elektra vraag serie 2a

  • Raoul Winckels

    goedenavond allen,

    Bezig met de restauratie van mijn landrover nu aangekomen bij het aansluiten van mijn nieuwe kabelboom.

    ik heb een vraagje met betrekking tot het aansluiten van een wisselstroom dynamo van een serie 2a landrover uit 1971.

    het is een wisselstroom dynamo van type 11 AC met een externe spanningsregelaar(4TR) en daar een relais voor(6ra). het aansluiten van de dynamo zal op zich wel lukken daar heb ik wel een schema voor gevonden. maar ik zit eerder met een andere vraag. normaal gesproken zit er bij dit systeem nog een 3aw regelaar in opgenomen voor het charge warning lampje. dit zat er bij mij niet in zowel geen regelaar(3aw) als ook geen charge warning lampje. verder zat er bij mij ook geen ampere meter maar wel een volt meter. komt de voltmeter dan nu in plaats van het charge warning lampje(dus vervangend aan het lampje+3aw regelaar). het heeft voorheen gewerkt naar behoren en ik wil het ook graag origineel houden.

    het schema heb ik gevonden op :deze site

    ik heb overigens wel gewoon een contactslot wat men moet doordraaien om de auto te starten en startrelais. dus bij mij zitten die bruine draden niet aangesloten op de starter maar op het startrelais.

  • TomS2

    Raoul, ik ik heb bij mijn S2 de gelijkstroom dynamo vervangen door een wisselstroom van een iets later type (serie 3), iki ben dus niet helemaal bekend met jouw wisselstroom dynamo met het uitwendige relais e.d. Bijgaande link helpt je misschien nog wat op weg, of je maakt de switch naar een serie 3 dynamo (zie ook de link). Behoud van originaliteit is natuurlijk ook mooi, maar een beetje probleemloos op weg is ook leuk! Ik heb mijn gelijkstroom “equipment” wel bewaard, dus ik kan eventueel nog “terug”. Succes! Tom.

    van 11 ac naar andere optie

  • Raoul Winckels

    hallo Tom,

    bedankt voor je reactie ik had deze link ook al eens gevonden. Probleemloos op weg is zeker heel fijn maar in de 6 jaar dat ik de auto heb gereden heb ik nooit een enkel probleem gehad met de dynamo. Het enige wat ik me nu afvraag is hoe het zit met die voltmeter ipv een charge warning lampje of ampere meter. voordat ik de auto uit elkaar haalde zat er dus alleen een voltmeter in en ik vraag me af of die in plaats is gekomen van dat waarschuwingslampje in combinatie met die 3aw regelaar.aan de kabelspaghetti hoe die eruit gekomen is is geen touw aan vast te knopen,ondanks dat het laadsysteem feilloos heeft gewerkt was het toch een geval van kroonsteentjes en ductape. een ampere meter kan ik er ook nog wel in bouwen daar kan ik ook voor weinig geld aankomen.

    toch zeer bedankt voor het meedenken =)

  • TomS2

    Raoul, even kort, en wellicht zijn er andere draadjes over te vinden: het waarschuwingslampje brandt als er onvoldoende stroom door de dynamo wordt opgewekt, er stroomt dan ahw electriciteit de verkeerde kant op. Gaat het uit dan wordt er in ieder geval geladen. Hoeveel spanning/volt de dynamo dan afgeeft, dat weet je niet. Wel als je daarnaast, dus niet in de plaats van, of in ieder geval niet op de zelfde aansluiting, een voltmeter plaatst. Hoewel ik ook een amperemeter er in heb zitten, heb ik zelf nooit het nut daarvan ingezien. Daar is dan op andere, engelse fora, ook wel over geschreven. Mocht ik ooit een originele voltmeter vinden, dan ga ik dat zeker omruilen.

    Suc

    Tom

  • Exfietser

    Een voltmeter, een amperemeter en een lampje zijn elektrisch heel verschillende dingen. Ze zijn zo verschillend dat je ze onmogelijk met elkaar kunt uitwisselen zonder het elektrische schema helemaal te veranderen.

    De functie van het lampje kan echter ook door een volt en/of ampèremeter aangegeven worden. Je moet weten hoe je meters moet lezen. Een lampje is eenvoudiger te begrijpen.

    Een voltmeter, ampere meter en een lampje moeten dus anders worden worden aangesloten. Je kunt niet het een er uit halen en ander er voor in de plaats monteren.

    Hier staat een verhaaltje wat de verschillende onderdelen zijn: KLIK

    Hier is nog en !Tekening waarin je kunt zien wat de verschillende componenten zijn. Maar LETOP!!! Bij dit schema is de aarde de plus.

    Bij deze dynamo en regelaar is het laadlampje geen noodzakelijk onderdeel van het laad systeem. Je kunt het lampje en het 3aw thermische relais gewoon weg laten. De veldstroom wordt hier namelijk door het 6ra relais verzorgt en niet zoals bij andere systemen door het lampje.

    Omdat je geen lampje nodig hebt maar toch wel weten wil of het laadsysteem werkt hebben ze waarschijnlijk de voltmeter erbij geplaatst. De voltmeter sluit je dan gewoon over de + en de min van de accu aan. De AL aansluiting op je dynamo gebruik je dus gewoon niet.

    Edit: Typefout

    Arnold.

  • Raoul Winckels

    Hallo Tom en Arnold,

    bedankt voor jullie meedenken en advies. De functie van het waarschuwingslampje was me bekend ik zat echt met de vraag, dat normaal gesproken het lampje in het laadcircuit zit

    opgenomen en dus ook dat als het lampje stuk is de dynamo niet bij laadt. Arnold ik had al gehoopt dat je zou reageren, dit schema was ik nog nergens tegen gekomen, heel veel dank hiervoor!.

    Je antwoord is eenduidend en betekend voor mij dat ik me daar verder geen zorgen meer hoef te maken. Dan sluit ik de voltmeter gewoon direct achter het contact slot aan op de terminal voor contact spanning.

  • Exfietser

    Raoul:

    Dan sluit ik de voltmeter gewoon direct achter het contact slot aan op de terminal voor contact spanning.

    Yep, dat is beter dan direct aan de accupool. Anders blijft de meter aan staan.

    Als alles is ingebouwd en werkt, check dan wel even of je laad spanning na het starten oploopt naar minimaal 13,8 volt. Dan weet je zeker dat alles goed is en kom je niet voor verassingen te staan.

    Arnold.

  • TomS2

    Graag gedaan, en Arnold beschikt inderdaad over een hoop (voor)kennis!(tu)

    Nog een laatste bijdrage: strrrrrooooom Ik neem aan dat engels geen probleem is.

    Sucees met afbouwen.

    Tom

  • charles

    Heb een probleem waar ik niet uit kom, dynamo is gereviseerd en werkt, stroomregulator is vernieuwd en getest samen met dynamo buiten de auto door revisiebedrijf, alles goed! na inbouwen nog steeds rood lampje dat deze niet laad (na paar dagen accu leeg)

    draad van regulator naar dynamo doorgemeten, geen breuk.

    weet iemand wat het nog meer kan zijn ? alle stekkers op regulator gecheckt.

    alvast bedankt voor jullie hulp.

  • etienne

    Goeiemorgen charles

    Heb jij enig idee wat mijn probleem zou kunnen zijn.

    Heb de wagen gekocht , met koper een test rit gedaan , alles ok .

    Verkoper brengt de wagen s'avonds en andere dag

    start volgende dag , ik wil meer gas geven stilstaand

    wagen valt stil

    vanaf dan wil auto niet meer starten

    mazoutpomp , filter, starter vervangen

    ik vind het wel erg

    opm: is er iemand die in regio Antwerpen woont , zou fijn zijn

    graag hierop een antwoord,

    Eteinne , grts