bij de goede exemplaren een een zeer snel schakelend veiligheids circuit inzit. Dit circuit meet de uitgangsstroom. Als die hoger is dan de maximale stroom schakeld dit circuit de omvormer uit. Zes keer de waarde werkte prima bij de ouderwetse trage relais schakelingen van vroeger. In werkelijk is die waarde van 6 keer waarschijnlijk te laag geschat.

    Een koelkast van 220volt /200 watt volt op een 12 -> 220 omvormer van 300 watt laten draaien lukt om deze reden niet. Als je in history gaat zoeken zul je zien dat mensen die dit hebben een omvormer van 2000 watt gebruiken omdat het met minder niet wilde werken. Je praat hier dus over een omvormer die liefst 10 keer groter is.

    Hoeveel je nu exact nodig hebt is niet echt te zeggen. De regel van een factor 6 is een goed uitgangspunt maar alles behalve een zekerheid. Door te gaan meten kun je exact uitvogelen wat je echt nodig hebt. Dat gaat echter niet met een eenvoudige voltmeter. Daar zijn ingewikkelde apparaten voor nodig die de meeste mensen niet in huis hebben. Het enige alternatief is het uitproberen.

    Arnold.

  • Marc vd K

    @ arnold wanneer ik een setje 24v accus inbouw onder de stoel en deze aansluit op een 24v dynamo zal deze weer worden bij geladen wanneer ik de laro start en deze loopt. Aangezien de defender een 12v start systeem heeft en een aparte startaccu kan ik in theorie altijd starten.