24v laden met 12v Stomme vraag?

  • Marc vd K

    Ik heb in mijn defender 2x 12v accus staan die samen 24v leveren. Dit gebruik ik om onder andere mijn standkachel te laten werken. Echter nu moet ik ze iedere keer aan de lader hangen na een week gebruik.

    Is het mogelijk dat ik de accus laad terwijl ze in serie geschakeld zitten. Door de 2 plussen met de dynamo plus draad te verbinden en de min te aarde. Of moet ik dan het zooitje eerst los koppelen?

    Ik ben niet z'n electro techneut….

    Mijn lange termijn oplossing zou zijn een defensie 24v dynamo te plaatsen…

  • Exfietser

    Is het mogelijk dat ik de accus laad terwijl ze in serie geschakeld zitten.

    Nee dat kan niet,

    Door de 2 plussen met de dynamo plus draad te verbinden en de min te aarde. Of moet ik dan het zooitje eerst los koppelen?

    Als je hiermee bedoelt dat je je ze parallel zet dan kan het. De accu's moeten dan verder van de rest los gekoppeld zijn anders sluit je ze kort.

    Ik neem aan dat je als start accu een derde accu in gebruik hebt?

    Arnold.

  • Marc vd K

    Ja ik heb gewoon een 3e accu als start accu. Deze 2 accu's komen uit mijn lightweight omdat ik de kachel in de winter wel fijn vond heb ik deze opstelling nu zo tijdelijk in gebruik

  • Hans 109

    Er is wel een oplossing, maar die is wat minder charmant.

    12V Accu -> omvormer 230VAC en hierop een acculader 230VAC -> 24VDC

    Het rendement is niet om over naar huis te schrijven, maar 't is goedkoop en eenvoudig.

    mvg Hans

    NB of dit: http://www.stroomwinkel.nl/p-2144-dcdc-omvormer-orion-1224-10.aspx

  • sirmartin

    Ik zou niet gaan rommelen met parallel laden en in serie gebruiken. Er is een kans dat de accu's ongelijk worden geladen.

    Schijnbaar had toyota of nissan dat vroeger ook in hun 4x4's die wilde nog wel eens uitfikken hierdoor, maar ja dat is alleen van horen zeggen.

    Een 12V standkachel lost het probleem op. Of een 2de dynamo plaatsen die 24V levert. Dit heb ik ook in mijn 109 met 2,5 N/A motor.

    3 accu's en 2 dynamo's, 12V en 24V.

    Of je koopt een 12V naar 24V omvormer kost je wel rond de 85 euro.

    http://www.mobilenergy.nl/index.php?/12-naar-24-volt.html

    Groet,

    Martin

  • Ruud Lemmens

    Als je met relais werkt, kun je de oude schakeling uit de wegenwacht golfjes nabouwen. Deze hadden de mogelijkheid door middel van een afstandsbediening 12 of 24V starthulp te leveren.

    Beide accu's werden echter parallel geladen.

    Groeten, Ruud

  • Exfietser

    Met een paar relais is zoiets vrij simpel te maken. En als je een paar regels in je achterhoofd houd kan het ook nog veilig.

    Nadeel is de vereffeningsstroom die je heel even op het moment van het parallel schakelen van de accu's krijgt. Die stroom is niet zo goed voor de accu's en kunnen de relais contacten laten verkleven. Dat laatste kan gevaarlijk zijn maar is op te lossen met juist gekozen type zekering of het gebruik maken van scheiding diodes.

    Arnold.

  • AadG

    en een omvormer van 12 naar 24 volt om alleen de kachel op te laten draaien ?

  • Exfietser

    Is op een 12 volt standkachel kopen na, denk ik de beste oplossing Aad. Moet denk ik wel een stevige zijn om de aanloopstromen van de pompjes en fans te kunnen mannen.

    Arnold.

  • Marc vd K

    de kachel trekt maar 35w dus dat zal denk ik wel meevallen. Maar die omvormers kosten ongeveer 90 euro. Daarvoor heb ik ook een dynamo……. vandaar mijn dilemma